ONLINE CHAT
Dobrý den, ráda bych se zeptala kdy má zákazník nárok na vrácení peněz v případě reklamací textilu. Znám formulaci, že v případě vady neodstranitelné potažmo podstatné, ale nevím co to u textilu znamená. Je pravdou, že zákazník má na vrácení peněz nárok až v okamžiku kdy nedojde k opravě vady nebo k výměně zboží? Nebo může požadovat vrácení peněz hned v prvním kroku reklamace? A co se tedy u textilu považuje za vadu podstatnou?
Mockrát děkuji
(Kamila)

Dobrý den, zde jde o individuální posouzení každé jednotlivé reklamace. Podstatným porušením smlouvy je takové porušení, že kdyby zákazník o vadách věděl, tak by si takové zboží nekoupil (jednoduše řešeno). Jde třeba o případy, kdy kalhoty po jednom správném vyprání zcela ztratí barvu. L.Zelený
Dobrý den, mám na splátky dva tablety. Jeden po půl roce přestal nabíjet tak sem ho reklamoval a vše proběhlo vpořádku. Po dalších asi třech měsících přestal nabíjet i druhý. Bohužel na něm je lehce prasklý displej. Reklamoval sem ho a oni mi po 14dnech volali, že je k vyzvednutí. Na prodejně my bylo oznámeno, že nenabíjí z důvodu prasklého displeje a chtějí 1500 za opravu. Přitom je pořád v záruce. Děkuji(Rosta)

Dobrý den, zde záleží na tom, zda vada nabíjení mohla být skutečně způsobena prasklým displejem. To ovšem dokáže posoudit jedině soudní znalec. L.Zelený
Dobrý den, měl bych na vás dotaz jedná o produkt zakoupený minulý rok na jaře. Jedná se o trampolínu reklamoval jsem třikrát za sebou vytahané pružiny. Vždy dodavatel mě zaslal celou várku pružin novou po mojich dvou reklamacích. Když došlo ke třetí reklamci vrátil jsem zboží celé. Musím udat, že pružiny nebyly vždy vytažené celé ale cca 15kusů z celkových 64. Dodavatel, ale vždy zaslal kompletně nové. Při poslední reklamaci jsem mu vrátil trampolínu celou a že chci vrátit peníze. Bohužel mě bylo sdělěno, že jsem nedodal kompletní zakoupenou trampolínu, že chybí originální obal, chybí všechny reklamované pružiny 2x64 a dále, že trampolína je vlivem skákání poškozená. Ano někde se najdou natržené rohy trampolíny. Chtěl jsem navrátit celou kupní částku, ale dodavatel mě nabídl pouze částku 2500 z celkové čáskty 4500 z důvodu, že prý zboží je poničeno. Má prosím na toto nárok?
(marek)

Dobrý den, k důkladnějšími posouzení případu bych doporučil využít poradenskou linku 299 149 009, případně elektronickou poradnu na www.dtest.cz/e-poradna. L.Zelený
Dobry den, v zarucni dobe po 8 mesicich pouzivani mi prestal fungovat notebook. Obchod reklamaci neuznal, ze je to vada softwaru. Za dva dny jsme notebook vezli zpatky na servis,protoze cada neustale pretrvavala i po nekolika formatech a s ruznym os. Tentokrat byla reklamace uznana. Chtela jsem se zeptat zda mame pri pripadne treti reklamaci narok na vraceni penez i kdyz ta prvni reklamace nebyla uznana,ale slo porad o stejnou vadu?(iveta)

Dobrý den, musí jít o reklamace uznané. L.Zelený
Dobrý den. Mám telefon, při poslechu rádia šumí. 3x jsem reklamovala přímo u servisu a 3x mi napsali že je závada neprojevila a dali novou základní desku. Nyní jsem to řešila přes operátora. Toho servisni listy nezajimaji. Nyni je na webu ze se zavada neprojevila. Jak mam postupovat. nechat si prezkouset telefon u operatora a neprevzit kdyz bude stale sumet.kdyz nejsou schopni telefon opravit jak se domoci vymeny(Lucie)

Dobrý den, zde bych Vám doporučil celý případ konzultovat na nporadenské lince dTestu 299 149 009. Bude potřeba získat více informací a i rada bude obsáhlejší. L.Zelený
Dobrý den, koupila jsem si iPad Mini WiFi, tedy s internetem jen ve WiFi zonách, protože mi jeho funkce byly prodejcem špatně vysvětleny, když jsem požadovala výměnu za verzi s mobilním Internetem, nebylo mi vyhověno s tím, že zpět berou jen nerozbalené zboží a že by na tom už tratili, měli pravdu, nebo mám nárok na výměnu přímo ze zákona? Děkuji.(Jana U.)

Dobrý den, pokud Vás prodávající špatně informoval o funkčnosti zboží, měl by Vám umožnit odstoupení od smlouvy. Ovšem toto se bude velmi těžko dokazovat. L.Zelený
dobrý den,
objednala jsem si zboží, po zaplacení a rozbalení jsem zjistila že je tam jiný druh zboží než jsem si objednala. Vím že můžu zboží vrátit ale zajímalo by mně jak je to s poplatkem za odeslání balíku, které musím zaplatit abych zboží vrátila zpět Děkuji Iveta(Iveta)

Dobrý den, obecně platí, že náklady na dopravu zboží od prodejce k Vám hradí prodejce a náklady na cestu zpět hradíte Vy. L.Zelený
Dobry den, pane Zeleny
vloni v kvetnu jsem koupila 2 gameboye přes internet - obchod okay - vyzvedla jsem na prodejne. Za mesic jsem je dala detem k narozeninam, zjistili jsme, ze oba mají zavady. Nechteli mi je vzit k reklamaci, ze jsem si neopsala vyr. cisla, nakonec, po me treti navsteve je vzali. Vratili je je za 30 dnu, ze u obou vymenili desky - jedna se o výrobek HEAA 400, kde ma byt 60 her a dobra grafika, u jednoho vymenili desku za HEAA 100, kde je jen 30 her a spatna grafika. Neb deti chtely hrat, nebyla jsem reklamovat znovu - mam po vice nez pul roce sanci se domoct toho, ze mne vlastne podvedli a jit reklamaci reklamovat? Není mozne prece vymenit za nizzsi tridu. Dekuji moc za odpověď a preji pekny den. Petra(Petra, Ostrava)

