Staronová GTAčka jsou průšvih! Nostalgická hratelnost ale vítězí. Recenze Grand Theft Auto: The Trilogy – Definitive Edition

/
  • Grand Theft Auto: The Trilogy – Definitive Edition má k dokonalosti daleko. Přesto nostalgická hratelnost vítězí.
    22. listopadu 2021 ● 18:00

Těžko byste hledali významnější městskou akci než sérii Grand Theft Auto. V podstatě to ale platí, i co se videoher jako takových týče. Bez jakéhokoliv přehánění jde o popkulturní fenomén, který zná každý, ať už hry paří, či nikoliv. Prodaných kusů jsou stovky milionů. Když byly ohlášeny remastery klasických dílů Grand Theft Auto III, Vice City a San Andreas, fanoušci jásali. Jenže jakmile trilogie Grand Theft Auto: The Trilogy – Definitive Edition vyšla, vstaly jim z technického stavu her vlasy na hlavě. Jsou ale remastery opravdu tak hrozné?

• 1.

Předmluva

Série Grand Theft Auto je stejně tak kontroverzní jako úspěšná. Zatímco se hráči modlí už roky za ohlášení šestého dílu, oznámili tvůrci na začátku říjnu remaster klasických dílů Grand Theft Auto III (2001), Grand Theft Auto: Vice City (2002) a Grand Theft Auto: San Andreas (2004), které původně vyšly na dnes již retro konzoli PlayStation 2. I když první díl série spatřil světlo světa už v roce 1997, byla to právě trojka, která jako první přinesla trojrozměrné zpracování a udělala díru do světa. GTA (česky GTAčko) je městskou akcí, v níž plní hráč úkoly v roli jednoho z gangsterů, a to jak v jeho kůži, tak když se posadí do některého z vozů. Právě kombinace řešení úkolu po svých i za volantem v otevřeném světě dala vzniknout subžánru městských akcí. Nikdy nechyběly krvavé přestřelky s mafiány ani divoké honičky. Stejně jako soulože s prostitutkami, kterými se lze ozdravit.

Série v současnosti čítá pět řadových dílů a bezpočet spin-offů, z nichž je drtivá většina povedených až naprosto báječných. A jelikož jsme se po výborném a geniálním pátém díle (recenze původní Xbox 360 verze a recenze konverze pro PlayStation 4) stále nedočkali šestky a fanoušci jsou lační, přišel vydavatel Take-Two s nápadem remasterovat trilogii trojrozměrných GTAček z PlayStation 2, Xboxu a PC, jejichž nadvláda ve světě videoher započala před dvaceti lety. Jenže ejhle, výsledek není takový, jaký si fanoušci přáli nebo zasloužili. Všechny tři hry sice vypadají graficky lépe, viditelnost je větší a nahrávací časy jsou minimální, ale běží trhaně. A to přesto, že nabízí dva režimy zobrazení (fidelity – věrnost/přesnost a performace – výkon). Navíc mají řadu technických chyb, které v původních verzích nebyly. Za remastery přitom stojí studio Grove Street Games, které podle všeho předělalo na PlayStation 5 i ostatní platformy své staré porty pro chytré telefony. Jak je to vůbec možné?

• 2.

Grand Theft Auto III – Definitive Edition

Grand Theft Auto III – The Definitive Edition gameplay Blesk.cz - Ladislav Leimer

Třetí GTAčko je z celé kompilace jednoznačně nejzastaralejší, nejhůře hratelné a také nejhůře vypadající. Ale i přesto prokouklo. Příběh vypráví o trampotách nemluvného kriminálníčka Claudea, kterého při bankovní loupeži zradí a postřelí jeho přítelkyně Cataline. On skončí ve vězení, ale při převozu do lochu je vězeňský vůz přepadem a Claude prchá do víru velkoměsta. Tím je fiktivní Liberty City, které bylo vytvořeno podle reálného New Yorku. Jde tedy o skutečně městské prostředí, kterému vévodí silnice, chodníky, různé budovy, mosty a sem tam nějaký park. Ulice se hemží gangstery, prostitutkami, ale i běžnými občany, kteří se často přichomýtnou k nějakému tomu krveprolití.

GTA III je naprosto stěžejním dílem v historii městských akcí, jelikož jde o první díl série v 3D. Město je ale relativně malé a hratelnost nevybroušená. Přesto i trojka skýtá dodnes spousty desítek hodin zábavné hratelnosti díky mnoha misím, vedlejším aktivitám i volnému pohybu. Příběh je horší a postavy víceméně nevýrazné, ale hratelnost je stále dobrá. Z rádia se tradičně line různorodá a chytlavá hudba. Mým favoritem jsou stále stanice MSX a RISE , které hrají drum ‘n‘ bass s junglem a trance. Je super, že žádný song z trojky v remasterované verzi nechybí. Obtížnost je vítaně nižší díky záchytným bodům, avšak zmizel pohled kamery seshora, který evokoval první a druhý díl GTAčka. Hra se silně trhá, a to jak ve fidelity i performance režimu, přičemž v tom druhém mi přišlo, že je hra stabilnější. Jde také o jediný z tří titulů, který mi spadl.

