„Umíme jet rychlostí 52 kilometrů v hodině,“ svěřil se pro Blesk.cz šéf vývoje pneumobilu Matúš Ranuša. Karbonové vozítko Falcon, na jehož vývoji se podílí dvě desítky techniků, urazí na jednu lahev se stlačeným vzduchem zatím 7,5 km. 

Pohání jej jeden pneumatický válec o objemu 3 927 ccm. „Kroutící moment je na zadní kolo přenášen speciální dvourychlostní převodovkou a řetězem,“ dodal Ranuša. Mladí konstruktéři mají podle něj v plánu pneumobil ve všech parametrech dále zdokonalovat.

Kapota je z karbonu

Vozidlo je osazeno velmi lehkou karbonovou kapotou. Výroba probíhala laminováním tenké skořepiny do negativní formy. Ta vznikala v univerzitní dílně StrojLAB, konkrétně frézováním na robotickém pracovišti. Tvar kapoty částečně zlepšuje aerodynamický odpor vzduchu a chrání elektroniku před rozmary počasí.

Ventily řídí elektronika

Elektronika se skládá z několika dílčích okruhů, které mezi sebou komunikují. Z dat získaných ze senzorů na vozidle určuje řídící jednotka ideální časy otevírání a zavírání pneumatických ventilů. Rychlost vozidla lze vyčíst z displeje na kapotě.

VIDEO: V Brně před časem kroužily podomácku vyrobené formule.

Video
délka: 00:43.39

Velký návrat po 50 letech: V Brně kroužily podomácku vyrobené formule. Jiří Nováček