Restartovaný Tomb Raider z roku 2013, který se později dočkal i portu na konzole nové generace, byl jedním z nejlepších herních znovuzrození všech dob. Laru tvůrci odsexualizovali a udělali z polygonové sexbomby mladou hrdinku, která bojuje o holý život, loví zvěř, zabíjí neřády, předvádí svou typickou akrobacii na římsách i nad propastmi. Prostě famózní hra, kterou bylo radost pařit. Jen těch hlavolamů bylo pomálu.

Video
délka: 03:14.14

Trailer na videohru Rise of the Tomb Raider. Crystal Dynamics/Square Enix/Microsoft

Pokračování Rise of the Tomb Raider, které vychází v časové exkluzivitě pro Xbox konzole, se nese ve stejném duchu. Poté, co se Lara vrátila z ostrova Yamatai ukrytého v Dračím trojúhelníku, se teroristická organizace Trinity postarala o to, aby zakryla stopy po všem, co se na něm stalo. Aby Lara dokázala, že není šílená, chce rozlousknout další záhadu. Tak velkou, že stála jejího otce život. Vydává se na Sibiř, aby v Kitěži našla bájný zdroj nesmrtelnosti.

Rise of the Tomb Raider je prvním dílem série, který byl vyvíjen primárně pro konzole nové generace. A na hře je to vidět. Zamrzlé tundry, třpytivé ledovce s neuvěřitelnými odlesky i samotný, na zeleň bohatý Kitěž vypadají neskutečně nádherně. Prostředí jsou propracovaná s citem pro detail, viditelnost je maximální a hra běží plynule jako Usain Bolt po vodce s energy drinkem. Sibiř je ve hře rozmanitá, jak to jen jde, ale stejně velmi potěší přítomnost retrospektivního výletu do Sýrie, kde uvidíte ty nejlepší světelné HDR efekty ve hře.

Lara Croft zažije na zamrzlé Sibiři řadu dobrodružství.
Z herního hlediska staví nový Tomb Raider na základech, které pevně vybudoval jeho předchůdce. Zpět jsou všechny Lařiny akrobatické schopnosti, je to hbitá mrška, která běhá a skáče jako splašená veverka. V její výbavě je kromě zbrojního arzenálu čítajícího pistoli, samopal, brokovnici a luk i cepín pro lezení na zledovatělých horách. Využít lze ale i k boji, rána do krku s ním zabolí. Nově jej lze použít i v kombinaci s lanem a zachytit se tak na jinak nedostupných římsách. S radostí využijete i silnější šípy, po kterých lze šplhat. Všechny zbraně lze při dostupných surovinách vylepšit.

Lara je bojovnice, ale ne vždy je otevřený a přímý konflikt tím nejlepším řešením. Slečna Croft dokáže sejmout zloduchy i ránou zezadu. Její luk pálí několik druhů šípů, od těch jedovatých přes pokryté napalmem až po ty výbušné. Co se týče lovu, je zpět, ale je potřebný asi jako minule, jde o čistě doplňkovou aktivitu. Hru dokončíte za zhruba 10 hodin, pokud se budete držet hlavního příběhu, ale pokud se rozhlédnete a začnete plnit vedlejší mise, úkoly a výzvy a ponoříte se do hloubek nepovinných kobek, životnost se vyšplhá až na dvojnásobek. Lařiny schopnosti za získané zkušenosti vylepšíte a uděláte z ní ještě silnější hrdinku, ať už zaměřenou na rvačky, lov, nebo přežití.

Grafika Rise of the Tomb Raider je nesmírná.
Ve hře budete nejenom zkoumat nepovinné kobky, kterých je oproti minule trojnásobek. Jsou plné logických hlavolamů, nad kterými si budete lámat hlavu. Ale vyzrajete nad nimi, Rise of the Tomb Raider vás nikdy netrápí příliš dlouho. Využít budete muset prostředí, své schopnosti a vybavení. Hra vás nutí kromě reflexů používat i mozek. Proto je tak rozmanitá, proto je tak zábavná, proto ji budete chtít dohrát na 100 %. A to není jen tak. Hra má finální uložení, po kterém můžete pokračovat v plnění vedlejších úkolů a svět se najednou chová jinak než předtím. Hra oznamuje události z konce příběhu a některé postavy se dle toho chovají. Hráč má rázem při hraní silnější pocit reálnosti herního světa.

Rise of The Tomb Raider je však ještě vymakanější hrou. Systém tvorby předmětů je propracovanější, postavíte se krvelačným medvědům a ovládat budete dokonce i katapult. Hra toho nabízí vskutku hodně. Možná by se mohlo zdát, že je dokonalá, což není, ale daleko k tomu nemá. To, co poslední dobrodružství Lary shazuje, je celá řada technických chyb. Několikrát jsme se při hraní zadrhli o textury a musely hru restartovat. Párkrát jsme jimi i propadli. Jde o věc, která bude nejspíš napravena prvním patchem, ale hraní nám před vydáním hry tyto chyby znepříjemňovaly.

Fotogalerie
16 fotografií
Stejně tak zamrzí spousta nelogičností, na které při hraní narazíte. Hra se snaží vypadat jako realistické dobrodružství o přežití, ale pak narazíte na věci, jako že nemůžete sebrat zbraně po zabitých nepřátelích a musíte čekat, až vám jejich použití hra kontextově nabídne. Uf, to je blbost. Stejně tak si budete ťukat na čelo, když se s Larou budete schovávat v korunách stromů či v keřích a budete mít u pasu svítící neonovou tyčinku, a přesto vás nikdo nenajde. Takovéto bludy hru zbytečně shazují. Jinak ale vzýváme Laru Croft jako herní bohyni. Pobavili jsme se s ní jako dlouho ne.

Hodnocení Blesk.cz: 9/10 

Plusy:

Oslňující grafika
Propracovaná hratelnost
Kombinace akce, průzkumu, hlavolamů a skákání
Otevřený svět na Sibiři
Mraky vedlejších misí a úkolů

Minusy:
Technické chybky
Několik zbytečných nelogičností

 

Infobox
Datum vydání: 13. listopad 2015
Platformy: Xbox One, Xbox 360
Cena: 1799 Kč (Xbox One), 1299 Kč (Xbox 360)
Výrobce: Crystal Dynamics
Vydavatel: Square Enix
Distributor v ČR: Microsoft
Jazyk: AJ