Fotogalerie: Grand Theft Auto III – The Definitive…
    49 fotografií

Hodnocení Blesk.cz: 50 %

• 3.

Grand Theft Auto: Vice City – Definitive Edition

Grand Theft Auto: Vice City – The Definitive Edition gameplay Blesk.cz - Ladislav Leimer

80. léta minulého století i tisíciletí stále táhnou a na nostalgické vlně se veze také Grand Theft Auto: Vice City, které dodnes patří k nejlepším i nejoblíbenějším dílům celé série. Příběh je mnohem vytříbenější i propracovanější než u předchůdce. Hlavním hrdinou je Italoameričan Tommy Vercetti, jemuž propůjčil hlas legendární herec Ray Liotta známý z mafiánských filmů. Nestal se však jedinou celebritou, kterou lze při hraní slyšet. Ve skutečnosti je obsazení, co se dabingu týče, naprosto skvělé. Postavy namluvili Dennis Hopper, Tom Sizemore, William Fichtner, Gary Busey nebo Danny Trejo. Příběh se točí kolem podělaného kšeftu, v němž hrálo hlavní roli předání drog za peníze, které se setsakramentsky nepovedlo. Právě do něj je zapleten Tommy, který se musí zúčastnit série nejrůznějších úkolů, aby balík peněz získal zpět. Vice City je o mnoho propracovanější než třetí díl.

Město je vytvořené podle Miami a díky zasazení do 80. let mu vévodí všudypřítomné neony. Z obrazovky je patrné, že se nachází v teplém podnebí. Na nebi se často prohánějí červánky. Kromě města plného uliček můžete vyrazit do některého z honosných sídel, které si lze pořídit. Měnit můžete i obleky. Vydat se můžete také na pláž. Vozový park rozšířily motorky, čluny a letadla s vrtulníky. Jedno tajné letadlo se sice nachází i v trojce, ale létat se s ním moc nedá. Hratelnost je mnohem zábavnější a vybroušenější. Soundtrack je dokonalost sama. Z rádií zní songy od interpretů, jakými jsou Blondie, Gary Numan nebo Corey Hart. Ne všechny songy z původní hry jsou však přítomné. Na některé již nemá Rockstar licenci, a tak chybí například ty od Michaela Jacksona. Co se stability týče, hra se trhá v obou režimech, ale o poznání méně než trojka. Poklesy frameratu jsou o poznání snesitelnější, jen nová navigace trochu zlobí. Lepší technický stav dohromady se spoustou obsahu, parádní hratelností a zasazením do 80. let získává Vice City z celé kompilace nejvyšší hodnocení.

Fotogalerie: Grand Theft Auto: Vice City – The…
    135 fotografií

Hodnocení Blesk.cz: 70 %

• 4.

Grand Theft Auto: San Andreas – Definitive Edition

Grand Theft Auto: San Andreas – The Definitive Edition gameplay Blesk.cz - Ladislav Leimer

Posledním dílem z trilogie je Grand Theft Auto: San Andreas. Že je nejnovější, je znát na první pohled i zahrání, protože toho nabízí ze všech her nejvíc. Je vidět, že tvůrci stále přidávali nové herní mechanismy i funkce a koncept městské akce pilovali až k dokonalosti, kterou je pro mnoho hráčů zmiňovaný pátý díl. Hlavním hrdinou hry je Carl „CJ“ Johnson, který se vrací do gangy ovládaného San Andreas, aby pohřbil svou matku, která byla zavražděna. Brzy ho ale dostihne jeho minulost a CJ se znovu přidává zpátky ke gangu Grove Street nosícím zelenou barvu. Jeho nesmiřitelnými rivaly jsou fialoví Ballas. Pohyb po městě se tak snadno může změnit v přestřelku, když potkáte znepřátelené gangstery. Hlasy postavám propůjčily hvězdy jako Samuel L. Jackson, Peter Fonda, James Woods nebo rapper Ice-T. Mise budete plnit nejenom pro svou bandu, ale i další kriminální živly, a dokonce zkorumpované policajty. Za splněné úkoly vám přibudou nejenom peníze, ale i získaný respekt. San Andreas je fiktivní verzí Los Angeles. Budete proto projíždět předměstími, ghetty, zažijete nejednu honičku v centru a vyjet můžete i do kopců Vinewoodu, což je fiktivní verze Hollywoodu. Prostře je rozmanité a zajímavé, i když je Vice City líbivější. Hra je nevypilovanější z evolučního hlediska městských akcí všech přítomných her. Vice City se ovládalo lépe než trojka a San Andreas je na tom ještě lépe.

