Aliens: Fireteam Elite – trailer Focus Home Interactive

Příběh není sice kdovíjak originální, ale slouží dostatečně k tomu, aby se rozjela sci-fi řežba s koloniálními mariňáky. Ti se poprvé objevili ve filmu Vetřelci režiséra Jamese Camerona z roku 1986. I v herním světě jsme se s nimi už několikrát setkali. Dvanáct let vyvíjená videohra Aliens: Colonial Marines ale spíše zklamala, i když jsme se v ní dočkali spousty akce. Výborný sci-fi horor Alien: Isolation se zase zaměřil na kradmý postup a vyhýbání se krvelačnému xenomorfovi.

Ve třech se to nejlépe táhne

Tentokrát je to masakr! Aliens: Fireteam Elite je kooperativní akcí z třetí osoby určenou pro trio pařanů. Určitě je lepší se do akce vrhnout s kamarády nebo jinými hráči. Kampaň ale lze projít i s boty, jejichž role obstojně plní syntetici Weyland-Yutani Alfa a Beta. Syntetici jsou androidi, v jejichž těle koluje místo krve bílá cirkulační tekutina. Však si jistě pamatujete Bishopa z Vetřelců, kterého rozpůlila královna vedví. Umělá inteligence botů je na slušné úrovni.

Likvidují xenomorfy i oživují padlé. Živé hráče a jejich mysl ale nic nenahradí. Hned zpočátku si lze vytvořit v jednoduchém editoru vlastní postavu koloniálního mariňáka. Bohužel je editor až příliš základní a omezený. Před hraním si též zvolíte jednu z dostupných tříd koloniálních mariňáků. Střelec, ničitel, technik a doktor jsou volitelné od počátku. Průzkumník se odemkne až po dohrání kampaně. Stejně jako režim horda, který moc dobře známe ze série Gears of War.

Pět tříd koloniálních mariňáků

Z té si ostatně bere Aliens: Fireteam Elite mnohem více. Od pojetí týmové akce až po klasický krycí systém. Horda nabízí boj s houfy xenomorfů, kteří na vás nabíhají po vlnách. Mezi nimi si můžete doplnit výbavu za získané body a připravit se na další masakr. Každá z pěti tříd koloniálních mariňáků má své speciální vlastnosti. Doktor léčí, ničitel se smart gunem a kanónem na ramenou má zase největší palebnou sílu. Osobně jsem si oblíbil nejvíce univerzálního střelce.

Je ozbrojen pulzní puškou, jejíž dávky dělají z xenomorfů kyselinovou spršku. Na blízko se zase ohání brokovnicí. V Aliens: Fireteam Elite získáváte za hraní zkušenosti. Vyšší a vyšší levely obdrží nejen vaše postava, ale i třída, za kterou hrajete, a dokonce i zbraně. Ty je možné vylepšovat novými součástkami – například hledím s delším dohledem nebo zásobníkem s větší kapacitou. I váš zbrojní arzenál se tak stane postupem času bohatší a zároveň více smrtící. Nechybí ani perky.

Pozor na kyselinu!

Jejich umísťováním do inventáře zobrazeného jako mřížka získáte nové speciální schopnosti. Ty lze dokonce propojovat. Koloniálního mariňáka si tak upravíte podle svého gusta. K dispozici je několik nastavení obtížnosti. Na ty nejsnadnější mají xenomorfové méně zdraví, jejich kyselina vás tolik nezraňuje a máte neomezenou možnost oživení parťáků. Na ty vyšší je tento počet limitovaný, kyselina je nebezpečnější, a dokonce je zapnutá přátelská střelba. Zranit můžete tedy i spoluhráče.

Čím vyšší obtížnost ale zvolíte, tím více zkušeností získáte. Nutno ale dodat, že konce téměř všech úrovní jsou dosti obtížné. Obvykle se na vás navalí hejna xenomorfů a vy budete mít co dělat, abyste zůstali naživu. Pokus byste chtěli ale hraní ještě opepřit, můžete používat karty výzev. Díky nim sice můžete získat dvojnásobek zkušeností, ale nepřátelé budou silnější, budou se vám zasekávat zbraně atd. Volba je jen na vás. Aliens: Fireteam Elite se hraje skvěle. Je to frenetická střílečka se vším všudy.

