Čtvrtek 25. dubna 2024
Svátek slaví Marek, zítra Oto
Oblačno, déšť se sněhem 9°C

Jak se správně pojistit a neprodělat: Expertka popsala triky pojišťoven

/
  • Prokoukněte triky pojišťoven s odbornicí Kateřinou Lhotskou.
    Prokoukněte triky pojišťoven s odbornicí Kateřinou Lhotskou. (archiv Blesku)
    19. října 2021 ● 08:50

    Chcete se pojistit, ale máte strach, že v případě pojistné události uvidíte jen »pár šupů«? Promyslete požadavky, čtěte podmínky a hledejte odborníky!

    Nízké plnění v případě pojistné události nemusí být jen chybou pojišťovny. Podle odborníků to tak ve skutečnosti obvykle není. „Příčina takového rozčarování nebývá v tom, že pojišťovna neplní, přestože »by měla«, ale protože nemůže. Proč? Protože dotyčný klient není dostatečně a správně pojištěn,“ vysvětluje Kateřina Lhotská, odbornice na pojistný trh a členka akademie Zlatá koruna.

    Vybrat správnou pojistku ale není snadné. „Nejenže si totiž člověk musí ze široké nabídky pojistných produktů vybrat takový, který dostatečně pokrývá potřebná rizika, ale navíc musí správně nastavit i jeho parametry,“ potvrzuje Lhotská.

    Kateřina Lhotská, odbornice na pojistný trh a členka akademie Zlatá koruna
    Autor: archiv Blesku

  • 1.

    Jak číst pojistné podmínky

    Nejvíc informací (a hlavně závazných) je v pojistných podmínkách. „Má to ovšem značný háček. Obvykle jde o desítky stran textu, který je napsán sice česky, ale většinou jazykem běžnému člověku nesrozumitelným,“ říká odbornice. Po jejich přečtení tak bývá laik spíš zmatený než poučený. Kdo se přece jen rozhodne podmínky prostudovat, měl by se zaměřit na tři důležité záležitosti.

     

    * Na ROZSAH pojištění, kde je popsáno, co všechno (tedy jaké situace) pojištění kryje.

     

    * Na VÝLUKY, kde se dozví, v jakých případech pojišťovna plnit naopak nebude.

     

    * Na DEFINICE pojmů, v nichž dostane úplný obrázek, co všechno má pojištěno. A pozor! „Nejenže se používaná terminologie liší instituce od instituce, ale někdy ani neodpovídá tomu, co si pod jednotlivými pojmy lidé běžně představují,“ upozorňuje Kateřina Lhotská.

  • 2.

    IPID je k ničemu. Vyhoďte ho!

    Protože »Pojistné podmínky« k pochopení pojištění moc nepomáhají, musí pojišťovny povinně klientovi ještě před sjednáním pojištění poskytnout tzv. »Informační dokument o pojistném produktu« (zkráceně IPID). Ten má na dvou stranách obsahovat nejdůležitější informace o něm.

     

    „Těžko lze však předpokládat, že na tak omezeném prostoru lze vysvětlit to, co se nedaří na desítkách stran pojistných podmínek, aniž by nedošlo ke značnému zkreslení takové informace,“ vysvětluje odbornice, podle které může dokonce tento dokument klienta uvést v omyl!

  • 3.

    Sežeňte si profíka

    Nesrozumitelné pojistné podmínky a zkreslující IPID jsou tápajícímu člověku platné asi jako padák v ponorce. Jak tedy zjistit, jestli se koupí nějakého produktu pojistíme opravdu správně, nebo zda půjde o vyhozené peníze?

     

    Většinou nezbývá než se obrátit na dobrého profíka! Tedy na nějakého poradce, který své práci opravdu rozumí, potřebami svého klienta je schopen a ochoten se detailně zabývat a dává je na první místo, tedy až podle nich vybírá konkrétní pojistku,“ radí odbornice na pojistný trh.

  • 4.

    Rozhoduje každé slovo

    Termíny, které používají pojišťovny, můžou být pro laika nesrozumitelné a zavádějící. Kateřina Lhotská nabízí příklady sporných definic ve smlouvách pojišťoven.

     

    Vysokohorská turistika

     

    Tady je důležité sledovat výškový limit, do kterého pojištění kryje případné újmy. Někdo jej definuje jako 3000 m n. m., ale jsou i produkty, které kryjí třeba 4000 m n. m. nebo dokonce 5000 m n. m.