Dobrý den, samozřejmě můžete reklamaci uplatnit, ovšem záleží na tom, co bylo uvedeno i v původním reklamačním protokolu či v zápisu o vyřízení reklamace. V tomto složitějším případě bych doporučil využít spotřebitelské poradny dTest 299 149 009. L.Zelený
Dobrý den, firma Whirlpool mně odmítá u reklamovat skloker.desku, která při vaření praskla. Na desce není žádné mech. poškození, používám vhodné nádobí. Je v záruční lhůtě. Soudní znalec předběžně potvrdil, že se jedná o vadu materiálu, prasklina vychází přímo ze středu varné plotny. Prostě nám oznámili, že to neuznávají, obávám se, že až zaplatím znalce, budou dále trvat na svém a řeknou mi ať se soudím. Je nějaká jiná možnost? děkuji za Váš názor. (Rybová)

Dobrý den, samozřejmě znalecký posudek má větší váhu, ale i tak společnost může odmítat uznat reklamaci. Poté by skutečně nezbývalo nic jiného, než situaci řešit soudní cestou. Pokud byste potřebovala více informaci, můžete se obrátit také na naší spotřebitelskou poradnu. L.Zelený
Dobrý den,chci zůstat v anonymitě, proto neuvádím jméno. Maželka mi k vánocům darovala poukaz na kosmetické ošetření pleti do salonu, já tam ale jít nechci. Můžu tento voucher vrátit, když byl pořízen na slevomatu? raději bych za těch 500 korun vzal ženu na večeři. děkuji předem za odpověď, mějte se fajnově. (xxyyz)

Dobrý den, pokud byl voucher zakoupen přes internet, tak nejspíše šlo do 14 dnů odstoupit od smlouvy. Ovšem tato lhůta již uplynula a obávám se, že vrácení bude obtížné. Možná by se šlo domluvit s poskytovatelem služby či voucher přeprodat. L.Zelený
dobrý den,koupili jsme si kávovar de longhi ec 310.nejdřív nedělal vůbec pěnu na espresu řekli že je to v pořádku nedali jsme se tak vyměnili sítko.pěnu dělá jen malou.ted začal být strašně hlučný.můžem to znovu reklamovat jako závadu.děkuji vám za odpověd a přeji hezký den(helena)

Dobrý den, samozřejmě můžete reklamaci uplatnit. S ohledem na to, že se na výrobku vyskytuje vada opakovaně, doporučil bych ji uplatnit písemně. L.Zelený
Dobrý den chtěl jsem se zeptat zemřela mi manželka máme spolu barák, po vyřízení dědictví kdy bude napsaná její polovina baráku na mě, mohu tento barák prodat a nebo musím počkat dva roky abych neplatil vysokou daň. Jsme oba důchodci ve věku zhruba 65 let a děti nemáme za odpověď vám děkuju (jenda)

Dobrý den, na tuto otázku Vám bohužel nedokážu odpovědět. Finančnímu právu se nevěnuji a navíc v něm docházelo k podstatným změnám. Ovšem od dědické daně jste dle mého názoru osvobozen. L.Zelený
Dobry den, přes slevový portál jsem si objednala službu a zakoupila jsem si dva vouchery - doplnění řas. Po aplikaci mi cca během 5 dnů doplněné řasy vypadaly. Vzhledem k tomu, že jsem nebyla spokojena, požadovala jsem vrácení peněz za ještě neuplatněný voucher s tím, že oželím ten předešlý. Bohužel s poskytovatelkou služeb řešit nešlo a slevový portál mi neustále zasílal nic neříkající e-maily. V momentě, kdy si paní uplatnila druhý voucher (aniž bych službu využila), tak mi přisla odpověď, že si všimli, že voucher byl uplatněn s dotazem zda chci pomoci. Můžete mi prosím sdělit jak postupovat, když je patrné, že slevový portál čekal na to, až toto proběhne a do té doby nekomunikoval a jen zdržovali? Mimochodem byl to slevomat - pro ostatní. (Nikita)

Dobrý den, zde záleží na tom, zda portál má postavení prodávajícího či pouze zprostředkovatele. Ve většině případů je pouze zprostředkovatelem, tudíž vadná poskytnutí služeb je třeba řešit se samotným poskytovatelem dané služby a u něj uplatňovat reklamaci. L.Zelený
Dobrý den, dnes jsem si nechala vyrobit náhradní klíč od domu a prodávající mi řekl, že v případě, že klíč nebude pasovat, musím od 1. ledna k reklamaci přiložit i zámek. Klíč je nastěstí v pořádku, ale požadavek prodejce mi přijde nesmyslný. Má právo požadovat k reklamaci zámek a to třeba i od automobilu? (Lucie Nosková)

Dobrý den, souhlasil bych s Vámi, tento požadavek se mi zdá také nesmyslný. Nevidím jediný důvod, proč by se musel zámek přikládat. L.Zelený
dobry den.koupili jsme dlažbu , která již při pokladce praskala.již v teto době jsme u Obi podali reklamci. byla uznana. nyni nám přišlo že chtěji
- doklad o položení dlažby odbornou firmou
- fakturu na vícepráce na odstranění vadné dlažby
- fotodokumentaci poškozené dlažby
musím dokladat že to byla odborna firma , pokud jsme si najali přeš inzerát pána, který to děla lidově bokem?samozřejmě vicepráce, lepidlo a vykopaní dlažby uznali, fotky máme?
děkuji Martin Novák(Martin Novák)

