Kromě ročního poplatku si bude možné zaplatit i dvouměsíční využívání dálnic v ceně 22 eur (600 Kč) a desetidenní, které bude stát deset eur (275 Kč). Poplatek bude podle ministra dopravy Alexandera Dobrindta možné uhradit přes internet nebo na čerpacích stanicích. Ministr očekává, že mýtné přinese německému státu ročně zhruba 500 milionů eur (13,8 miliardy korun).
"Zpoplatnění dálnic je smysluplný, oprávněný a spravedlivý krok," řekl Dobrindt. "Smysluplné je to proto, že všechny vybrané peníze budou investovány do rozvoje infrastruktury. Oprávněný systém je také proto, že němečtí řidiči už roky musí platit za jízdu po dálnici v sousedních zemích. A systém je i spravedlivý, protože rozlišuje mezi řidiči podle toho, jak německou silniční síť zatěžují," doplnil. Německo dosud patří v Evropě například vedle Belgie nebo Nizozemska k posledním zemím, kde se za jízdu po dálnici neplatí.
Zavedení mýtného podle prezidenta tuzemského Ústředního automotoklubu Oldřicha Vaníčka dopadne i na 100.000 Čechů, kteří ročně míří na dovolenou buď do Německa nebo dále. "A to nepočítáme další desítky tisíc pracujících ve SRN nebo ty, kteří jezdí například na nákupy," dodal.
Na rozdíl od systému v Česku nebo v Rakousku by se v Německu nelepila na čelní sklo dálniční známka. Po uhrazení poplatku by měla být do elektronického systému zanesena registrační značka vozidla. To, zda řidič jede po dálnici oprávněně nebo ne, budou sledovat kamery, které budou snímat značky všech projíždějících aut.
Výhrady k systému německého mýta vyjádřila Evropská komise. Podle ní znamená zavedení poplatků se současným snížením daní pro Němce nepřímou diskriminaci zahraničních řidičů. Komise také kritizovala, že krátkodobé dálniční mýtné bude pro řidiče ekologicky šetrných vozů neúměrně drahé ve srovnání s ročním poplatkem.
Bavorská Křesťanskosociální unie (CSU), která zpoplatnění dálnic ve vládě prosadila, ale výtky Evropské komise odmítá. Podle strany je zákon zavádějící dálniční poplatky zcela v souladu s právem Evropské unie. To dnes zopakoval i Dobrindt s tím, že povinnost platit za užívání německých dálnic vzniká pro všechny řidiče nezávisle na tom, z jaké země pocházejí.
Ministr také uvedl, že zpoplatnění dálnic znamená posun od financování silniční infrastruktury z daní k platbě podle toho, jak kdo dálnice využívá. Zdůraznil, že EK k zavedení takového způsobu financování vyzvala členské země unie už v roce 2011.
Roční poplatek bude záležet na objemu motoru vozidla a na ekologické šetrnosti jeho provozu. Například pro v Česku oblíbenou Škodu Octavia s dvoulitrovým dieselovým motorem by roční poplatek činil 100 eur (2750 korun). Majitel Volkswagenu Polo 1,2 TSI by za rok zaplatil 24 eur (660 korun). Elektromobily budou podle Dobrindta od poplatku zcela osvobozeny.