Natočit dobrý film je samo o sobě kumšt, mnohonásobně větší je však na něj sehnat peníze. V případě Petra Jákla se jedná dokonce o 450 milionů korun, což je suma v dějinách české kinematografie zcela nevídaná!

Drtivou většinu rozpočtu představují soukromé investice Petra Jákla a jeho zahraničních partnerů v čele s britským producentem Cassianem Elwesem, podepsaným pod víc než stovkou filmů, včetně oscarového Klubu poslední naděje (2013).

Předchůdcem Jákla byl bezesporu Jiří Pomeje, který byl označován jako producent s velkými sny. Na ně však doplatil a zemřel po uši zadlužený. Z dluhů ve výši desítek milionů korun, které nasekal jen kvůli tomu, aby natočil vysněnou Andělskou tvář, se do smrti nevyhrabal... Film měl konečný rozpočet 70 milionů, diváci mu ale přinesli zpět sotva pět.

A Jákl je s Žižkou na 6,5násobku investované částky! „S Jirkou jsme byli kamarádi a určitě jsem se i z jeho osudu poučil,“ přiznal Blesku Jákl.

„Postaral jsem se o to aby nebyla ohrožena moje rodina. A také to máme dobře spočítané, aby se nám nestalo to, co Andělské tváři,“ dodal Petr s tím, že jeho životní zásadou je kupovat jen to, na co má. A té se drží i v producentské kariéře. „Celou dobu jsme mu stáli s manželkou po boku a hlídali, aby se nestal žádný průšvih,“ přidal přísně Petrův táta.

Start: 114 000 lidí

A první čtyři dny promítání dávají tvůrcům naději, že na jejich Žižku diváci budou velmi zvědaví: film už v Česku vidělo 114 000 diváků (to je 65 % z celkového počtu návštěvníku kin v celé republice za víkend)! Jen za víkend přinesli na tržbách 17 589 442 korun! Obdobně dopadl první víkend i v amerických kinech, odkud Medieval hlásí tržby 810 tisíc USD, tedy 19,5 milionu korun.

 

Jákl v oblasti příjmů nespoléhá jen na vstupné z kin či platby ze streamovacích platforem (Google Play, iTunes, později Netflix apod.), kterým Žižku prodá. „V řadě zemí berou Medieval už podle fotek, což jsem nesmírně rád,“ těší Jákla.

Současně s filmem ale vznikla také exkluzivní kniha, jejíž součástí je také rozšířená digitální realita, jejíž prvky bude možné vytisknout na 3D tiskárně. Vznikají také dvě videohry, jedna pro mobilní zařízení ve stylu Pokémon GO, druhá pro počítače a herní konzole. K doprovodným produktům patří i desková hra s motivem husitských válek.

Video
Video se připravuje ...

Ben Cristovao ve filmu Jan Žižka jako Kumán: Kdo byli a co dělali na našem území? Bioscop

Jak lítaly miliony

Původní Jáklův plán byl natočit biják o Žižkovi v ryze českých podmínkách a za 90 milionů korun. „Ale to jsem si spočítal, že český trh není dost velkej, aby se i tohle zaplatilo. A tak bylo jasný, že aby to dávalo smysl, to musí být udělaný v angličtině,“ vysvětloval, jak mu rozpočet nabobtnal na 300 milionů.

A když se mu před natáčením povedlo sehnat hvězdy kalibru Bena Fostera (41), Michaela Cainea (89) a Tila Schweigera (58), musel narychlo sehnat ještě dalších 150 »míčů«! „Pochopil jsem, že je třeba ještě udělat něco malinko víc, aby to vypadalo opravdu veliký. Čtyřistapadesát milionů je finální částka,“ uvedl Jákl. Velký díl peněz padl na honoráře hollywoodských hvězd, ale ještě dráž vyšly tři měsíce natáčení (54 natáčecích dnů).

„Celou dobu jsme jeli odněkud někam, nikde se netočilo dvakrát. To kočování celého štábu, až tří set lidí, stálo strašně peněz, všechny nakrmit, zaplatit. Plus najmout ta místa, hrady, zámky, zvířata, vyrobit zbraně, kostýmy...“ vypočítává jako zednický mistr pan Lorenc.

A pak byly ještě položky, s nimiž se těžko dopředu počítá. Třeba Ben Foster každý víkend létal domů do New Yorku, aby mohl být s malou dcerou! „Koukal jsem na ty sumy z výpisu účtu a fakt jsem myslel, že omdlím!“ vyprávěl Jákl na Primě.

Video
Video se připravuje ...

Jáklovi na premiéře Jana Žižky: Romana okouzlila obřím dekoltem! David Turek

Fotogalerie
179 fotografií