Dobrý den, jsem přesvědčen, že není nezbytné, aby dlažbu pokládala odborná firma. Pokud by tomu tak bylo, museli byste být na toto upozorněni předem. L.Zelený
Dobrý den, před dvěma lety jsem koupila notebook, který začal v kloubu přeskakovat. Záruka končila 19.12.2013, zboží jsem posílala poštou 17.12.2013. Reklamaci neuznali, "prý" se k nim dostala až 23.12.2013, tzn. po záruce. Nemusí to být přeci pravda, jen to mohli schválně pozdržet. Mohu toto rozhodnutí nějak zvrátit a jaké datum je rozhodující pro vyřízení reklamace? V den podání na poštu nebo den doručení?(Mašková)

Rozhodující je den, kdy se prodávající s obsahem zásilky mohl prvně seznámit, tedy den, kdy pošta zásilku prodávajícímu prvně doručovala. Předpokládám, že se jednalo o balík, tudíž by mělo být možné pomocí služby sledování zásilky zjistit podle čísla zásilky na stránkách České pošty, kdy byla zásilka prodávajícímu doručena. L.Zelený
Dobrý den, reklamovala jsem tablet , firma mi volala, že tablet nelze opravit, že mám donést na pobočku příslušenství- sluchátka, usb kabel a usb redukci a že mi vrátí peníe. V obsahu balení však sluchátka nebyly, ani redukce, je přímo v příbalovém letáku v obsahu napsáno, že sluchátka jsou volitelné a o redukci, kterou jsem také neobdržela-se zde ani nic nepíše. Je možné se v tomto případě nějak bránit? Původně jsem jen tablet chtěla vyměnit, ale můj typ již neprodávají a bez sluchátek mi ho zřejmě za jiný typ nevymění. Myslíte, že by případně šlo koupit jiné sluchátka a dodat je na pobočku? Budu moc ráda za odpověď, děkuji.(Martina)

Dobrý den, na balení, v záručním listu či na kupním dokladu bývá i příslušenství uvedeno. Pokud v balení nebylo, prodávající je nemůže požadovat. L.Zelený
Dobrý den, koupila jsem si přes společnost Fobolab digitální fotoaparát, kterému po 3 týdnech přestal vyskakovat blesk. Dala jsem jej do reklamace a vrátil se mi s odštípnutým lakem právě u blesku a reklamace byla zamítnuta, že jsem si závadu musela způsobit sama (PC: 11.500 Kč, oprava byla odhadnuta na 4.500 Kč). Na reklamačním protokolu ale není nikde uvedeno, že bych jej do reklamace dávala poškozený. Odvolávala jsem se i na občanský zákoník, dle kterého se vada, která se na zboží objeví 6 měsíců od koupě, považuje za vadu, která na výrobku již byla při koupi, pokud mi není prokázán opak (což se, domnívám, nebyl - pokud mám na výrobek 2 roky záruku, může být tak jako tak odřený a může se na mě projevit vada). Bohužel půlroční lhůta, během které jsem se snažila, aby mi byl fotoaparát opraven, uplynula. Jak to tedy je? A jak mohu prodejce "donutit", aby dodržel to, co mu ukládá zákon (ačkoli nevím, zda od nového roku nejsou v této záležitosti nějaké změny. Děkuji za odpověď.(Eva H.)

Dobrý den, pokud byl fotoaparát během reklamace poškozen, odpovídá prodávající za toto poškození. Problémem je, jak toto poškození prokazovat. Zde bych doporučil, abyste se obrátila na spotřebitelskou poradnu dTestu 299 149 009, kde Vám poradci pomohou s argumentací prodávajícímu. L.Zelený
Uzavřel jsem novou smlouvu s novým dodavatelem elektrické energie na rok 2016.Po třech měsících jsem se rozhodl tuto smlouvu zrušit.Chtěl bych se zeptat jaké jsou sankce při odstoupení od smlouvy podle starého a nového zákoníku.Děkuji (Rostislav Fáborský)

Dobrý den, na tuto otázku Vám nedokážu přesně odpovědět, zde se musíte seznámit se smlouvou a obchodními podmínkami. Pozor - od smlouvy za určitých podmínek můžete také odstoupit, pokud dodavatel zvyšuje cenu nebo jinak mění podmínky. L.Zelený
Dobrý den,
manžel si chtěl koupil ve značkové prodejně českého výrobce boty. Obuv v jeho velikosti neměli skladem, proto mu byla nabídnuta možnost zaslání požadované velikosti prostřednictvím České pošty. Obuv přišla v potrhané krabici a po vyzkoušení manžel zjistil, že ho jedna bota tlačí.
Protože se jednalo o kožené boty, doufal že „povolí“ a bude vše v pořádku. Bohužel skutečnost byla jiná - bota tlačila pořád.
Obuv byla zaslána na reklamaci, protože díky tomu, že byla jednou nošena venku, nemohla být vyměněna na jiný pár.
Dnes přišlo vyjáření, že je reklamace zamítnuta.
Doporučujete se k vyjádření reklamace odvolat?
Děkuji za odpověď.(Jana Blažková)

Dobrý den, já se zde trochu obávám, že reklamace byla zamítnuta z důvodu, že obuv nemá vadu, jelikož to, že boty manžela tlačí není vada výrobku. L.Zelený
Dobrý den,chtěla jsem se zeptat jak řešit tento problém,mám malé zlatnitctví a dost casto se nám stzává,že lidi chodí reklamovat šperky po pul roce,roce,ale i před uplynutím dvouleté záruční doby s vidinou vrácení peněz či nového šperku.Jak se máme jako obchodníci bránit??šperky jsou poničené,například řetízky přetržené,prsteny zohýbané a tudíž povolí kamínky a lidi pořád operují dvouletou záruční lhutou a nechtějí si opravu zaplatit.Mohl by jste mě prosím napsat číslo zákona,kde najdu něco na naši obranu??kde se píše o opotřebení výrobku o mechanickém poškození atd???Myslím,že i obchodník se musí bránit,není mě jasné,proč dvouletá záruka je i na tyto věci,například šperky,oděvy...Děkuji moc Lucie(Lucie)

