Příběh Terezy není ojedinělý. Průzkum, který v České republice nechala zpracovat Fio banka, ukázal, že české klienty změna a výše poplatků rozčiluje. Kvůli nižším poplatkům, nebo výhodnějším úrokům hypotéky jsou ochotni banku změnit. Klienti českých bank chtějí šetřit nejen peníze, ale i čas, a tak kamenné pobočky pro většinu z nich už při každodenní správě financí nehrají důležitou roli, protože využívají internetbanking a smartbanking.
Přes 39 procent Čechů považuje za hlavní důvod pro změnu své banky výši jednotlivých poplatků. O něco méně důležitým faktorem změny banky je samotná cena za vedení účtu, kterou uvedlo 32 procent z nich. Nejméně důležitým faktorem je stabilita a image nové banky.
Služby své banky bez poplatků přitom využívá asi jen pětina lidí. Zbytek za bankovní služby platí, mnohdy nemalé částky. Téměř 20 procent uvádí, že by uvítalo jednodušší ceník své banky bez překvapení, jako jsou nečekané platby.

"Výzkum potvrzuje, že klienti jsou na bankovní poplatky velmi citliví. Ve Fio bance nabízíme běžné bankovní služby zdarma již od svého vzniku, díky této férové cenové politice jsme ke konci března 2020 překročili hranici milionu klientů. Ty aktuálně podporujeme dalším cenovým zvýhodněním - nabídkou neomezených výběrů z kteréhokoli bankomatu zdarma až do konce června tak, aby lidé nemuseli v současné situaci zbytečně cestovat a mohli si vybrat peníze v tom nejbližším bankomatu, který mají po ruce,“ říká Jan Bláha, obchodní ředitel Fio banky.
„Finančním službám moc nerozumím, proto mi vyhovuje, že Fio banka má jednoduché a srozumitelné služby a jedná férově. Mám účet bez skrytých chytáků a to je pro mě po minulých zkušenostech důležité,“ říká Tereza.
„Dříve jsem si myslela, že Fio banka je jedna z těch malých internetových bank, až potom jsem zjistila, že má pobočky po celé republice.“ Přestože využívá hlavně přehledné internetové bankovnictví, oceňuje, že se může poradit o složitějších věcech osobně. Pobočka v rodném městě v ní vzbuzuje dobrý pocit, že ví, kam se může obrátit, kdyby měla nějaký problém.
Výzkum potvrdil, že i když jsou kamenné pobočky pro klienty stále důležité, jejich role se posunula - už dávno to není místo pro zadávání platebních příkazů. Nejvíce oslovených Čechů (67,3 procenta) uvádí, že pro každodenní transakce používá výlučně internetbanking nebo aplikaci v mobilu. Tradiční způsob, návštěvu pobočky, preferuje už jen necelá třetina z nich. Vývoj internetbankingu i smartbankingu směřuje k tomu, aby klient mohl v rámci běžných záležitostí vyřešit bez návštěvy pobočky skoro všechno, ať už jde o správu finančních produktů, nebo o nasmlouvání nových. Praxe pak ukazuje, že někteří lidé jsou zřizování nových produktů na dálku nakloněni více, jiní využívají této možnosti jen v době, kdy jsou k tomu motivováni okolnostmi.
“V souvislosti s nouzovým stavem jsme zaregistrovali raketový nárůst on-line žádostí o účty bez poplatků, v prvním týdnu po jeho vyhlášení šlo v České republice o šestinásobek průměru od začátku tohoto roku. Jsme rádi, že lidé využili této možnosti a otevřeli si účet z pohodlí a bezpečí domova. Vidíme nicméně, že nyní se situace postupně vrací zpět k normálu, a věříme, že náš unikátní model on-line nízkonákladové banky se širokou sítí 85 poboček zůstane i nadále naší konkurenční výhodou,” dodává Jan Bláha.
Nechcete platit zbytečné bankovní poplatky? Zjistěte, co všechno můžete mít zadarmo i vy!
Poznámka:
V průzkumu odpovědělo 517 respondentů ve věku od 16 do 65 let zastoupení krajů bylo rovnoměrné. Hlavní část zúčastněných byli pracující na plný úvazek.