Predátor: Kořist - český trailer Disney+

Akční sci-fi PredátorArnoldem Schwarzeneggerem z roku 1987 patří ke klasikám žánru. Není se proto čemu divit, že se dočkalo řady pokračování, a predátoři se dokonce i po vzoru komiksů utkali se svými úhlavními nepřáteli – vetřelci. I když se názory fanoušků pochopitelně liší, ne všem se pokračování Predátor 2 (1990), Predátoři (2010) a zejména Predátor: Evoluce (2018) líbila. Teď je tu prequel Predátor: Kořist, který je mnohými považován za jeden z nejlepších dílů série. Nutno dodat že právem.

Snímek natočil režisér Dan Trachtenberg, který již filmem Ulice Cloverfield 10 (2016) dokázal, že se sci-fi látkou umí pracovat. Prey pojal ostatně dost osobitě. Snímek se odehrává v Severní Americe v roce 1719. Hlavní hrdinka Naru, kterou bravurně ztvárnila talentovaná Amber Midthunderová (seriál Legion), se chce stát zkušenou lovkyní. Muži z kmene Komančů jí však nevěří, shazují ji a za žádnou cenu ji nechtějí vzít do svých řad. Naru se ale jen tak nedá, i když se jí zpočátku vůbec nedaří a zvěř jí neustále utíká.

Yautja přiletěl na Zemi na lov

Jenže není jediná, kdo prahne po lovu. Na Zemi totiž přilétá i nejslavnější mimozemský lovec filmového světa. Fanoušci se musí tetelit blahem, protože nynější predátor loví více než kterýkoliv Yautja před ním. A to nejenom lidi, ale také mnoho zástupců fauny. Predátor je krvelačný a krutý. A na obrazovce je to vidět. I když film obsahuje několik násilných scén a o digitální krev není nouze, nelze přehlédnout, že originál, v němž se stahovali lidé z kůže, byl o něco brutálnější. Zasazení do minulosti a éry hrdých domorodých Američanů je skvělé a neotřelé!

Snímek má povedenou kameru a záběry na krásnou přírodu lahodí oku. Navíc má spád a ani na chvíli nenudí. Tomu dopomáhá i rozumná stopáž, která není zbytečně zdlouhavá, jak je u současných filmů zvykem. Stejně tak i akční scény, kterými se nešetří. Na kvalitách filmu se podepisuje i herecký výkon Amber Midthunderové, která se do role Naru skutečně ponořila. Je to nejenom krásná žena, ale profesionální herečka každým coulem. Určitě ji čeká zářná kariéra. Obsazení ženy do hlavní role některé maskulinní fanoušky zrovna nepotěšilo.

Příliš woke ani omylem

Jak může padesátikilová žena zabít predátora, který vyhladil celou vojenskou jednotku?“ psali mnozí na sociální sítě s tím, že film je až příliš tzv. woke (politicky korektní, feministicky a protirasisticky laděný). Není tomu tak. Naru není od začátku žádná superválečnice. Učí se, vyvíjí a na konci filmu je úplně někým jiným než na začátku. O svoje místo na slunci musí bojovat. Není to prostě žádná přehnaná politicky korektní blbost. Navíc jsme už ve sci-fi žánru měli několik významných ženských hrdinek, které se uměly ohánět.

Za vyzdvihnutí stojí Ellen Ripleyová (Sigourney Weaverová) ze série Vetřelec nebo Sarah Connorová (Linda Hamiltonová) z terminátoří ságy. I když se nový přírůstek do predátoří série vážně povedl, nelze přehlédnout, že vizuální efekty nejsou na nejlepší úrovni. Zejména zvířata jsou otřesná. Vypadají příliš uměle a nerealisticky. Sám predátor taky nevypadá vždy dobře, což je škoda. Více praktických efektů než těch počítačových by filmu prospělo. Predátor: Kořist je překvapivě prvním filmem dabovaným kompletně v komančštině.

Český dabing chybí

Možnost si pustit snímek v tomto znění je rozhodně zajímavá. Domácí diváci by jistě ocenili také český dabing, ale ten z nepochopitelného důvodu na Disney+ přítomný není. České jsou zde dostupné pouze titulky. Zajímavé přitom je, že slovenské znění k dispozici je. Toto rozhodnutí je proto přinejmenším podivné. Je však možné, že bude český dabing přidán později. Takový peckový snímek jako Predátor: Kořist by si ho určitě zasloužil, i když se v něm popravdě zase tolik nemluví. Rozhodně se na tuto parádu podívejte, stojí za to!

20 fotografií

Hodnocení Blesk.cz: 80 %

Skvělý sci-fi film sám o sobě