     

    Bezmocnost

     

    Obecně je za bezmocnost považován stav, kdy je člověk dlouhodobě upoután na lůžko a není schopen se sám o sebe postarat. Nicméně se definice můžou lišit v tom, že podmínkou jejího uznání je přiznání sociálního příspěvku nebo může být doplněna počtem definovaných základních činností, které člověk nezvládá. Někdo má podmínku, že musí jít o všechny, jinému jich stačí 7 nebo třeba 4.

    Terorismus

     

    Pokud tento pojem není v pojistných podmínkách explicitně defi nován, vychází se z toho, že za teroristický čin se považuje to, co za něj označí odpovědné orgány daného státu. Pokud je však definován, vychází se z dané definice. Někdo uvádí, že jde o každé násilné jednání motivované politicky, ideologicky, sociálně nebo nábožensky, někdo k tomu dodává, že jeho cílem musí být snaha ovlivnit jednání vlády, případně zastrašit veřejnost.

     

    Invalidita

     

    Používá se buď pojem invalidita, čímž se myslí státem uznaná invalidita příslušného stupně. Někdo ale používá pojmy plná invalidita a částečná invalidita. Tím prvním se vždy myslí invalidita III. stupně, ovšem částečná je někdy defi nována jako invalidita II. a I. stupně a někdy pouze jako invalidita II. stupně.

  • 5.

    Jak poznat odborníka

    Najít dobrého odborníka ale není tak úplně jednoduché. „Nejjistější je obrátit se na někoho, s kým má člověk už dobrou osobní zkušenost nebo na něj dostal věrohodnou referenci,“ radí Kateřina Lhotská. Nejdůležitější znaky dobrého poradce:

     

    ✔ nezačne vám hned navrhovat jednotlivé produkty

    ✔ probere s vámi, k čemu vám má pojištění sloužit

    ✔ domluví s vámi, co všechno má pojištění pokrývat

    ✔ poradí vám, jak má mít pojištění nastavené parametry

     

    Poradce by s vámi měl např. probrat, jestli se k pojištění vozidla vyplatí sjednat i pojištění zavazadel.

    „Pokud v něm klient vozí jen rajčata ze zahrady, je to nesmysl. V případě škody je totiž jedinou jeho újmou to, že místo chutných a šťavnatých plodů bude chroupat nějaká inertní ze supermarketu. Ale pokud hodně cestuje a v kufru vozí řadu cennějších věcí, tak se mu pojištění zavazadel určitě vyplatí,“ vysvětluje odbornice.

     

    Rada: Při pojistné události kontaktujte poradce

     

    Kontaktovat poradce se vyplatí i v případě, že dojde k nějaké škodě, kterou je nutné vyřídit s pojišťovnou. „Sice to není předmětem jeho činnosti, ale dobrý poradce určitě rád pomůže řešit i tyto záležitosti. Přestože je placen provizí od pojišťovny, bude stát na straně klienta, protože má zájem na jeho spokojenosti. Zvláště, když mu dané pojištění sám doporučil, a také protože ví, jak dobře funguje osobní doporučení jeho poradenských služeb někomu dalšímu,“ popisuje Kateřina Lhotská.

  • 6.

    Zlatá koruna radí: Jak uzavřít výhodnou pojistku

    Co dělat, abyste při čtení zprávy o likvidaci škody neviděli rudě? Kateřina Lhotská, členka Finanční akademie Zlatá koruna nabízí 7 nejdůležitějších rad.

     

    * Ujasněte si, k čemu všemu vlastně konkrétní pojistku potřebujete.

     

    * Ještě před uzavřením smlouvy se rozhodněte, co všechno chcete, aby vám pojištění pokrývalo.

     

    * Sjednání pojištění proberte s někým, kdo tomu skutečně dobře rozumí. 

    * Návrh smlouvy si pořádně přečtěte – celý a nejlépe dvakrát.

     

    * Při studiu pojistných podmínek se věnujte hlavně definicím pojmů, rozsahu pojištění a výlukám.

     

    * Nebojte se na vše, co není zcela jasné, dopodrobna vyptat. 

     

    * Než smlouvu podepíšete, nejasné či sporné body znovu zkontrolujte.

    Co je SWIFT (BIC) kód a jak ho zjistit?

    Video
    Video se připravuje ...

    Co je SWIFT (BIC) kód a jak ho zjistit? Videohub

     

Diskuse k článku Přidat názor
Počet komentářů: 0

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi

Dnešní horoskopy