Rychle a zběsile začínalo jako variace na Bod zlomu (1991), akorát adrenalinové sporty z kultovního snímku Kathryn Bigelow vyměnilo za loupeže prováděné za pomocí dopravních prostředků a Keanu Reevese a Patricka Swayzeho za Vina Diesela a Paula Walkera. Série se vyvinula - anebo spíš zdegenerovala - do podoby seriálu, který vystihuje idiom “přeskočit žraloka” (jump the shark). Výraz se užíval původně ve spojení s televizními seriály, které buď ztrácely na sledovanosti, nebo tvůrci začali přicházet s takovými šílenostmi, že tyto byly v rozporu s původní podobou pořadu. Zatímco v jednom seriálu, na základě kterého označení vzniklo, se skutečně skákalo přes žraloka, v pozdějších dílech Rychle a zběsile auta začala skákat z jednoho mrakodrapu do druhého, plachtit z letadel anebo létat do vesmíru. Z postav, jichž přibývalo, až by je cílovka nebyla schopna spočítat, se stávali astronauti - a rozpočet se astronomicky navyšoval. Desátý díl přišel na bezmála 350 milionů amerických dolarů, o skoro sto padesát víc než předchozí díl, a to i s ohledem na inflaci, vyšší platy velkého počtu hvězd a také covidová opatření a omezení.
Kulový Blesk: Rychle a zběsile 10 je stupidní, shodují se kritici pdc, klb, Marek
“Já budu vystupovat jako velká fanynka série, a tak se většina mých názorů bude odlišovat,” říká na úvod svého zhodnocení odbornice na akční film Marie Barešová. “Chtěla bych zdůraznit, že jde o stabilně úspěšnou franšízu, která se vyvinula od prvního dílu, kde triků moc nebylo, až k nadužívání triků a zvyšováním laťky, co je ještě možné. Ze současných úspěšných zavedených značek Rychle a zběsile není superhrdinská, přestože potěšení, které nabízí, se dost shoduje se středněproudými akčními podívanými: výbuchy, souboje, rychlý střih, spousta postav, střídání lokací… V tomto si nezadá s Jamesem Bondem. Zde je akorát navíc rodinné ideologie, což přišlo až s průběhem série,” rekapituluje Marie proměnu série a zasazuje ji do současného kontextu velkorozpočtových podívaných.
Honičky a rodina
“Pro každý nový díl se vymyslí nový úlet, s čím se ještě dá v rámci honičky přijít. V této části si série již dělá legraci sama ze sebe. V páté části ničil ulice Ria de Janeira sejf. Zde je v Itálii obří kovová koule-bomba, která demoluje vše. Očekávání diváků jsou zde naplněna, včetně porušování fyzikálních zákonů. U mě to posiluje nadšení i potěšení z toho, co se děje a bude dít, že půjde o něco šíleného,” uvádí Marie, jak se Rychle a zběsile cyklí samo do sebe. “Pro stálé diváky a divačky série funguje připomínání, sentiment a nostalgie, kdy po několika minutách slyšíme píseň See You Again, která má připomínat postavu ztvárněnou Paulem Walkerem, jenž nešťastně zahynul při tragické nehodě. Měla jsem slzy v očích. A přesně takto to má fungovat a působit na publikum. Celý díl je na tomhle založený: aby připomínal, co se dělo v minulých dílech, aby se navracely postavy, co na tom, že třeba zemřely.”
