Stojí stejně 

Nová elektronická dálniční známka stojí stejně jako ta loňská, papírová. Za roční zaplatíte 1500 Kč, třicetidenní stojí 440 Kč a desetidenní 310 Kč.

Na webu i na poště

Známku si můžete koupit na internetových stránkách edalnice.cz, na poštách a čerpacích stanicích EuroOil nebo v samoobslužných kioscích v příhraničních oblastech. Vždy si dávejte dobrý pozor, abyste uvedli správně svou registrační značku.

Opravit chybu můžete jen v prodejnách s obsluhou (kupř. pošta), kde máte na opravu 15 minut. Peníze za špatně vyplněnou značku propadnou a vy riskujete pokutu za jízdu bez známky.

Takové jsou pokuty

  • 100 000 Kč – za podání oznámení o osvobození, pokud na něj nemáte nárok
  • 20 000 Kč – za jízdu bez dálniční známky, pokud ji potřebujete
  • 5000 Kč – za jízdu bez známky v případě, že byste měli nárok na osvobození, ale nepodali jste formulář 

Plynová auta  platí půlku

Pro některé typy ekologických aut platí jen poloviční »eko cena«. Tedy 750 Kč za roční známku, 220 Kč za měsíční a 155 Kč za desetidenní. Týká se to vozů poháněných zemním plynem a biometanem. Majitelé vozů na LPG mají smůlu, pro ty platí normální sazba.

Elektroauta známky nepotřebují

Majitelé elektroaut, aut na vodík a hybridů s emisemi CO2 pod 50 g/ km, kteří mají přidělenou speciální poznávací značku (začíná na EL), mohou na dálnici vyrazit bez známky automaticky. Pokud takovou značku nemají, musejí vyplnit speciální formulář (tzv. Osvobození) na stránkách edalnice.cz a doručit ho úřadům. A až poté mohou jezdit po dálnici zdarma.

Postižení a veteráni neplatí

Od povinnosti platit dálniční známku jsou osvobozeny historické vozy se zvláštní registrační značkou a také vozidla přepravující postižené (ZTP, ZTP/P) nebo nezaopatřené děti, které se léčí se zhoubným nádorem či hemoblastózou. Registrovat se nemusejí, při silniční kontrole stačí předložit průkaz historického vozidla, průkaz ZTP či ZTP/P nebo lékařskou zprávu či jiné osvědčení od lékaře.

Nevíme, jestli by se tyto vážné nehody staly, kdyby pracovníci s velkou zodpovědností nebyli pod tlakem, unavení a po mnohahodinových směnách. Nicméně únava a nedostatek spánku v nich jistě sehrály velkou roli.