Dobrý den, je nezbytné rozlišovat mezi záruční dobou a životností a běžným opotřebením. Někdy životnost uplyne dříve, než skončí záruční doba. Pokud je třeba řetízek přetržený, nemůže se ve většině případů jednat o vadu výrobku, ale bude se jednat o vadu způsobenou samotným spotřebitelem. Můžete se podívat do zákona č. 89/2013 Sb., občanský zákoník. Ovšem bude pro Vás jednodušší obrátit se třeba na spotřebitelskou poradnu dTest (www.dtest.cz) a poradit se zde. L.Zelený
Dobrý den prosím o info zda musí mít výrobek záruční list - kuponky na odstříhnutí konkrétně u pračky Fagor která je v záruce a opravář požaduje záruční list který nebyl u zboží. Děkuji (kubíková)

Dobrý den, ke zboží nemusí být vždy záruční list. K uplatnění reklamace stačí i doklad o koupi. Pokud opravář (servis ?) odmítá vyřídit reklamaci, obraťte se přímo na prodávajícího. L.Zelený
zdravím, chci se zeptat jak s reklamací norbuku. V 11.měsíci 2013 jsem na záruku reklamoval pošítač - výsledek výměna hard disku a nainstalován softvér. po necelých 14 dnech stejnbá chyba počítače, ale nyní mi napsali že chyba je v přítonmostí vody v počítači a za opravu chtějí 6000 až 7000 kč (mirrek hanzl)

Dobrý den, pokud s tvrzením prodávajícího nesouhlasíte a jste si jist, že ke vniku kapaliny nemohlo dojít, můžete si vzít notebook zpět a vyhledat soudního znalce. L.Zelený
Prosímvás, když si koupím například nádobí Zepter, na nějž je celoživotní záruka,tak to opravdu platí? Chtěla bych toto nádobí nakoupit pro dceru k svatbě a ráda bych, aby ho mohli používat ještě vnoučci moji. Nějak se mi to ale nezdá s tou zárukou, děkuju za dotaz. (Niklovcova)

Dobrý den, pokud prodávající tvrdí, že na zboží poskytuje doživotní záruku, měl by toto i dodržet. Je ovšem nezbytné se seznámit s tím, co znamená tato doživotní záruka - jaké jsou její podmínky, omezení. Také je třeba vždy počítat s tím, že prodávající můžete odejít třeba z trhu atd. Každý nákup je tedy třeba důkladně zvážit. L.Zelený
Jaké doklady potřebuju k úspěné reklamaci zboží?(Ivan Krbec)

Dobrý den, ono nejde ani tolik o doklady, jako o to, abyste prokázal, že jste určité zboží v určitý den za určitou cenu zakoupil u konkrétního prodejce. To můžete učinit třeba dokladem o koupi, výpisem z bankovního účtu, záručním listem ..... L. Zelený
dobrý den,koupila jsem přes e-shop bundu,ta přišla,ale nejde zapínat zip,když,tak velmi těžko nebo se rozjede a přichytává se do zipu podšívka,psala jsem dodavateli,bundu posílám zpět na reklamaci i s reklamačním protokolem,kdo mi však zaplatí poštovné,jak postupovat a pokud napíši,že chci vrátit peníze,vrátí mi je?děkuji(vendy klubalová)

Dobrý den, při uplatnění oprávněné reklamace máte právo na úhradu nutných nákladů souvisejících s uplatněním reklamace. Pokud by Vám prodávající vracel zaplacené finanční prostředky, jelikož by z důvodu vadnosti došlo k odstoupení od smlouvy a vrácení peněz, požadujte také úhradu těchto nákladů. L.Zelený
Dobrý den, v říjnu 2013 jsem zakoupila v e-shopu rychlovarnou konvici. Bohužel v novém roce 2014 přestala fungovat a potřebovala bych jí reklamovat. Reklamační řízení se bude řídit starým OZ, který platil v době nákupu zboží nebo již novým OZ a jak mám správně při reklamaci postupovat?(Jiřina)

Dobrý den, na zboží zakoupené před 1. lednem 2014 se uplatní stará právní úprava. Reklamaci uplatněnete u prodávajího (nejlépe písemně), zvolte si právo, které žádáte (nejspíše výměnu za nový kus), a odevzdejte zboží prodávajícímu. Pokud byste potřebovala poradit, můžete využít i spotřebitelskou poradnu dTestu na www.dtest.cz/e-poradna. L.Zelený
Dobrý den,koupila jsem dceři přívěšek se řetízkem v prodejně ,kde měli 50 procentní slevy,přívěšek je z chirurgické oceli.Dcera jej měla dvakrát na krku a vnitřel písmeno D upadlo od obruby.Mohu jej reklamovat.Byl zakoupen 18.11.2013,dostala ho na vánoce.Děkuji Nováková(Nováková)

Dobrý den, pokud se na výrobku vyskytla vada, určitě jej můžete reklamovat. L.Zelený
Můžu reklamovat boty když sem ztratila účtenku? Sem pitomá, vždycky doklad někde zatoulám tak co s tím? Platila sem kartou, manžel tvrdí že výpis z účtu stačí. Je to tak? Děkuju pane doktore za zodpovězení mé otázky. Petříčková(Jolana Petříčková)

Dobrý den, skutečně výpis z bankovního účtu při platbě kartou stačí. Kupující totiž musí prokázat, že konkrétní zboží zakoupil u konkrétního prodávajícího v určitý den za určitou cenu. L.Zelený
Dobrý den, teď jsem se vrátila z dlouhodobého pobytu v zahraničí a před třičtvrtě rokem jsem četla, že se od ledna 2014 bude rušit 2letá záruka. Je to pravda nebo ne? Děkuji (Iva Novotná)

