Před dvěma lety přijel za Kohoutovými do rodinného domu nedaleko Prahy technik, který jim namontoval nový digitální elektroměr. Po roce přišlo vyúčtování služeb s tím, že společnost jim vrací na účet 15 000 korun.

Video
Video se připravuje ...

Poslali nám přeplatek za elektřinu... Ale teď ho chtějí zpátky! Lukáš Červený, Eva Fraňková, Tomáš Polák

„Měli jsme radost. Zálohy platíme 2500 korun měsíčně a rok před výměnou elektroměru jsme koupili nové spotřebiče a úsporné žárovky. Navíc se říkalo, že se zlevňuje elektřina, tak nám to nepřišlo divné,“ říká paní Kohoutová.

Peníze mezitím manželé použili na nákup nové vodárny. Na podzim 2014 se prováděl další odečet, technici ale doma Kohoutovy nezastihli. Paní Kohoutová se rozhodla, že stavy změří sama a údaje společnosti předá.

Když se ale podívala na přístroj, nestačila se divit. „Elektroměr nefungoval, neukazoval žádné údaje. Volala jsem dodavateli. Za hodinu přijeli a elektroměr si odvezli na kontrolu, kde byl celé 3 měsíce,“ říká majitelka rodinného domku.

Vraťte peníze

Při kontrole se prý zjistilo, že elektroměr nefungoval od samého začátku. Paní Kohoutová mezitím očekávala přeplatek za rok 2014, který jí chodil vždy před Vánoci a pohyboval se kolem 5000 korun. „Nic nám ale neposlali. Společnost nás pak kontaktovala s tím, ať my jí vrátíme zpět přeplatek z minulého roku,“ popisuje praktiky předního českého dodavatele energií paní Ivana.

Společnost po nich konkrétně požaduje částku 8500 korun. K ní došla tak, že z přeplatku 15 000 z roku 2013 odečetli průměrnou výši přeplatku Kohoutových z předchozích let. „Takhle to prý bude vyrovnané, ale my s tím nesouhlasíme,“ svěřila se Blesku žena.

Manželům se přístup dodavatele nelíbí už proto, že pan Kohout přišel o práci a jeho paní je v dlouhodobé pracovní neschopnosti. Peněz tak nemají nazbyt. „Navíc to nebyla naše chyba, že nám nainstalovali vadný přístroj,“ stěžuje si paní Ivana.

Ta si s firmou dopisuje už téměř 4 měsíce, psala i generálnímu řediteli, dokonce se obrátila se stížností na ombudsmana společnosti. Ten jí prý odpověděl, že si stěžuje nedostatečně.

U dodavatele je přitom rodina Kohoutových už 35 let, a očekávala proto vstřícnost. „Domnívala jsem se, že nám odpustí třeba polovinu přeplatku. Oni ale trvají na tom, že nám neoprávněně poslali vysokou částku a chtějí ji vrátit,“ uzavírá své trampoty s dodavatelem energií čtenářka Blesku.

Dodavatel: Propočet ještě ověříme!

Mgr. Barbora Půlpánová, tisková mluvčí ČEZ

„Instalovaný elektroměr byl technikem po zapojení překontrolován a byl funkční. Je to však jen technické zařízení, u kterého nikdy nikdo nedokáže zaručit, že se neporouchá. To se bohužel stalo a elektroměr tak nenaměřil téměř nic, přestože elektřina byla manželům Kohoutovým nadále dodávána. Při vyúčtování jim byl vrácen neobvykle velký přeplatek ve výši více než poloviny zaplacených záloh. Nyní nepožadujeme nic jiného než uhrazení částky za poskytnuté služby, a to přesně dle platné legislativy. Rozumíme nepříjemnostem, které tím mohly manželům Kohoutovým vzniknout, proto jsme jim nabídli splátkový kalendář zcela bez úroků a poplatků ve výši splátek dle jejich návrhu. Taktéž jsme se zavázali, že propočet ještě ověříme podle následné skutečné spotřeby zjištěné v letošním roce do doby dalšího odečtu v říjnu, a pokud by byl nižší než před událostí, pak ještě toto dodatečně manželům vykompenzujeme.“

Doložte faktury za nákup nových spotřebičů

„Právní předpisy dávají distributorovi na výběr mezi výší spotřeby elektřiny v předcházejícím srovnatelném období a kontrolním odečtem v následujícím období,“ říká právník dTestu.

Spotřebitelka by se podle něj musela se společností domluvit, aby přistoupila ke kontrolnímu odečtu v následujícím období. „Je tedy možné se pokusit společnost přesvědčit o odlišnosti spotřeby v důsledku výměny spotřebičů. V takovém případě by bylo pravděpodobně nejvhodnější doložit například fakturami, že k výměně v tomto období skutečně došlo,“ radí Lukáš Zelený.

Právní předpisy se prý při výpočtu náhradních údajů spotřeby elektřiny nezabývají příčinou vadnosti elektroměru, pouze stanoví postup pro případ, že taková situace nastane.

Porouchal se vám elektroměr? Spotřebu vám vypočítají podle průměru

Postup v případě poruchy měřicího zařízení nebo při nedostupnosti zaznamenaných údajů upravuje vyhláška o měření elektřiny a o způsobu stanovení náhrady škody při neoprávněném odběru, neoprávněné dodávce, neoprávněném přenosu nebo neoprávněné distribuci elektřiny.

„Při poruše elektroměru se spotřeba obecně vypočítává podle výše spotřeby elektřiny v předcházejícím srovnatelném období nebo dodatečně podle výše spotřeby nebo dodávky elektřiny zjištěné na základě kontrolního odečtu v následujícím období,“ říká právník Zelený z dTestu.

Fotogalerie
6 fotografií