
Zemřel šampion Formule 1 Niki Lauda (†70): Přežil vlastní smrt, legenda zůstane

Ve věku 70 let v pondělí zemřel trojnásobný mistr světa Formule 1 Niki Lauda. S odvoláním na rodinu legendárního rakouského jezdce o tom dnes informovala agentura APA. Laudu, který se věnoval také podnikání v leteckém průmyslu, v poslední době trápily vážné zdravotní problémy. Loni v srpnu se podrobil transplantaci plic. Titul mistra světa Lauda získal v letech 1975, 1977 a 1984.
Lauda zemřel v pondělí v rodinném kruhu. „Jeho neúnavná činorodost, jeho přímočarost a jeho odvaha zůstanou pro nás pro všechny vzorem a měřítkem,“ uvedla rodina v prohlášení zaslaném agentuře APA. Příčina jeho úmrtí zatím není známa.
Andreas Nikolaus Lauda se narodil 22. února 1949 ve Vídni do zámožné rodiny, otec i dědeček (původem ze španělské Galicie) byli úspěšní průmyslníci a automobilové vášni Nikiho, který se vyučil automechanikem, nepřáli. Závodit začal v roce 1968, kdy v seriálu Formule 3 zavítal i do Brna, kde skončil druhý. Jako dvaadvacetiletý pak provedl do té doby nevídanou věc, když si (z bankovního úvěru) sám zaplatil roční angažmá ve formuli v týmu March. Přes stáj BRM se pak v roce 1974 dostal do týmu Ferrari, jemuž dvěma tituly (1975 a 1977) pomohl vrátit se na výsluní.
Pro neshody s vedením stáje Ferrari přešel Lauda v roce 1978 do týmu Brabham, kde se mu ale příliš nedařilo zejména kvůli technickým problémům vozů. Při jednom z tréninků v roce 1979 tak Lauda šokoval oznámením, že ve formuli končí. Dlouho to však bez formule nevydržel a v roce 1982 se na závodní okruhy vrátil, tentokrát k McLarenu. Dva roky nato vybojoval svůj třetí titul, když porazil kolegu ze stáje Alaina Prosta o pouhého půl bodu – dosud nejtěsnější rozdíl v historii F1. Po sezoně 1985, v níž skončil celkově desátý, jako závodník F1 definitivně opustil.
Přežil svou smrt
Lauda ovládl šampionát F1 v letech 1975, 1977 a 1984, proslavila ho také vážná nehoda v závodě na Nürburgringu, při níž málem uhořel. Lauda se tehdy řítil po trati svým vozem Ferrari rychlostí více než 250 km/h, jeho stroj však náhle zatočil a narazil do plotu. Do vymrštěného vraku poté narazila další formule. Laudův vůz začal hořet kvůli explozi palivové nádrže.
Lauda při nehodě ztratil přilbu a zůstal ve vraku, který olizovaly plameny o teplotě až 900 °C. V hořícím vraku strávil asi půl minuty, než se ho několika odvážným spoluzávodníkům podařilo z plamenů vytáhnout. Při nehodě utrpěl vážné popáleniny a i kvůli následkům tehdejších těžkých zranění se musel v letech 1997 a 2005 podrobit transplantaci ledvin.
Po vleklé chřipce loni v létě musel Lauda absolvovat také transplantaci plic a po zákroku byl ve velmi vážném stavu. „Byl jsem na tom hůř než po té nehodě v roce 1976 na Nürburgringu. Byl jsem mnohem déle v nemocnici, do určité míry teď v podstatě žiju třetí život,“ popsal tehdy Lauda, který se teprve před Vánoci mohl vrátit domů. Letos v lednu byl pak opět dva týdny v nemocnici kvůli chřipce.
Kromě závodění se věnoval Lauda i letecké dopravě jako majitel společností Lauda Air, Niki či Laudamotion, jejichž letadla občas sám pilotoval. Svět F1 ale jeden z nejznámějších Rakušanů nikdy natrvalo neopustil, působil jako poradce u Ferrari, šéf Jaguaru, televizní komentátor a od roku 2012 byl šéfem dozorčí rady stáje Mercedes. Během pětiletého působení ve Ferrari se tehdy nemalou měrou zasloužil o to, že tým přijal manažera Jeana Todta a jezdce Michaela Schumachera, kteří skomírající rudé vozy opět dostali na vrchol.
V 60 letech se stal počtvrté otcem
Lauda byl celkem dvakrát ženatý. S první manželkou Marlene má dva syny – Mathiase, který je rovněž závodník, a Lukase, který dělá bratrovi manažera. Lauda však zplodil ještě jednoho syna, Christopha, z nemanželského svazku.
V roce 2008 si vzal za ženu o 30 let mladší Birgit Wetzingerovou, letušku své aerolinky. Ta mu dokonce v roce 2005 darovala ledvinu poté, co ta předchozí od jeho bratra Floriana selhala. „Bez ní bych tu dneska nebyl,“ přiznal tehdy Lauda. V září 2009, kdy bylo Laudovi 60 let, mu manželka porodila dvojčata, holčičku a chlapečka.
Poslední skutečný pan jezdec. Teď už závodíš jinde. Vzpomínám.