Pětidílná Marie Terezie vznikala v koprodukci ČT a slovenských, maďarských a rakouských partnerů. V titulní roli se vystřídaly tři herečky - v posledním díle to byla Ursula Straussová, před ní se po dvou dílech jako panovnice představily Marie-Luise Stockingerová a Stefanie Reinspergerová. Jejího manžela si ve všech dílech zahrál Vojtěch Kotek.

Režii všech dílů měl na starosti Rakušan Robert Dornhelm podle scénáře Mirky Zlatníkové. „Mě samotnou překvapilo, o co byla její láska k manželovi větší než láska k dětem. Jak moc ho milovala. Jinak předpokládám, že diváky stejně jako mě překvapí lesbická aféra na císařském dvoře. O ní jsem před sbíráním podkladů ke scénáři nic netušila,“ prozradila scenárstka o posledním dílu Blesku pro ženy. V posledním díle se totiž mimo jiné věnovala románku Marie Kristiny zvané Mimi a  Isabele Parmsky, první choti svého bratra Josefa II.

„Celá minisérie je fikcí, snahou pochopit její příběh jako lidský osud. Není to životopis, natož pak výukový film. Po druhé sérii se v jakémsi rozhovoru ptali historičky, co si o našich filmech myslí. Odpověděla, že se z nich mnoho nedozvěděla. Z toho mi spadla brada. Mojí ambicí rozhodně nebylo přinášet nové informace historikům! Čerpala jsem z dostupné populárně vědecké literatury a v zásadě jsem mezi fakty spíše bruslila, než abych se jich držela. Šlo mi o emoce, motivace, dramatické zápletky. Snažila jsem se vyvarovat se velkých přešlapů, ale co si Marie Terezie myslela nebo cítila, koho milovala a koho nenáviděla, je vážně jen moje autorská licence. Její osobní deníky jsem opravdu nenašla,“ dodává Zlatníková.

VIDEO: Vojta Kotek: Netušil jsem, že člověka mohou bolet vlasy

Video
Video se připravuje ...

Vojta Kotek: Netušil jsem, že člověka mohou bolet vlasy 

Fotogalerie
70 fotografií