Hlavnímu hrdinovi lze vybrat nejenom oblečení, ale také sestřih, nebo ho dokonce potetovat. K tomu, abyste měli energii, je zapotřebí se stravovat. S jídlem to ale nesmíte přehánět, jinak budete obézní. Chodit můžete do tělocvičny, kde lze posilovat a nabrat svalovou hmotu. Vaše údery jsou pak silnější. Najít si můžete i přítelkyni, kterou si udržíte tak, že se jí budete věnovat. Hra je plná miniher, kterých je více než kdykoliv předtím. Budete tancovat i hopsat s lowrollerem. Stabilita hry je nejlepší ze všech tří v kompilaci. Poklesy frameratu jsou nejmenší z kolekce. Sice se to bez nich nepodařilo, alespoň však ruší nejméně. San Andreas však naopak sužuje největší množství technických chyb, bugů a glitchů. Když jsem začal hrát, CJův obličej vypadal, jako by se líbal s vetřelcem. Na tváři i hlavě vyskakovaly nevzhledné polygony a nakonec to vypadalo, že má žlutou masku. To trvalo více než hodinu, než se hra vzpamatovala. Navíc je mnoho scén a míst až neuvěřitelně temných. Žádné nastavení obrazu přitom nepomůže. Vidět ve vzduchu levitujícího člověka nebo vozidlo není žádný problém. NPC (nehratelné postavy) se zasekávají o v podstatě cokoliv a San Andreas je tak celkově přehlídkou bugů. Je to škoda. Když už se framerate polepšil, spousta dalších věcí je rozbitých. Soundtrack je skvělý jako vždy, jsou na něm slyšet hudební velikáni jako Depeche Mode nebo Public Enemy. Kvůli vypršeným licencím jsme ale přišli o tracky od Ozzyho Osbournea, 2Paca nebo Rage Against The Machine. Škoda. San Andreas je povedená městská akce, ale těch bugů je v této verzi až příliš.

Fotogalerie: Grand Theft Auto: San Andreas – The…
    108 fotografií

Hodnocení Blesk.cz: 60 %

• 5.

Závěr a hodnocení

Grand Theft Auto: The Trilogy – Definitive Edition mohl být jeden z nejlepších a nejoblíbenějších remasterů všech dob. Jenže vývojáři z Grove Street Games, kteří si nyní říkají po gangu ze San Andreas, selhali na celé čáře. Podle všeho se skutečně rozhodli pro konzole předělat staré konverze her pro chytré telefony, což je nepochopitelné. Framerate všech her z trilogie má velké problémy, ať zkoušíte jakékoliv nastavení. Přitom je opovrženíhodné, že hry neběží ve 4K při 60 fps. Vždyť jde o 20, 19 a 17 let staré hry. Na PlayStation 5 přitom běží všechna GTAčka v rozlišení 1800p upscalingovaném na 4K. Fidelity režim má nabízet zamčených 30 fps, které ale stabilní rozhodně nejsou. Framerate při hrani klesá. Performance mód je velká sázka do loterie. V 60 fps hry neběží skoro nikdy. Framerate padá o 5, 10 i 20 fps, což je znatelná hrůza. Tvůrci přitom pracují na patchích, které mají rozbité hry opravit. Již vyšly první, které se však z mého pohledu o nic zásadního nepostaraly. Alespoň však zmizel děsivý déšť, přes který nebylo nic vidět. Co se ale grafiky týče, všechny hry jsou skutečně o poznání hezčí, než jak tomu bylo před dvěma nebo téměř dvěma dekádami. Spousta hráčů si stěžovala na nové ošklivé modely postav. Uznávám, že ne všechny se podařily, ale osobitý grafický styl měly i původní hry. Větší viditelnost vítám. Někteří pamětníci peskují nad tím, že mlha, která maskovala nedostatečný výkon PlayStation 2, byla stylová a chybí jim. Mně však rozhodně ne. Škoda však, že na hráče vyskakují automobily, vrata i blokády na silnici, které nejsou z dálky vidět.

Staronová GTAčka jsou navíc vítaně snadnější než ta původní. Upraveno bylo míření, střelba i jízdní model. Vše je nyní snadnější, plynulejší a přirozenější. Přibylo také kolo pro výběr zbraní. Na mapu je možné libovolně přidávat cíle, což taktéž ulehčuje hraní. Největším pomocníkem jsou ale záchytné body. U trojky a Vice City už nemusíte trávit po úmrtí čas jízdou z nemocnice tam, kde jste nepovedenou misi začali. Začnete hezky od začátku. San Andreas jde ještě dál, protože má záchytné body přímo v misích, takže dokonce nemusíte začínat ani od začátku. Nahrávací časy prakticky neexistují. Trhání a bugy jsou sice otravné, ale hraní je nyní o poznání hladší. Hráčům jistě vadí i cena. Necelých 16 stovek za tři staré rozbité hry je moc. To dá rozum. Nejdůležitější je ale při posuzování remasterovaných podle mě jedna zásadní otázka: Zahráli byste si nyní raději starší verze, nebo ty remasterované, i když mají technické problémy? Já bych si bez váhání vybral ty nové. Tohle je zábava na dlouhé zimní večery a trhání se dá snést. Předpokládám navíc, že se technický stav v budoucnu zlepší.

292 fotografií

Hodnocení Blesk.cz: 60 %

Tři kultovní městské akce v jednom balení