Marie, přestože fanynka, není nekritická: “Musím ale kriticky říct, že to, jak jsou zde přidávány postavy, je až neúnosné. Jednak je jich strašně moc, což posiluje vyprázdněnost, jednak to nemá vůbec koncept a působí to velmi ploše,” vytýká, ale pak se zase vrací k fanouškovské spokojenosti: “Příjemné bylo, když se objevila Rita Moreno, herečka-tanečnice portorického původu, která má Oscara za West Side Story, můj oblíbený film.” Marie se i zamýšlí, kam může tahle značka zajít ještě dál: “Nevím, jak a kam to budou stupňovat, zvlášt když nebudou dva závěrečné, ale rovnou tři díly. Film je navíc velmi dlouhý, má dvě hodiny dvacet. Na rozdíl od ostatních recenzentů a recenzentek na mě postava záporáka nefungovala, nebyla přesvědčivá, nevěřila jsem jí a nedokázala jsem ji vnímat jako děsivou,” dodává několik výtek.
Tohle už jsme viděli
Marek není fanouškem, i když se mu některé části dost zamlouvaly (například pátá), a tak je jeho hodnocení o poznání příkřejší: “Pokud se o autech říká, že jsou znakem modernity (zrychlení a případného ohrožení na životě), tak série Rychle a zběsile není ani znakem postmodernity, nýbrž debility. Celé víc než dvě hodiny, které to má, jsem si opakovaně vybavoval větu Quentina Tarantina, režiséra a scenáristy u nás nedoceněného snímku Auto zabiják: ,Kdybych chtěl tyto digitální číčoviny, tak strčím svůj penis do Nintenda, případně Playstationu. Rychle a zběsile X je taková digitální číčovina, přestože nový režisér Louis Leterrier kladl údajně důraz na co nejméně postporodukčních efektů a triků. Film ale vypadá velmi digitálně, co se týče ohně a podobných věcí, a také velmi hnusně, protože je patrné, že se až na výjimky nenatáčelo na lokacích, kde se postavy nachází. Užívá se bližšího rámování, nízké hloubky ostrosti, takže pozadí je rozmazané a pořádně nevidíte, co a jak, a je zjevné, že herci stáli před nějakým blue anebo green screenem a zbytek je doklíčovaný,” odsuzuje Marek podobu nejenom přepáleného, ale i předraženého blockbusteru.
“Rychle a zběsile je o atrakcích, jak jsou přemrštěné a přepálené, ale za mě ani tohle nefungovalo, a to z několika důvodů. Jedním je, že jsme tyhle atrakce viděli v rámci série už několikrát. Akorát místo sejfu, který se valí ulicemi města, máme bombu, která se valí ulicemi města; místo helikoptéry přichycené k autu máme dva vrtulníky, které si přichytí auto. Desítka je postavená na variacích toho, co jsme viděli dříve - a sám za sebe bych řekl, že tehdy i lépe, protože to není nijak zvlášť nápaditě nebo dobře zrežírované. Atrakce jsou nasnímány za použití stále se opakujících stylistických postupů,” což Marek shledává ubíjejícím.
Úmorný je pro něj i způsob, jak je Rychle a zběsile X odvyprávěné: “Nejenom, že jde o první část trojdílného završení, ale celý film působí velmi serializovaně, jako tři epizody za sebou. První ,epizoda´ je ještě dobrá, ale druhá, začínající po zhruba tři a čtvrt hodině, má tu podobu, že se postavy setkávají a setkávají a setkávají, vždy se chovají jako úplní idioti a pokaždé si dají přes držku v akci, která není nijak nápaditě anebo dobře choreografovaná. Následuje velké finále, které končí cliffhangerem jako seriál, který nikdy nekončí. Já bych byl raději, kdyby konečně skončil.”
Marek, který by byl raději, kdyby Rychle a zběsile X skončilo ve šrotu, dává 30 %. Marie, která si desátou jízdu prorodinné partičky užila, je někde mezi 70 a 80 %.
Marek s Marií zhodnotili i dva menší filmy, které by neměly uniknout vaší pozornosti, a to před rokem na festivalu v Cannes uvedený příběh o dospívání AFTERSUN a šesti domácími cenami oceněná francouzská krimi NOC 12. A ke konci i nastavili zrcadlo VESNIČKO MÁ, STŘEDISKOVÁ, které v digitalizované podobě znovu vstupuje do kin.