Na ní bazary ty samé vozy následně nabízejí v ČR. Udělalo to Sdružení obrany spotřebitelů a zjistilo, že stejná auta pro zákazníky v Česku omládla třeba o 100 tisíc kilometrů! „Našli jsme řadu totožných vozidel, ale nabídka českého autobazaru inzerovala podstatně nižší počet najetých kilometrů než původní německá nabídka,“ potvrzuje Jiří Žůrek z SOS.
Jak to vše funguje
To, že převozem přes hranice auta zázračně mládnou, je běžné. „Stáčení tachometrů přináší větší zisky, než krádeže aut,“ uvedl Martin Pajer, ředitel společnosti CEBIA, která prověřuje i původ vozidel. Asi 200 tisíc aut je kvůli tomu ročně předraženo nejméně o 30 tisíc korun.
Tenhle byznys vesele kvete, protože ho vlastně není jak postihnout. „Bohužel přetáčení tachometrů není u nás trestným činem jako v Německu,“ stěžuje si Zbyněk Veselý ze Sdružení na ochranu vlastníků automobilů SOVA. To potvrzuje i mluvčí ČOI Tomáš Vozáb: „Velmi těžko prokážete, kdo tachometr přetočil a kdo tedy nese odpovědnost.“
Jednou možností je auto koupit u autorizovaného prodejce, nebo si ho předem prověřit na www.autotracer.cz nebo www.zkontrolujsiauto.cz. Tam najdete mimo jiné i počet ujetých kilometrů podle servisních kontrol. Prověření jednoho auta stojí 499 Kč.
Jak se nenapálit
Počet ujetých kilometrů lze odhalit i podle opotřebení:
➤ jestli je volant hodně oleštěný, musí mít vůz najeto určitě přes sto tisíc
➤ míra sešlapání pedálů
➤ případně opotřebení sedadla řidiče
Příklady aut s přetočeným tachometrem |
|||
Model | Ujeté km v německém bazaru | Ujeté km v českém bazaru | Rozdíl v km |
Ford S-MAX | 200 000 | 97 000 | 103 000 |
Ford S-MAX | 187 000 | 89 000 | 98 000 |
Ford Mondeo | 186 115 | 92 000 | 94 115 |
Ford C-MAX | 150 000 | 83 000 | 67 000 |
Fiat Stilo | 146 500 | 89 000 | 57 500 |
BMW 3 | 139 979 | 85 000 | 54 979 |
Fiat Ulysse | 130 715 | 79 000 | 51 517 |
Ford C-MAX | 128 800 | 79 000 | 49 800 |