4. duben 2020
Svátek slaví Ivana, zítra Miroslava

Jezdíte v létě na zimáky? Riskujete život!

/
  • Výměna pneumatik
    11. dubna 2016 ● 16:00

    Pětina řidičů nepřezouvá na letní gumy. Pokud patříte mezi ně, riskujete život. Dle informací vyplývajících z testu autoklubů vám totiž hrozí mnohem větší riziko smyku či aquaplaningu. Také se vám snáz může stát, že nedobrzdíte. Jaké další nevýhody nepřezouvání skýtá?

  • 1.

    Nová značka

    Od 1. ledna 2016 platí značka Zimní výbava celoročně. Jak už její název napovídá, přikazuje nám, abychom na daném úseku komunikace měli na voze zimní pneumatiky. Tam kde není značka doplněna tabulkou, která by vymezila její platnost, platí nařízení dokonce i v případě, že venku budou tropy.

    „Toto rozhodnutí může lokálně vytvářet komické situace. Navíc u nás zatím neexistuje centrální registr míst s touto úpravou,“ okomentoval pro deník Aha! změnu značení prezident ÚAMK (Ústředního automotoklubu) Oldřich Vaníček.

    Zimní výbava

  • 2.

    Ošoupání pneumatik

    První nevýhoda spočívá v rychlejším opotřebení běhounu. Zimní gumy se totiž v létě „ošoupají“ až o pětinu rychleji. „Obsahují ve směsi gumy více siliky (speciálně upravený kysličník křemičitý, který se přidává do běhounových směsí) než letní, aby byly k vozovce přilnavější.“ vysvětluje rychlejší opotřebení Vaníček.

    Výměna pneumatik

  • 3.

    Projezdíme více paliva

    Čím větší je teplo, tím jsou zimáky měkčí. Tím pádem jejich použitím v letním období stoupne spotřeba paliva vozu až o 10 %. Například řidič Škody Octavia 1,6 TDI s ročním nájezdem 30 tisíc km takto přijde téměř 2 tisíce korun ročně a řidič Škody Octavia 1,4 TSI s ročním nájezdem 30 tisíc km bude muset z peněženky vytáhnout ještě o tisíc korun více.

    Přezouvání gum

  • 4.

    Pokuta

    Pokud byste chtěli autem cestovat na dovolenou a nepřezuli gumy, raději se vyhněte Itálii. Tam by vás totiž zimní pneumatiky mohly přijít na pěkné peníze. Hrozila by vám pokuta až 419 eur (11 500 Kč). Zimáky v létě zde místní vyhlášky povolují pouze v případě, že je rychlostní index vyšší, než je nejvyšší povolená rychlost vozu.

    Euro

  • 5.

    Delší brzdná dráha

    „Auto na zimních pneumatikách vám z 80 km/h zabrzdí o 6,4 metru dále než auto na letních,“ vysvětluje Vaníček hodnoty z testu evropských autoklubů. V úseku, kde auto s letními gumami stojí, tedy na zimních jede vaše auto ještě rychlostí přes 30 km/h.

    Vůz bude také hůře odolávat aquaplaningu. „Auto se starými zimáky začalo klouzat už při rychlosti 65 km/h,“ dodal pro deník Aha! Vaníček.

    V případě, že nepřezujete, tak jezděte opatrněji do zatáček a mějte na paměti, že kvůli delší brzdné dráze byste na pedál brzdy měli šlápnout raději o něco dříve.   

    Smyk

    Fotogalerie
    6 fotografií

ČLÁNKY ODJINUD

Dnešní horoskopy