Dobrý den, dle našeho názoru i názoru Ministerstva průmyslu a obchodu a Ministerstva spravedlnosti záruční doba nadále trvá 24 měsíců, ovšem jak tomu bude ve skutečnosti se ukáže později při rozhodování soudů. L.Zelený
Mění se nějak reklamační podmínky? (Libor Fraj)

Dobrý den, takto obecně je odpověď velmi náročná, mění se zejména práva, která spotřebitel v případě vadného plnění má, také se mění to, že se nadále nerozlišují vady odstranitelná a neodstranitelné, ale rozslišuje se podstatné a nepodstatné porušení smlouvy. Co se nemění je způsob uplatnění reklamace a lhůta pro vyřízení reklamace. L.Zelený
Dobrý den, vztahují se nové podmínky i na zboží zakoupené v roce 2013 a dříve? Tzn. koupila jsem si nějaké zboží v březnu 2012, teď jej reklamuji, dostanu např. nový kus a na ten bude už jen dvouměsíční záruka do března 2014? Děkuji!(Lenka)

Dobrý den, na zboží zakoupené před 1. lednem 2014 se vztahuje předchozí právní úprava. L.Zelený
dobrý den,
potřebuji od února pronajmout byt. problém je, že stará smlouva, kterou jsem používal je nyní prakticky k ničemu. Nemá dTest vytvořeny třeba nějaké mustry dle NOZ? které by si člověk mohl upravit? NOZ umožnuje bez souhlasuju majitele chovat zvířata, a tisice jinych věcí, se který ale já, jako majitel bytu nesouhlasím. Otázka zní, zda mohu ve smlouvě specifikovat věci, které nájemce nesmí - chovat velké psy, malovat, nechávat přespávat jiné lidi delší dobu, či snad dokonce část bytu dále pronajmout, což dle NOZ prý lze. Pokud to vyspecifikuji, jak to bude dále případně kdyby to skončilo u soudu? Bude brát na zřetel, že se jednalo u smlouvu, dle které se dva subjekty zavázali k tomu, co je na papíře a dle toho rozhodovat, nebo bude na straně nájemce, který si vpodstatě může dělat co chce? děkuji Jirka Syrový(Jirka Syrový)

Dobrý den, dTest již má zpracováno přes 70 vzorových dopisů týkajících se různých oblastí. Všechny vzorové dopisy jsou k dispozici na www.dtest.cz/vzory. Ovšem vzory k nájemním vztahů ještě nejsou publikovány, stane se tak nejpozději v tomto či na začátku příštího týdne. Doporučuji se tedy podívat, zda tam již vzory budou. L.Zelený
Dobrý den, co dělat v případě, že obchod zavřel svou provozovnu a nelze zkontaktovat, na koho se v takovém případě obrátit s reklamací. Mám pouze IČO firmy na paragonu. Děkuji (Zuzana)

Dobrý den, podle IČ můžete v obchodním či živnostenském rejstříku dohledat potřebné informace - nový název, existenci, přestěhování či kdo je povinen vypořádat závazky. L.Zelený
Dobrý den, v tescu jsem koupila strojek na ošetření nohou jako dárek k vánocům. strojek má ošetřovat suchou kůži na nohou,bohužel to nesplňuje, chci ho vrátit, mám účtenku, ale nemám originál obal. Lze ho vrátit?(Ivana)

Dobrý den, pokud byste výrobek vracela jako bezvadný a ve lhůtě, kterou prodávající stanovil pro dobrovolné vrácení zakoupených vánočních dárků, musíte splnit i podmínky, které pro vrácení stanovil. Obávám se, že v tomto případě bude obal vyžadován. Ovšem poud byste vyhodnotila výrobek jako vadný, můžete uplatnit reklamaci a k tomu krabici nepotřebujete. L. Zelený
dobrý den,
chci se zeptat na nasledující příklad. koupím si novou TV.. televize funguje naprosto v pořádku. Nicméně za měsíc přestane hrát. Jak je to zde s reklamací? vím, že vada do 6ti měsíců se má za vadu, která byla již při zakoupení. Ale pokud TV hrála v pořádku, jak to je? prodejce bude argumentovat, že kdyby byla vada od začátku, nikdy by nemohla hrát - například vadný zdroj. a závada tak tedy zcela jistě nemohla být již od začátku - tedy od výroby
děkuji(Jakub)

Dobrý den, během prvních 6 měsíců se skutečně předpokládá, že vada na výrobku byla již v době převzetí. Prodávající musí prokázat, že vada na výrobku nebyla, nestačí, že pouze tvrdí, že televize hrála. Navíc to, že televize přestala hrát, je pouze projeveme vady, nikoliv vadou jako takovou. L. Zelený
Dobry den, koupila jsem si pomerne drahy bily obal na pero parker. V krabici byl spolu s kozenym obalem take 'sanetovy obal', ktery pouzivam jako pouzdro na kozeny obal, pokud ho man v kabelce. Po par dnech jsem ale zjistila, ze mi cerny sanetovy obal obarvil muj biky kozeny. Nyni mi reklamaci nechtejibuznat, pry cerne pouzdro, prilozene v krabici, je piuze cestovni.. Mam nejakou sanci na kladne vyrizeni reklamace? Dekuji za odpoved.(Denisa)

Dobrý den, pokud Vás prodejce o tomto řádně nepoučil před koupí, máte právo reklamovat vadnost zboží. Ovšem pozorně si pročtěte příbalové informace. Pokud byste potřebovala s reklamací pomoci, obraťte se případně i na poradenskou linku dTestu 299 149 009 (zejména pokud s reklamací skutečně neuspějete). L. Zelený
Dobrý den, chtěla jsem se zeptat - pokud mě prodejce (popř. poskytovatel služeb) například při uzavření smlouvy na dálku nebo mimo prostory podnikání neinformuje o možnosti odstoupení od smlouvy, stále platí, že se doba možnosti odstoupení od smlouvy prodlužuje? Děkuji. (Marketa)

Dobrý den, lhůta se skutečně prodlužuje. Pokud vás podnikatel řádně nepoučí o právu odstoupit od smlouvy, lhůta na odstoupení se prodlouží o rok (tedy na rok a 14 dnů). Pokud však podnikatel svou povinnost splní dodatečně a správně vás poučí, běží od následujícího dne již jen 14denní lhůta. L. Zelený
dobrý den,
zakoupil jsem si jízdní kolo, kterému po cca 3 měsících začalo cvakat ve štredu. v servise mi řekli, že jsou vadná ložiska a je třeba je vyměnit. šel jsem tedy za prodejcem, který reklamaci neuznal, jelikož se jedná o spotřební díl podléhající opotřebení (obecně prý dle reklamačních podmínek díly, podlehají opotřebení nemají záruku) - má pravdu či nikoliv?(Mirek V.)

