Ghost of Tsushima: Director’s Cut - trailer PlayStation
Nádherný otevřený svět
Jeleni a srnky pobíhají v lesích a pohladit si můžete u svatyní lišky, tedy pokud je najdete. Zmíněný vítr funguje jako nenápadný ukazatel, kam se vydat. Cestování usnadní kůň, z jehož hřbetu je radost hledět na svět. Cušima je plná dění. Ať už jde o příběhové mise, vedlejší aktivity jako sekání bambusu, nebo skládání haiku či osvobozování území. Jin Sakai se při své krvavé cestě za osvobozením Japonska z rukou Mongolů může uchýlit ke dvěma taktikám.
Tou první je otevřený boj, který je propracován do detailu. Jin se umí ohánět katanou na všechny světové strany, což mu umožňuje bojovat i s početní převahou. Postupem času si odemkne několik postojů, z nichž je každý vhodný proti jinému protivníkovi. Samuraj se dočká mnoha dalších vylepšení, pokud bude ve vašich rukách úspěšný. Další styl boje je kradmý postup, při němž Jin útočí ze stínů neslyšně jako duch. Ghost of Tsushima s českými titulky byl skvělý už loni.
Skvělé může být ještě lepší
Potvrzuje to i má dobová recenze. Jenže jak ukázal Director’s Cut, může být ještě lepší. Vylepšená verze je dostupná jak pro starší PlayStation 4, tak pro konzoli nové generace PlayStation 5, na níž jsem ji zrecenzoval. Již na první pohled je vidět a znát, že hra běží na výkonnějším hardwaru. Nahrávací časy v podstatě zmizely. Nyní trvají pouhou sekundu. Viditelnost je větší, textury jsou ostřejší, modely postav detailnější, částicové efekty bohatší a odlesky četnější.
Dokonce bych řekl, že i pohyb vegetace ve vzduchu je ladnější. Framerate je při tom všem ještě plynulejší. Ve výkonnostním režimu je 60 fps stabilních při rozlišení 1800p, během režimu rozlišení se dočkáte 60 fps jen s nepatrnými výkyvy s rozlišením 4K. Technické neduhy jako bugy a problémy s kamerou při bojích nezmizely. Někdy se stane, že zabijete Mongola, ale Jin kuchá neviditelnou postavu, zatímco okupant utíká do dáli. Jindy zase kamera zamíří do rohu, zatímco vás někde v dáli zabíjejí nepřátelská vojska.
Citelná podpora DualSense
Nejde však o nic hrozného nebo o chyby, které by vám pokazily zážitek z hraní. Vylepšení v Ghost of Tsushima: Director’s Cut ale nejenom uvidíte, ale také ucítíte. Podpora ovladače DualSense je více než slušná. V rukách pocítíte, po jakém povrchu jdete. Tento pocit je ještě umocněnější, pokud jedete na oři. Doslova cítíte dusot kopyt. Díky haptické odezvě dokonce poznáte i citlivé detaily, jako když vytahujete katanu z pochvy. V režisérském sestřihu nechybí ani multiplayerový režim.
Ghost of Tsushima Legends je navíc nyní rozšířen o nový mód. I když se hra dočkala mnoha technických a vizuálních vylepšení, rozšířen byl i obsah. Řeč je o přídavku Island of Iki. K němu se dostanete, pokud se probojujete alespoň do druhého aktu hry. Pojednává o invazi šamanů z ostrova Iki na Cušimu. Vede je mystická Orlice, která Jinovi zamotá hlavu drogami. Zmíněný ostrov pro něj má hodně osobní význam. Právě na něm totiž zemřel jeho otec, což si stále nepřestal vyčítat.
Tajuplný ostrov Iki
Na Iki se nalézá spousta dalších aktivit. Některé znáte, jiné nikoliv. Například hraní na flétnu pro zvířata nebo výzvy střelbou lukem na cíl. Získáte také útok s koněm, díky kterému rozrazíte i tlupy nepřátel. Novým protivníkem je šaman, který dokáže svým zaříkáním posílit spolubojovníky kolem sebe. Kromě něj narazíte na Mongoly, kteří během bitevních vřav mění styl boje. Jsou proto záludnější. Celkově je přídavek těžší a nelze se z něj bohužel vracet do hlavní hry.
Proto bych ho doporučil spustit až po dohrání hlavní hry. Ghost of Tsushima: Director’s Cut je vypilovaná verze už tak skvělé videohry. Nyní je na PlayStation 5 ještě lepší. Musím uznat, že díky hardwaru konzole nové generace skutečně prokoukla. Nyní běží a vypadá o poznání lépe. Hraní jsem si proto užil o poznání více. A to je to, oč tu běží. Pokud jste toto veledílo na PlayStation 4 minuli, máte nyní tu nejlepší možnost si tento rest vynahradit. Životnost je ještě delší. Pokud základní hru vlastníte, lze navíc přídavek pořídit zvlášť. Prostě: Jděte do toho!