Zároveň mezi nimi vznikne nový devítikilometrový plavební okruh. „Součástí nového kanálu bude buď zbrusu nová plavební komora nebo nové lodní zdvihadlo, které dosud v Česku není,“ řekl mluvčí Ředitelství vodních cest Jan Bukovský.
Pokud by se inženýři rozhodli pro zdvihadlo, byl by v rámci České republiky technickým unikátem. V Evropě je však na vodních cestách využíván, vejdou se do něj i velké lodě.
Loď se zvedne ve vaně
Funguje na principu vany. „Lodím umožňuje překonat spád mezi dvěma úrovněmi hladiny v kanále či na řece. Loď vpluje do ocelové vany, která se celá spolu s vodou i plavidlem svisle zvedá či klesá do potřebné polohy,“ řekl Bukovský.
Proti zdymadlu tak podle mluvčího není k proplavení potřeba voda pro jeho naplnění a vyprázdnění.
Přístavy se zvětšují a chystají se i nové
Řeka mezi Veselím nad Moravou a Vnorovy je už dnes splavná, chybí propojení na plavební kanál.
Ředitelství vodních cest zvyšuje aktuálně přístavní kapacity současného přístavu ve Veselí nad Moravou o 46 plavidel. Celkové investiční náklady dosahují téměř 400 milionů korun. Připravuje i výstavbu plavební komory Rohatec, která prodlouží Baťův kanál směrem na jih do Hodonína. Začít se mělo již v březnu, ale jeden z neúspěšných účastníků podal odvolání.
VIDEO: Baťův kanál ve Veselí nad Moravou po loňské rekonstrukci koryta opět napouštět v úterý 21. dubna 2020.
Baťův kanál ve Veselí nad Moravou po loňské rekonstrukci koryta opět napouštět v úterý 21. dubna 2020. Hynek Zdeněk, blesk.cz