Dobrý den, samozřejmě záleží na tom, jak bylo kolo užíváno a díly zatěžovány. Jsem však dosti přesvědčen o tom, že za tři měsíce nemohou být díly běžným způsobem opotřebovány tak, aby již vykazovaly vady. Zde se domnívám, že prodávající nemusí být v právu. Obraťte se pro více informací na poradenskou linku dTestu 299 149 009, kde se dá sdělit i více podrobností. L. Zelený
Dobrý den,
v r. 2013 jsem převzala opravenou kabelku. Byla to již druhá reklamace se stejnou vadou. Kabelku nenosím pro znovuobnovení vady .Mohu na prodejci požadovat vrácení kabelky a tedy i kupní ceny? Děkuji za odpověď.(Hana Skalová)

Dobrý den, pokud se jedná o třetí stejnou vadu a ještě stále je zboží v záruční době, obraťte se na prodávajícího, uplatněte reklamaci, požadujte odstoupení od smlouvy a vrácení peněz. Pamatujte na to, že prodávající má na vyřízení reklamace 30 dnů. L.Zelený
Dobrý den, pane Zelený, není mi jasná jedna věc. Stále se tvrdí, že ošizený zákazník může zboží, které neodpovídá slibům z reklamy,vrátit zpět do obchodu. Taková věc by se navíc měla stáhnout z prodeje. Jak je tedy možné, že drogerie jsou plné řasenek a krémů, které nefungují?? V reklamách na řasenky jsou běžně používané modelky s nalepenýi řasami, u reklam na šampon je to zase dobře nasvícené atd. Můžu jít tedy například reklamovat tu řasenku, která slibuje objem nebo krém,co mi má vymazat vrásky ale skutek utek? Moc děkuju za vysvětlení!(Sarah)

Dobrý den, zcela formalisticky byste měla určitě pravdu. Ovšem je nutné vycházet z toho, že v reklamě se počítá s určitou formou nadsázky. L. Zelený
Dobrý den ,
Potřeboval bych prosím poradit a to s věcí ohledně pořízaní mobilního telefonu přes operátora Vodafone kde již nejsem od 12.3. 2013 ( nově T- mobile ) jedná se o pořízení telefonu iPhone 5 od datumu 12.3. 2013 ( tedy v záruce 24. Měsíců ) a na telefonu jsem spozoroval 9 chyb-vad a to jak softwaru tak i hardweru. Mám právo na výměnu telefonu nebo vrácení peněz ?? ( dle občanského zákoníku -reklamace jsem se dočetl že při čtyřech a více závadách mám právo na okamžitou výměnu telefonu a nebo vrácení peněz....) moc krát děkuji(Boháček Petr)

Dobrý den, budete muset uplatnit řádnou reklamaci, jelikož prodávající musí vady posoudit. Pokud by bylo těch vad skutečně tolik, právo na odstoupení od smlouvy by Vám nejspíše náleželo. Ovšem je třeba uplatnit reklamaci, zvolit právo z odpovědnosti za vady (pamatujte, že na Vás v tomto případě dopadá ještě starý občanský zákoník - § 622) a vyčkat vyřízení reklamace ze strany prodávajícího. Pokud byste potřeboval poradit, neváhejte se obrátit na poradenskou linku dTestu 299 149 009. L. Zelený
Dobrý den, znamená to že je konec různým chytákům, které byly ve smlouvách psané pidipísmem někde na konci padesátého osmého papíru? Díky(david Z.)

Dobrý den, obávám se, že různým chytákům asi nebude konec nikdy. Kdo chce zákon obcházet či porušovat, si vždy cestu najde. Poté už je nezbytné, aby takovou osobu postihovaly dozorové orgány.
Dobrý den
loni v únoru jsme si koupili horkovzdušnou troubu, zjistili jsme, že jsou problémy s nastavením teploty, reklamovali jsme zboží u firmy, kde jsme troubu koupili, zjistili jsme ale, že firma již neexistuje.
Kde můžeme reklamaci uplatnit, eventuelně, jakým způsobem jsme chráněni jako spotřebitelé - postup podle nového zákona.
Děkuji
Lada Poulová(Lada Poulová)

Dobrý den, na tento případ se ovšem vztahuje ještě stará právní úprava, jelikož zboží bylo zakoupeno před 1. lednem 2014. Na druhou stranu by byl postup stejný. Podle IČ se podívejte od obchodního či živnostenského rejstříku a zjistěte, zda se prodávající pouze nepřejmenoval, nepřestěhoval, případně zde naleznete také kontakt na osobu, která je povinna k vypořádání závazků.
Dobrý den,již několik let pracuji v prodejně oděvů a máme stále stejný problém s reklamací . Dvouletá záruka na oděvy nám příjde dost nesmyslná,protože například zip u bund ,nebo roztržená podšívka po roce nošení je zřejmá a bunda denním nošením určitě nemá dvouletou trvanlivost. Jaká mají práva prodejci ,aby si zákazníci nechodili každý rok bundu vyměnit za novou bezplatně protože na ní mají nárok ?(Vikyta)

