Když chcete prodávat, musíte být vidět a slyšet. Tím se od pradávna řídil trh. A koneckonců je na tom založena i celá reklama. Jenže právě tohle pravidlo může být v případě prodeje nemovitosti dost na obtíž. Především, když k ní mají citové vazby i jiné osoby než právě prodávající. Chcete i vy prodat byt či dům, aniž byste se dostali do řečí? Zkuste diskrétní prodej. Dnes se stává tajným tipem realitek.

Diskrétní prodej nemovitosti

+ nikde po internetu nekoluje váš kontakt

+ cizí lidé si neprohlíží váš domov

+ nemovitost předvádíte skutečným zájemcům, nikoliv zvědavcům a lidem z ulice

+ informace zná jen váš realitní makléř

+ nekontaktují vás zájemci bez ohlášení

+ nemusíte vyvíjet aktivitu, pouze čekáte

- časově náročnější forma prodeje

Nejen na dědictví

Častými zájemci o podobné služby jsou kupříkladu dědici, kteří nechtějí, aby zbytek rodiny věděl, že zděděnou nemovitost prodávají. Až do podepsání smlouvy s kupujícím se tak mohou tvářit, že se nic neděje.

Podobně ale službu využívají i krachující podnikatelé, kteří nechtějí, aby o jejich skutečných finančních poměrech věděli jejich obchodní partneři či zaměstnanci, nebo nájemci, kteří skutečný stav chtějí zatajit před nájemníky. V neposlední řadě tajný prodej svědčí i rozvádějícím se manželům. Ti se tak vyhnou vyvěšení obligátní plachty s nápisem »na prodej« na rodinném sídle a vyhnou se klevetám.

Podrobnosti zná jen realitka

Diskrétní prodej nemovitosti funguje tak, že zkontaktujete realitní kancelář, která tuto službu nabízí, a ta vás zahrne do databáze nabídek. Nikde po internetu nekoluje váš kontakt, cizí lidé si neprohlíží váš domov na internetu a informace a kontakty na vás zná jen váš realitní makléř. Ten disponuje i databází poptávajících, kterým vaši nemovitost nabízí. Z těch, kterým se váš dům zalíbil, si pak můžete vybrat kupujícího. Případné prohlídky vždy schvalujete dopředu.

Větší je lepší

Při výběru realitní kanceláře, která vám diskrétní prodej zprostředkuje, se orientujte především podle velikosti realitní kanceláře a její zkušeností s touto formou prodeje. Naprosto klíčová je totiž velikost jejich databáze poptávajících klientů. Jen na ní záleží, za jak dlouho a za jakou cenu nemovitost prodáte. U pofiderních realitních kanceláří byste se prodeje nemuseli dočkat.

Takhle se prodává bez inzerátu

V první fázi takového prodeje se setkáváte pouze s realitním makléřem. Na nezávazné schůzce s vámi situaci zkonzultuje a doporučí, jak připravit nemovitost k prodeji. K dispozici často máte i srovnání vaší nemovitosti s již realizovanými obchody a dostanete i informace o vývoji trhu a požadavcích jednotlivých poptávajících.

Zároveň si stanovíte i prodejní strategii s vašimi požadavky na soukromí. Společně pak vytvoříte prezentační podklady, které budou nabízeny zájemcům. V databázi poptávajících klientů se často objevují investoři do nemovitostí a zahraniční agentury, ale i běžní zájemci, kteří si chtějí ušetřit sledování všemožných nabídek na internetu a věří v úsudku spíš realitním kancelářím. Vybrané klienty vám realitní kancelář představí a sdělí vám jejich základní údaje. V případě zájmu společně navrhnete termín setkání či prohlídky.

Rekonstrukce se nemusí vyplatit

 Každému se líbí něco jiného. A právě v realitách to platí dvojnásob. Chcete prodat nemovitost? Pak si dávejte obzvlášť velký pozor na rekonstrukce. Někdy totiž cenu domu nezvednou.

Podle realitních makléřů se prodejní cena a délka prodeje nedá nikdy přesně odhadnout. A přestože si myslíte, že se o váš dům budou zájemci přetahovat a cena poroste, opak může být pravdou. A velkou roli v tom hraje vkus. Příkladem může být třeba podnikatelské baroko začátku 90. let. Přestože jsou takové domy kvalitně postavené, z dobrých materiálů a na dobré adrese, může být docela oříšek je prodat. A kvůli malé estetické hodnotě a nehospodárnosti to jde často jen výrazně pod cenou.

Rekonstrukce i škodí

Podobně je tomu i s rekonstrukcemi. I když do domu v dobré víře zainvestujete několik set tisíc až miliony korun, zájemci se nemusí tyto rekonstrukce líbit, může je považovat za zbytečné, a bude si je možná chtít udělat sám, jinak a podle svého vkusu. V takovém případě byste ušetřili čas a peníze, kdybyste dům raději prodali před jejich provedením, v původním stavu. Nepovedené či nedotažené rekonstrukce tak nemusí zvednout cenu domu o tolik, kolik do jejich provedení zainvestujete.

VIDEO: Ekonom Lukáš Kovanda promluvil o nedostupném bydlení v Praze.