„Je mi to moc líto. Praha mohla mít nový tříkolejný most s lepší obslužností na obou březích, bezbariérový, s cyklostezkou. Budu respektovat rozhodnutí státu, ale zřejmě se vrátíme na začátek a otevře se téma opravy,“ komentoval situaci generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Most v současnosti trpí omezenou nosností — vlaky se na něm kvůli špatnému stavu nemohou míjet a doprava už dnes naráží na své limity. „Praze roste počet obyvatel i cestujících. Právě proto měl být nový most tříkolejný,“ připomíná Svoboda.

Co bude dál?

Podle Svobody je reálné, že se otevře diskuse o stavbě samostatné třetí koleje, která by měla vlastní pilíře a nesměla by být spojena s historickým mostem kvůli ochraně památky. „Osobně si nedovedu představit, jak by to šlo udělat vkusně,“ dodal.

Svoboda přiznává zklamání a zároveň kritiku směrem k rozhodnutí UNESCO. „Beru to jako zpochybnění práce odborníků, kteří na projektu nechali spoustu energie. Pro mě je ten most dopravní stavba — nejde mi o běžnou památku, ale o potřebu komfortně spojit břehy.“

Vizualizace k nové podobě Vyšehradského železničního mostu. Postaven by mohl být do roku 2028. Spolu s mostem se počítá i se zachováním ávek pro pěší a cyklisty nebo dokonce se zřízením nové železniční zastávky hned za mostem.
Autor: 2T engineering

A co kdyby se Česko rozhodlo rozhodnutí UNESCO ignorovat? „To je věc resortů dopravy, kultury a města. Já sloužím státu. Můj názor znáte,“ uzavírá Svoboda.

Fotogalerie
44 fotografií