Dobrý den, je nezbytné rozlišovat mezi záruční dobou a životností výrobku. Vždy je potřeba posuzovat také životnost, tedy výrobek nemusí vydržet vždy dva roky, jelikož může uplynout již jeho životnost. Třeba denně nošené kalhoty ztratí životnost mnohem dříve, než uplyne záruční doba. Pak prodávající s tímto odkazem reklamaci zamítne. L. Zelený
Dobrý den,
koupila jsem si před vánoci zboží přes internetový portál. Přestože několikrát slíbili zaslání do Vánoc - nekupovala jsem to na poslední chvíli, ale už v listopadu, balíček dorazil 27. prosince. Jak mohu zboží reklamovat? Jakou mám šanci uspět? Děkuji(Milena)

Dobrý den, řešit tuto situaci šlo již před dodáním zboží, a to tak, že jste prodávajícího měla vyzvat k plnění a stanovit mu dodatečnou lhůtu. Pokud by ji nedodržel, šlo odstoupit od smlouvy. To se ovšem nestalo, tak jste mohl, jelikož šlo o nákup přes internet, od smlouvy odstoupit do 14 dnů od převzetí zboží. Odstoupení ovšem muselo být prodávajícímu doručeno nejpozději 14. den. Pokud správně počítám dnes je 12. den, takže byste musela odstoupení odeslat nejpozději dnes, aby byla vůbec možnost je poštou doručit. Případně odešlete ihned elektronicky a předejte i zboží k odeslání. Pokud byste lhůtu 14 dnů nestihla, lze už jedině zboží reklamavat pouze z důvodu vadnosti. Lukáš Zelený
Prosím o informaci zda nastala změna v posuzování vady výrobku a její 30.denní lhůtu. Vracení platby si nechávali na 31. den. Posouzení vrzajících bot lze provést v kanceláři a vrátit peníze, nebo se mýlím?(Jenda)

Dobrý den, i nadále platí, že prodávající má rozhodnout o reklamaci ihned, nejpozději do 3 dnů. Ovšem vyřídit reklamaci, včetně odstranění vady (tedy i vrácení peněz) musí učinit nejpozději do 30 dnů. Právní úpravu naleznete v § 19 zákona o ochraně spotřebitele. Lukáš Zelený
Dobrý den, nechápu, jak se bude prokazovat ztráta radosti z dovolené? Mám malou cestovku, to mně může zruinovat! Lidi se vrátí,užijí si 10 dní dovolené a pak budou chtít peníze zpět, protože se jim nelíbily mraky na obloze! (podnikatel)

Dobrý den, zde se bude vycházet zejména ze soudní praxe. Zákon říká, že vedle slevy či náhrady škody má spotřebitel i nárok na náhradu újmy za narušení dovolené, pokud si v důsledku chyb pořadatele (CK) nemohl dovolenou užít, například proto, že byla podstatně zkrácena nebo zcela zmařena (místo dovolené seděl spotřebitel na kufrech v letištní hale, nebo hotel byl vzdálen místo 100 metrů od pláže 2 a půl kilometru). Nejedná se tedy o důvody, které spotřebitel nemohl ovlivnit - počasí, hádka s manželem, zlobivé děti atd. L. Zelený
zdravím, chci se zeptat jak je to sekalmací u bot. Manžel si kupil docela drahé boty ve značkovém obchodě - stály přes tři tisíce a začala se mu odlepovat podešev, bohužel to bylo na dovolené a nešlo to vyřešit jinak,než ji přilepit. V obchodě nám pak reklamaci neuznali, protože jsme nepřišli hned, jak se závada objevila, a zasahovali jsme do boty. Jak jsme to měli vyřešit? Díky (Pavlína)

Dobrý den, zde se obávám, že prodávající bude mít pravdu. Pokud se na zboží objeví vada, spotřebitel ji musí oznámit co možná nejdříve prodávajícímu a neměl by ji odstraňovat svépomocí. Zde ale byla obuv dále nošena a navíc došlo k zalepení. Lukáš Zelený
Koupila jsem si loni drahou kabelku a už 2 x jsem ji musela reklamovat, protože se párala a odpadlo držadlo. Pak se zase rozešila ve švu. Dvakrát mi ji opravili. Teď po 3 měsících se opět párá ve vnitřních prostorách. Mohu už požadovat peníze zpět nebo mi ji zase dají do opravy sešít? Vždyť se závada během roku potřetí opakuje, vždy na jiném místě. (Iveta R.)

Dobrý den, dodržuje se pravidlo, že odstoupit od kupní smlouvy lze, pokud se opakuje třikrát stejná závada nebo čtyřikrát různá závada. Domnívám se, že ve Vašem případě se jedná o různé vady, tudíž bude potřeba ještě jedné reklamace. Ovšem můžete se s prodávajícím domluvit i jinak. Lukáš Zelený
Dobrý den,
v prosinci jsme koupili kávovar na kapsle. Asi před týdnem jsme ho poprvé vyzkoušeli a asi třikrát se stalo, že kapsli nepropihne, tudíž z kávovaru teče jen horká voda namísto kávy. Je možné žádat nový přístoj nebo je nutné čekat na reklamační lhůtu 30 dní? Děkuji za odpověď (Ivana)

Dobrý den, uplatníte standardní reklamaci - jedná se o rozpor s kupní smlouvou, tudíž v prvé řadě můžete požadovat buď výměnu za nový kus nebo opravu. Prodejce je povinen Vaši volbu respektovat. Na vyřízení reklamace má ovšem prodejce zákonnou 30denní lhůtu. Lukáš Zelený
Dobrý den, zakoupila jsem dceři hračku, po cca 1,5 měsíci přestala fungovat, nemám již originální krabici, mohu i přesto reklamovat? účtenku mám. Děkuji. Rousková(Hanka)