Masakr od začátku do konce

Pálení z pulzních pušek uslyšíte od začátku hraní až do samotného konce. Stejně jako v Cameronových Vetřelcích. Hratelnost je až překvapivě zábavná. Na hře je sice vidět, že neměla největší rozpočet, ale přesto baví. A to hodně. Nejvíce samozřejmě v multiplayeru. Ten navíc lze spustit společně na dvou generacích konzolí. Znamená to, že si majitelé PlayStation 5 mohou zahrát s PlayStation 4 hráči i to, že spolu zapaří lidé na konzolích Xbox Series X/S a Xbox One. Nejde tedy o klasický crossplay.

I tak tato možnost více než potěšila. Kampaň hry je rozdělena na čtyři kapitoly po třech misích. Celkem jich je tedy dvanáct. I když Aliens: Fireteam Elite baví, nelze přehlédnout, že jsou herní úkoly značně stereotypní. Obvykle něco aktivujete, zlikvidujete zástupy vetřelců a jdete dál. Zde by určitě větší rozmanitost neškodila. Dvě z kapitol se odehrávají na vesmírné stanici Katanga. Její útroby nejvíce připomínají nákladní loď USCSS Nostromo z prvního filmového Vetřelce Ridleyho Scotta.

Inspirací se stal i Prometheus

Stejně tak prostředí základny Hadley’s Hope právě z Vetřelců. Narazíte na klaustrofobicky stísněné chodby, povědomě vypadající výtahy i samotné hnízdo xenomorfů, které obývá obří královna. Na povrchu planetoidu LV-895 je to jiné kafe. Prozkoumáte zdejší přírodu a zavítáte do ruin Inženýrů – technologicky vyspělé rasy, která tvoří život v celém vesmíru. Ano, jde o velikány, kteří strojí za zrozením lidstva. Fanoušci celé ságy se při hraní musí tetelit blahem. Stejně jako já.

Inspirace prequely Prometheus a Vetřelec: Covenant je nad nebe jasná. Nemohla by to být samozřejmě pořádná hra o vetřelcích, kdyby neměla správně slizké xenomorfy. Těch je tu habaděj. Od vejce alias ovomorfa až po královnu. Nejčastěji na vás budou nabíhat běžci, kteří se pohybují po všech čtyřech. Tento druh xenomorfa se poprvé objevil ve snímku Vetřelec 3. V kinoverzi vylezl ze psa, v té prodloužené zase z krávy. Nechybí ani trubec z původního Vetřelce nebo válečník z Vetřelců.

Krvelační xenomorfové

Z Aliens: Colonial Marines se vrátil plivač, který prská kyselinu na metry daleko. Dočkáte se i nových xenomorfů – třeba slídila, který číhá ve tmě, dokud se k němu nepřiblížíte. Více o dosud neviděných druzích neprozradím, abych vás nepřipravil o překvapení. Vetřelci ale nejsou jediní, kdo vám půjde po krku. Pamatuje na patogen z filmu Prometheus? Tak právě tato černá tekutina stojí za mutací tvorů na LV-895, ze kterých jde nyní velká hrůza. Jsou stejně děsiví jako nebezpeční.

Zlikvidovat vás bude chtít i celá řada syntetiků Weyland-Yutani. Od opravářů přes snipery až po sebedestrukční jednotky. Zatímco vetřelci na vás většinou nabíhají po desítkách a spoléhají na své množství, androidi se schovávají a více taktizují. Co se technické stránky týče, je na tom Aliens: Fireteam Elite dobře. Grafika je obstojná. Opírá se o Unreal Engine 4. Zaujmou především prostředí i samotní vetřelci. Jenže jde o mezigenerační titul, takže vizuální stránka připomíná spíš éru PlayStation 4.

Hudba evokuje slavné filmy

Hudba je bombastická. Skladatel Austin Wintory napodobil motivy známé z filmů a zajímavě je pozměnil. Pozorný hráč tak slyší hudbu, kterou zná v novém aranžmá. Nechybí přitom ani úplně nové mrazivé melodie. Aliens: Fireteam Elite je hra, která se až překvapivě povedla. Fanoušci vetřelců z ní budou nadšeni. Domácí hráči navíc ocení, že je vybavena českými titulky. Každý pak ocení, že jde o titul, který se prodává za sníženou cenu. Po dohrání se moc těším dodatečný obsah, který byl už ohlášen!

143 fotografií

Hodnocení Blesk.cz: 85 %

Povedená střílečka na motivy Vetřelců