I když výsledek nesplnil očekávání, reklamovat není možné úplně každý lékařský zákrok. „Nejdůležitější je nezanedbat doporučovanou péči po provedení lékařského výkonu, tzn. dodržovat doporučované léčebné postupy, dietu, dávkování medikace apod.,“ radí právník Tomáš Smolík z D.A.S. právní ochrany. Pokud ale dodržujete všechna doporučení, a přesto nastanou komplikace, může to být chyba lékaře.

Vypadlou plombu řešte

Řešit můžete i vypadlou plombu, protože zubař odpovídá za její správně zhotovení. Nejprve se tedy obraťte přímo na něj. Jestli jste k němu ztratili důvěru, můžete přejít k jinému lékaři a řešit problém u něj.

„Pokud je dostatečně prokázáno, že předchozí lékař pochybil a bude nutná oprava zubní výplně kvůli nekvalitnímu provedení předchozím lékařem, měl by pacientovi uhradit veškeré pacientem účelně vynaložené náklady spojené s touto opravou,“ říká právník.

SEŽEŇTE SI DOKUMENTACI

Shromážděte veškerou zdravotnickou dokumentaci, která se zákroku týká. Ze zákona máte nárok nejen do zdravotnické dokumentace nahlížet, ale také si z ní pořizovat výpisy či kopie, např. vyfotit mobilem.

NAJDĚTE ODBORNÍKA

Dokumentaci si nechte posoudit jiným lékařem z oboru. Ten z ní může zjistit (většinou za poplatek), zda nemohlo při lékařském zákroku nastat nějaké pochybení, a poradit, jestli má smysl se stížností nebo reklamací pokračovat.

PODEJTE STÍŽNOST

Proti postupu lékaře můžete podat oficiální stížnost poskytovateli. Např. při stížnosti na práci zubaře přímo k zubaři, který zákrok prováděl. V případě lékaře z nemocniční ambulance si stěžujte na ředitelství nemocnice. Ze zákona se stížnost musí vyřídit do 30 dní a lhůta začíná běžet dnem podání.

ŽEŇTE TO »VÝŠ«

Při zamítnutí stížnosti si stěžujte příslušnému správnímu orgánu, který poskytovateli udělil oprávnění k poskytování zdravotních služeb. Např. u nemocnic to zpravidla bývá krajský úřad. Uveďte důvody, proč se zamítnutím nesouhlasíte. Lhůta pro vyřízení stížnosti je opět 30 dní, avšak v některých případech může být prodloužena až na 120 dní.

STĚŽUJTE SI »NA KOMOŘE«

Stížnost na lékaře můžete podat i k České lékařské komoře, případně České stomatologické komoře. Je to ale nutné stihnout do 1 roku od provinění lékaře. Komora pak s lékařem může vést disciplinární řízení.

POSLEDNÍ MOŽNOSTÍ JE PRÁVNÍK

Pokud lékař nepostupoval správně, můžete požadovat náhrady újmy, která vám byla jeho chybným postupem způsobena. Další postup se ale vyplatí probrat s advokátem, ideálně specialistou na zdravotnické právo.

 

Video
Video se připravuje ...

V Česku chybí zubaři. Kdo za to může? A proč mají děti vrtané už mléčné zuby? Barbora Holá, Lukáš Červený