Pár sedí na gauči a sleduje televizi. Ale scény a postavy z filmů ožily kolem něj! Stormtrooper z Hvězdných válek kouká do ledničky, Hagrid velikou lucernou osvětluje kouzelnickou školu v Bradavicích, na podlaze to rozjíždějí Danny a Sandy z Pomády (1979), hned za nimi probíhá slavná zvedačka z Hříšného tance (1987).
To a mnoho dalšího zachycuje unikátní dílo Václava Kováře a Adama Windsora s názvem Největší filmový obraz všech dob. Hodnotu má nejméně 3,5 milionu korun.
Tajná poselství
Pohled na monumentální dílo ocení laik i zkušený fajnšmekr: „Obraz obsahuje nejen plno viditelných vzkazů, ale i skrytá tajemství a vtípky, které odhalí jen skutečný filmový nadšenec,“ říká spoluautor Adam Windsor, podle kterého lze na obraze napočítat celkem 243 filmů, přes 500 samostatných postav a 20 různých prostředí. Nad tím vším bdí oko fenomenálního režiséra Quentina Tarantina. Prohlížení a hledání jednotlivých filmů tak může zabrat i slušných pár hodin.
Vlastní styl
Liberečtí malíři jsou duchovními otci nového stylu, kterému říkají procesismus. „Malujeme prostřednictvím sociálních sítí. Naši diváci nám mohou do tvorby zasahovat,“ říká Adam Windsor. „Diváci sice mohou ovlivnit svými nápady podobu obrazu, ale výsledek nemusí být podle jejich představ,“ uzavírá s úsměvem Václav Kovář.
Drsné video z liberecké nemocnice: Maniak demoloval zařízení, personál s pacienty se musel zamknout na sále
Čtyři měsíce
Plátno, které má rozměry 2,6 na dva metry, oba umělci vytvářeli čtyři měsíce čistého času. „Ročně zvládneme dva až tři obrazy. Na víc nemáme kapacitu,“ říká Adam Windsor.
Prohlídka pro každého
Malíři malují v Ateliéru Václava Kováře na adrese Šlikova 406/9 v Liberci. Jejich díla si lze po předchozí domluvě osobně prohlédnout. Zároveň jsou aktivní na YouTube kanálu Nevzdělanci a na Instagramu Procesiste.
České stopy
Pouze jeden film je z tuzemské produkce. „Prostě nemohly chybět Pelíšky (1999),“ říká Adam Windsor. „Obraz, který bude zaměřený pouze na český film, rozhodně plánujeme,“ dodává kolega Václav. Odkaz na slavný počin Jana Hřebejka chce však pozorné oko. V širším pohledu české filmaře zastupuje i Amadeus (1984) režiséra Miloše Formana s kamerou Miroslava Ondříčka. A kdo dílo prozkoumá opravdu pečlivě, jistě najde i další české stopy...
Našli jste na obraze svůj oblíbený film nebo postavu? Napište nám do diskuze!