Nespoléhejte se, když vám někoho doporučí přímo v prodejně. Vždy buďte obezřetní a firmu si prověřte. Kupříkladu na portálu NejRemesníci jsou tisíce prověřených a recenzovaných firem, za nimiž jsou stovky kvalitně odvedených zakázek.

Dohodněte si detaily

Z řemeslníka byste měli mít dobrý pocit už při komunikaci. Bere vám telefony? Když slíbí, že zavolá, udělá to? Reaguje na nepřijatý hovor? Rozhodně si vyhledejte reference a kontaktujte předchozí zákazníky, abyste informace o kvalitě odváděné práce měli z první ruky. Nenajímejte si řemeslníky bez smlouvy. Správně formulovaná smlouva o dílo vám ušetří plno starostí a peněz při případných reklamacích. Věnujte velkou pozornost popisu prací a dodaných materiálů. Ve smlouvě trvejte na tom, že firma se bez vašeho souhlasu nebude pouštět do náhradních řešení. Smlouva by měla obsahovat i technickou dokumentaci (je-li nutná), ceny, materiálové položky, termíny, sankce při jejich nedodržení a požadavek vést stavební deník, který bude každý den k dispozici. Nezapomeňte uvést i klauzuli o odvozu odpadu.

Většina firem chce zálohu předem. Dohodněte si, že budete za odvedenou práci platit průběžně a na závěr si necháte motivační doplatek, například 15 % z ceny, který vyplatíte po odevzdání hotového díla a odstranění všech chyb a nedostatků.

Uvádíme dva příklady rozčílených a napálených zákazníků, tak jak své postřehy píší na portál www.NejRemeslnici.cz.

Brblající a nepoctiví podlaháři

Firma mi byla doporučena v prodejnách Koberce Trend a Breno v Praze 9. Dohodl jsem se s řemeslníkem, že v celkově třech obchodech vyzvedne nakoupené koberce a linoleum – nejdřív brblal, že jet z Prahy 9 na Prahu 10 je moc velká zajížďka. Ale dojel tam.

Pak přijel ke mně, zjistil, že bydlíme v 6. patře, a začal nadávat, že se mu koberec nevejde do výtahu, že ho musí vyrolovat z tyče a složit do čtverce, aby to dostal ke mně do bytu. Fajn.

Přijel i se svým parťákem ke mně do bytu a strašlivou rychlostí začali pracovat. Opravdu mi připadalo, že jsou někým placeni za každou ušetřenou minutu. Asi to bylo tím, že byl pátek... Po otázce, zda mají všechno přilepit (má odpověď byla ANO), to vypadalo, že opravdu všechno lepí k podlaze. Až později jsem zjistil, že přilepeno bylo asi 10 %.

Asi po hodině a půl oba zahlásili, že je to hotovo a že to bude stát 4000 Kč. Chtěl jsem po panu Vydrovi doklad o zaplacení, načež začal (opět) brblat, na co že to chci a jestli mi to jako někdo proplatí a že musím s ním k autu a že moc spěchá. Letmo jsem zkontroloval kvalitu práce, zdála se být OK a došel s ním k autu pro doklad. Vystavil mi ho a odjel rychlostí blesku.

Když jsem se vracel do domu, našel jsem u výtahu 2,5m tyč na koberec, kterou tam nechali. Tak jsem ji vzal a bez jakýchkoli prostorových problémů jsem s ní vyšel po schodech do 6. patra... Tam jsem ji rozřezal a začal kontrolovat, jakou práci vlastně řemeslníci odvedli.

Neuklidili po sobě vůbec nic. Odřezky koberců a lina jsem pod dveřmi, u pračky, ve skříních (dokonce i v polici ve výšce 1,8 m!) a všude jinde nacházel i po 14 dnech. Že přilepili asi jen 10 % toho, co měli, jsem již zmiňoval. Nabídli mi, že zbytky koberce rozřežou na cca 4 cm silné proužky a udělají z toho lišty na stěny. Souhlasil jsem a ze začátku to nevypadalo špatně. Ale proužky se ze stěn začaly odlepovat (i s malbou) zhruba po 14 dnech a jsou tak křivé, že lépe by to dokázala nařezat i moje 5letá dcera. Vrcholem všeho bylo, když jsem se prošel po nově položeném linu a ucítil jsem pod ním kamínky...

Příště bych si určitě nenechal vnutit neznámou firmu někým, kdo koberce prodává, ale poptal bych se známých anebo bych si položil ten koberec sám.

Podlahář „fušer“

I když se to na první pohled může zdát, nejde o stejného podlaháře, který byl popisován v prvním příběhu. Řemeslníka, kterého nám doporučili v koberce Breno jako velikého odborníka a skvělého podlaháře (!!!), je naprosto nespolehlivý, co se týče domluvy termínů příchodů (příchod domluven na osmou, přijde bez omluvy v deset). Ale hlavně je to naprostý fušer! Netušil jsem, že když chci novou podlahu, budu muset poté malovat. Stěrku mi nalili metr a půl vysoko na zeď. A to ne jednou. Poté ji rozlili do vedlejšího pokoje po parketách, takže je budu muset nechat zbrousit a nalakovat. Samotná pokládka byla v podobném duchu – katastrofa!

Vyřezané dílce kolem dveří vypadaly jako ozubená kolečka, dva kusy jsem je nechal předělat kvůli velké díře mezi nimi. Lišty ke zdem přinesl v naprosto jiné barvě, než je podlaha. To, že by je s námi měl vybrat a nechat si je odsouhlasit, vůbec nebral v úvahu. Když se nám nelíbily, odpověď byla, že se jiné nedělají (v Baumaxu měli naprosto shodné s naší podlahou). Nakonec jsme zjistili, že v jednom pokoji nejdou zavřít dveře, čehož jsme si před předáním zakázky nevšimli. Nahnat ho tam na obroušení je nadlidský úkol. Závěr? Měl jsem ho vyhodit hned po vylití stěrky…

Poznámka

V předchozích třech příbězích jsme vymazali konkrétní jména, IČ a další údaje o kritizovaných řemeslnících. Pokud se je však budete chtít dozvědět, najdete je na webu: www.NejRemeslnici.cz.