Ceny české filmové kritiky, vznikly před čtyřmi lety jako jakési alternativa k verdiktu akademiků, jež pod taktovkou Petra Vachlera rozhodovali o udílení sošek křišťálového lva. A své důstojné místo na scéně mají i nyní, kdy pan Vachler značku Český lev prodal a tento prestižní podnik se odvíjí v poněkud jiné režii.

Dobrý produkt ve špatném obalu

Ambicí sdružení kinematografií se zabývajících novinářů a publicistů, jež ceny kritiky udílí, je poskytnut ucelený pohled na dění v českém filmu za uplynulý rok a vyhodnotit je okem recenzenta, s nímž může masa veřejnosti svůj vkus konfrontovat stejně jako s verdiktem akademiků populárního, u nás zabydleného Českého lva. Taková aktivita tuzemských filmových kritiků se každopádně cenní, ve světě je ctěnou samozřejmostí - atraktivní záležitostí pro tvůrce i přihlížející veřejnost hodnou VIP místa ve společenských rubrikách.

Bohužel ani za čtyři roky existence Ceny české filmové kritiky pel oslnivosti rudých koberců nemají. Spíš připomínají úctyhodný rodinný mejdan, v němž někteří oslňují, jiní počestně nudí a další mají pečeť snaživého burana. Takové už sešlosti příbuzných zkrátka jsou.

Celkovému, značně provinčnímu dojmu Cen české filmové kritiky nahrálo i místo konání. Zatímco Český lev po dvě desetiletí probíhal v ikonické Lucerně a nyní přesídlí do pražského Rudolfina, echo filmových kritiků zůstalo v malém dějišti divadle Archa, které možná mnohé přimělo být civilnější, než se slušelo (ono totiž všechno se vším nějak souvisí). Ale ani to není omluvou pro tenisky k obleku s nemožnou, rádoby ležérně kreativní košilí, jež tu byly k vidění. Ani pro kozačky, jež mnohé dámy obuly. Nenuceně elegantní outfity, civilní sáčka se sportovními kalhotami v holínkách, modely hodné zásilkových katalogů a platů učitelek bez citu pro věc... A tak lze pokračovat dál. Je smutné, že kdejaké podřadné modelce značkové butiky kreaci půjčí a skvělé herečky, jsou vydané všanc svému vkusu i šatníku…

Video
Video se připravuje ...

Jiří Lábus uspěl u kritiků: Komu za to vděčí? Markéta Reinischová, Petr Koberle

Alternativa gala czech made?

Každé panoptikum má svůj pel. Platí to i pro letošní ročník Cen české filmové kritiky kořeněných jistým půvabem komornosti, kterou monstr podniky logicky postrádají. O pikantnost Cen české filmové kritiky se postarala i volba moderátora , kterým byla hvězda ČT Václav Moravec, jenž v nedělním TV poledni namísto pohádky zpovídá veřejné činitele. Pan Václav se sice snažil roli v oblouku metafory s polem politiky svou image ustát, ale občas působil křečovitě. Ale i tak se statusu profíka se nezpronevěřil.

Osobnosti, jež předávaly ceny, se spolu s těmi, jež je přebírali, procvičili v šarmu osobnosti, údernosti sdělení a předpokládané vtipnosti. Z jedenácti nominací (včetně ceny RWE Objev roku ) zabodoval favoritní snímek režisérky Agnieszky Hollandové o Janu Palachovi Hořící keř sedmkrát a lze předpokládat, že podobného sukcesu se dočká i na Českém lvu. Kritici věnovali zasloužilou pozornost i psychologickému drama Zdeňka Tyce o umírání s názvem Jako nikdy, jež se dočkalo cen za herecké výkony v hlavních rolích pro Jiřího Schmitzera a Petru Špalkovou. Nutno říci, že právem, byť jej v kinech shlédlo (na rozdíl od Babovřesk) jen pár tisíc diváků!

Nej toaletu večera oblékla jednu z cen předávající herečka Marta Issová, byť její róba z plejády outfitů poněkud diskutabilně čněla. Na rozdíl od malých večerních šatů Anny Geislerové, která projevila větší cit pro módní, nijak atraktivní klima Cen české filmové kritiky. Herečka a zpěvačka Kateřina Winterová tentokrát svou kreativitu v poněkud pouťovém outfitu neustála. Za výkon v hlavní roli oceněná Petra Špalková měla v puntíkatých, linii figury kamuflujících šatech šarm paní učitelky ve svátečním modelu. Mimo byla i navýsost lidská a neméně výborná herečka Taťjana Medvecká, která spolu s Petrou v Tycově filmu excelovala – její vzorovaný, lurexovým vláknem a nepochopitelnými kamínky vyšperkovaný set topu s vestičkou v doprovodu elastických kalhot ve stylu tzv. kaliopek plus kozaček dress code výjimečné akce rozhodně neodpovídal. A takových aktérů, jež outfitem prestiž cen české filmové kritiky popírali, bylo bohužel víc.