1.   Bez realitky

Pokud nechcete, aby si realitní kancelář vzala provizi za prodej vaší nemovitosti, můžete jejich práci zastat sami. Na internetu najdete celou řadu webů, kde lze nemovitosti inzerovat. Myslete na to, že v tomto případě musíte myslet jako obchodník. A jako si zelinář na tržišti pohlídá, aby na pultu měl jenom hezké kusy, musíte i vy s vaší nemovitostí vzbudit chutě po nákupu. Nemovitost si kvalitně vyfoťte tak, aby si případný zájemce udělal dobrý obrázek, ještě než si s vámi domluví prohlídku. Pečlivě vyplňte všechny parametry nemovitosti a v popisku inzerátu nezapomeňte zmínit silné stránky: dostupnost MHD, služeb, parku, fitka, jógy apod. Pokud víte, že vaši sousedi jsou miláčci, i to se nebojte do inzerátu připsat.

Obrňte se pevnými nervy

Pokud nemovitost prodáváte sami, připravte se na zdánlivě nekonečnou odyseu. Ozývat se vám budou nejen přímí zájemci, ale i realitní makléři. Příchozích hovorů bude tolik, až si budete připadat jako lehká holka na telefonu, která zpříjemňuje večer osamělým mužům. A těch mailů… Vedle nadějných zájemců potkáte i fůru divných existencí. Hrozí vám, že vás proces natolik otráví, že získáte špatné mínění o celkové situaci na trhu s realitami. Může se stát, že nakonec kývnete na nižší cenu, protože podlehnete tlaku spekulantů.

Vedle nadějných zájemců potkáte i fůru divných existencí.
Vedle nadějných zájemců potkáte i fůru divných existencí.
Autor: Shutterstock

2. Přes realitní kancelář

Realitní makléř za vás obstará všechno výše popsané. Převezme za vás i všechnu tu špinavou, otravnou práci, zatímco vy se věnujete tomu, co vás baví. Výše provize se pak odvíjí podle vaši domluvy. Do karet vám hraje skutečnost, že realitek je jako hub po dešti. Máte tedy z čeho vybírat, což vám dává prostor k vyjednávání o výši provize.

Realitní makléř za vás obstará všechnu otravnou práci.
Realitní makléř za vás obstará všechnu otravnou práci.
Autor: Shutterstock

Hlavní rozdíl mezi realitkou a vaší snahou?

V případě, že majitel prodává nemovitost po své ose, stává se, že jedná s více kupujícími najednou a dohaduje se s nimi o ceně: proces prodeje se protahuje i kvůli snahám o navyšování ceny. Ze strany realitní kanceláře takový přístup není standardní. Realitce samozřejmě jde o maximální cenu pro majitele, ale na druhou stranu má poskytovat seriózní a kvalitní služby i kupujícímu, který realitní kanceláři zaplati i 5% provizi. Majitel nemovitosti zase platí maximálně 1 % provizi z ceny nemovitosti (může být i případ, kdy neplatí žádnou provizi).

Je kumšt prodat jednu nemovitost, co když jich máte víc na prodej? Realitku chápejte jako koordinátora, který zvládne prodávat i více vašich nemovitostí, zatímco vy se věnujete tomu, co vás baví.

Realitka to za vás odmaká a vy se věnujete tomu, co vás baví.
Realitka to za vás odmaká a vy se věnujete tomu, co vás baví.
Autor: Shutterstock

3. Online „seznamka“?

Žijeme v době Badoo, Tinderu apod., co kdyby ale existovala databáze zájemců o nákup nemovitosti, kde by o sobě poptávající něco napsali a připojili i fotku? Lidé, kteří jsou v databázi poptávajících, automaticky očekávají, že mezi nimi a prodávajícími bude figurovat koordinátor v podobě realitního makléře. Nechtějí kupovat nemovitost napřímo, protože mohou mít špatnou zkušenost z minulosti.

Mrkněte na "seznamku" pro zájemce o nemovitosti!
Mrkněte na "seznamku" pro zájemce o nemovitosti!
Autor: Shutterstock

Jak se tedy rozhodnout?

Jakou formu prodeje vaší nemovitosti tedy zvolíte? Pokud ještě nevíte, zodpovězte si následující 3 otázky.

  1. Máte moře volného času?
  2. Máte dokonalý přehled o realitním trhu?
  3. Jste si jistí, že nenaletíte spekulantům?
  4. Jste si jistí, že za svou nemovitost dostanete maximálně možnou cenu?

Pokud jste na většinu otázek odpověděli ne, hoďte prodej vaší nemovitosti na bedra realitní kanceláře.