Dobrý den, reklamovat můžete, jelikož krabice není předpokladem pro uplatnění reklamace. Prodejci ji navíc po Vás ani požadovat nemůže. Lukáš Zelený
Dobrý den, ráda bych Vás požádala o radu, zda znovu reklamovat fotoaparát, se kterým nejsme spokojeni. Zakoupili jsme ho 7/2012 a už jednou jsme ho reklamovali, protože fotky jsou rozmazané a nekvalitní. Při reklamaci byla vyměněna nějaká součástka, ale bohužel jsme nezaznamenali žádné změny, ba naopak fotoaparát fotí stále stejně špatně (kvalita neodpovídá parametrům uváděným k fotoaparátu). Jak tedy postupovat dle nového reklamačního řádu. Děkuji za odpověď Jana Tomas(Jana Tomas)

Dobrý den, budete postupovat úplně stejně jako při minulé reklamaci, jelikož na zboží zakoupené před 1. lednem 2014 se vztahuje původní právní úprava, nikoliv nový občanský zákoník. Tedy opět uplatníte standardní reklamaci. Lukáš Zelený
Dobrý den dnes mi dorazilo zboží z tv products ,vyzkoušela jsem,.ale nejsem spokojena, příbalovém letáku je napsáno že mám právo odstoupit od smlouvy..myslíte že uspěju?(veronika)

Dobrý den, obecně nemohu hodnotit prodávajícího, jelikož není přesně spokojen. Ovšem pokud správně odhaduji, o kterého prodejce se jedná, řekl bych, že uspějete. Doporučuji odstoupit od kupní smlouvy písemně. Lukáš Zelený
Dobry den p. Zeleny, na Vianoce mala dostala od znamych mluviciho pejska, po odbaleni sme zistili ze pejsek je nefunkcny. Uctenku vyhodili, je mozne reklamovat aj bez uctenky?(Andrea)

Dobrý den, reklamace je samozřejmě snazší, pokud spotřebitel má doklad o koupi. Ovšem není to podmínkou reklamace. Zákon říká, že spotřebitel musí prokázat, že zboží u konkrétního prodejce za určitou cenu v určitý den pořídil. To lze prokázat také záručním listem, výpisem z bankovního účtu, v krajním případě i svědeckou výpovědí. Lukáš Zelený
Dobry den,
koupila jsem v prosinci 2012 tlakovy hrnec, po roce mi prstal fungovat /pouzila jsem ho 7x)
Vratila jsem ho prodejci a mam mesic cekat na odpoved co s nim bude dal. Prosim, je to v poradku?(Helena)

Dobrý den, prodávající má o reklamaci rozhodnout ihned, ve složitých případech do tří dnů. To je ovšem rozhodnutí o reklamaci. Vyřídit reklamaci, včetně odstranění vady usí ovšem stihnout nejdéle do 30 dnů. Tuto úpravu naleznete v § 19 zákona o ochraně spotřebitele. Lukáš Zelený
Zdravím, co je podle vás lepší z heldiska uplatnění záruky a případné reklamace - nakupovat přes e-shopy nebo v kamenných obchodech? Kde má spotřebitel větší právo? Díky(Zuzka K.)

Dobrý den, z hlediska uplatňování záruky a případné reklamace je dle mého názoru v současné době prakticky jedno, zda spotřebitel nakupuje přes e-shopy nebo v kamenných prodejnách. Podstatné ovšem je, zda si vybírá solidního prodejce. Jelikož ke změnám může docházet, jak u e-shopů, tak i u kamenných prodejen - např. přestěhování, zrušení. Lukáš Zelený
Dobrý den pane Zelený, platí i s novým OZ, že předmět zakoupený na internetu mohu do 14 dnů nepoškozený vrátit bez udání důvodů? Dokdy mi musí internetový prodejce vrátit peníze? Změnila se všeobecně doba pro vyřízení reklamace nebo stále platí 30 dnů? Děkuji za odpovědi a přeji Vám pohodový zbytek dne.(Pepíno)

Dobrý den, také nový občanský zákoník umožňuje odstoupit od smlouvy v případech, kdy byla smlouva uzavřena distančním způsobem (třeba přes e-shop). Lhůta pro odstoupení je 14 dnů a běží od data uzavření smlouvy (u smluv o poskytování služeb) nebo od doručení zboží či jeho vyzvednutí, nebo od převzetí poslední části dodávky zboží. Odstoupení ovšem stačí během 14denní lhůty odeslat. Na rozdíl od staré úpravy nevadí, když dojde obchodníkovi později, důležitý je čas odeslání nebo poštovní razítko. Spotřebitel musí vrátit zboží do 14 dnů od odstoupení. Podnikatel je povinen vrátit peníze bez zbytečného odkladu, nejpozději do 14 dnů od doručení odstoupení. Ovšem pozor - podnikatel není povinen poslat peníze dříve, než mu zboží spotřebitel předá nebo prokáže, že je odeslal. U reklamací platí stále 30denní lhůta. Lukáš Zelený
Můžu i v kamenném obchodě vrátit zboží do 14 dnů bez udání důvodu tak jako v eshopu?(Karla)

Dobrý den, to možné není, zákon spotřebiteli nedává právo vrátit bezvadné zboží do 14 dnů (jako v případě e-shopu). Ovšem podnikatel se k tomu může dobrovolně zavázat (prohlášením v prodejně, uvedením na kupním dokladu). Pokud tak učiní, musí toto následně dodržet, jinak je právo vymahatelné i soudně. V případě, že se k tomu prodávající nezaváže a spotřebitel by chtěl vrátit zboží (bez vad) v kamenné prodejně, musí se na tom s prodávajícím jedině domluvit. Lukáš Zelený
Jak to tedy opravdu bude se záruční dobou? Zůstávají dva roky, nebo se podmínky úplně mění?(Lucie Došková)

Dobrý den, dle našeho názoru i názoru Ministerstva průmyslu a obchodu a Ministerstva spravedlnosti nadále záruční doba trvá 24 měsíců. Ovšem záleží na tom, jak v budoucnosti budou o těchto sporech rozhodovat soudy. Lukáš Zelený