Za 14 dní ale hodinky přestaly fungovat. „Zastavovaly se, tak jsem zašel do stánku v Tescu, kde jsem je kupoval. Prodavačka hodinky převzala na opravu a vystavila mi reklamační protokol,“ řekl Blesku senior.

Nikdo se mu už ale neozval, a tak za pár týdnů zašel znovu do obchodního domu. Jaké bylo jeho překvapení, když zjistil, že prodejce s bižuterií už tam se svým stánkem není!

„Ptal jsem se na informacích, řekli mi, že majitel stánku neplatil nájem, a tak ho vyhodili. Dali mi na něj číslo, několikrát jsem mu volal. Vždycky slíbil, že mi opravené hodinky pošle, ale nic mi nepřišlo. Už je to půl roku,“ povzdychl si důchodce, který se cítil podvedený.

Podle identifikačního čísla podnikatele s bižuterií a hodinkami Blesk zjistil sídlo jeho společnosti v pražských Modřanech a vydal se za ním. Na místě ale nebylo po firmě ELIS UNO s.r.o. ani památky! Žádné označení na zvonku nebo na poštovní schránce!

Redaktorka Blesku se ale dovolala Leonardovi Marků, majiteli firmy, a chtěla po něm vysvětlení. Na dotaz, proč neposlal zákazníkovi opravené hodinky anebo peníze, se začal vymlouvat: „Nejsem žádný podvodník. Hodinky jsem mu posílal, ale vrátily se mi. Pán mi dal asi špatnou adresu.“

Jenže v reklamačním protokolu, který má i podnikatel, je uvedená celá adresa Josefa Durycha. Prodejce, který si dělal starosti, aby v reportáži nevypadal jako zloděj, horlivě sliboval, že hodinky co nejdříve pošle.

„I když už jsme se s bývalou přítelkyní rozešli, doufám, že tentokrát prodejce dodrží slovo a já konečně uvidím hodinky, za které jsem zaplatil,“ řekl s nadějí v očích senior.

Rada Ombudsmana Blesku: Reklamaci firma nemůže protahovat

To, že prodejce nechává čekat pana Durycha na vyřízení reklamace několik měsíců, je protizákonné. „Zákon stanoví prodávajícímu povinnost rozhodnout o reklamaci ihned, u složitých případů do 3 pracovních dnů, přičemž reklamace včetně odstranění vady musí být vyřízena nejpozději ve lhůtě 30 kalendářních dní,“ vysvětluje Lukáš Zelený.

Poté, co vyprší zákonná lhůta, považuje se to za podstatné porušení smlouvy a kupující může především od kupní smlouvy odstoupit a požadovat zpět své peníze. „Je užitečné vědět, že 30denní lhůta pro vyřízení reklamace začíná běžet vždy den následující po uplatnění reklamace, a pokud její poslední den připadá na víkend či svátek, prodlužuje se lhůta až do následujícího pracovního dne,“ upozorňuje odborník.

 

Mgr. Lukáš Zelený: Zakoupení zboží nefunguje? Co dělat, když prodejce »frnkne«...

Rozbila se vám věc poté, co obchodník uzavřel svou provozovnu? Podle právníka z dTestu zodpovídá prodejce za své závazky, dokud trvají a sám existuje. Pro spotřebitele je to prý sice komplikovanější, ale stále může reklamovat například na adrese sídla společnosti.

„Pokud prodejce informaci, kde lze reklamaci uplatnit, nesdělí správně, může od České obchodní inspekce dostat až třímilionovou pokutu. Reklamaci ani není třeba uplatňovat osobně, zákon to nevyžaduje,“ říká Zelený. Postačí tak, když pošlete e-mail nebo dopis, popíšete v něm vady, přiložíte fotografi e a vyzvete společnost, ať sdělí, kam máte zboží přivézt.

Fotogalerie
7 fotografií