Designblok se odehrává v buticích, galeriích, showroomech na osmapadesáti místech Prahy. Hlavní výstavní prostory v centru metropole Šporkovský palác, Clam-Gallasův palác a Kafkův dům jsou od prvního dne plné návštěvníků. Bez ohledu na vstupné. I když masu veřejnosti k zájmu srovnatelným s Karlovarským filmovým festivalem na sebe Designblok rozhodně nestrhne. Ne, že by neměl své hvězdy, jakou je mezinárodně vzývaná španělská designérka Patricia Urguiola a jiní - jen to nejsou ikony stříbrného plátna a nepózují na červených kobercích. Přesto lze bez nadsázky říci, že týden designu v Praze je svátkem dobrého vkusu. Svátkem kreativity ve službách užitného umění.

Nejde o peníze, ale o návod

Opravdu není od věci Designblok navštívit, pokud vám peněženka dovolí obětovat dvě stě padesát korun na expozici v několika patrech anebo dát stovku za přehlídku, která se většinou koná v odsvěceném kostele sv. Šimona a Judy. Na řadu prezentovaných věcí asi většina návštěvníků finančně nedosáhne, ale o tom Designblok není. On především inspiruje. Udává směr, jakým se při výběru cenově dostupného zboží dát. A především umožňuje konfrontaci naší tvorby se světem, zažitým tuzemským vkusem. Verdikt je na každém z vás.

Vnímání krásy, lépe řečeno estetiky, je totiž velmi subjektivní záležitost, kterou Designblok dává k diskuzi. Názory se různí a názory na nominace vítězů se různily i v porotě, která o nich rozhodovala. Ve dvou kategoriích se objevil i kolos jménem Ikea. Já pro Ikeu hlasovala, protože je davu dosažitelná. Průmyslově přetavuje vize do patra dostupného všem. A to je podstatné - design by neměl být pro vyvolené, ale pro kohokoli.

Mimochodem znakem letošního Designbloku se stal králík a jeho leitmotivem pak luxus. Ostatně dobrý design stále luxusem je. A Luxus je nazvaná i doprovodná expozice kurátorů Jany Zielinski a Jiřího Macka, jež si s významem tohoto slova hraje. Dává na vědomí, že neznamená pouze hmotný přepych, ale rovněž se pojí s abstraktním, trvale nedostatkovým zbožím současnosti, jakými jsou něha, dobro, čas, ticho…

Peštová, Geislerová, Rochová

Hvězda vysokého zahraničního modelingu devadesátých let, Daniela Peštová, kterou jistá část masové veřejnosti stále spíš vnímá jako ženu Pavola Habery, tvrdí, že Designblok nás posouvá do světa. A pozitivní je i na poli mladých tvůrců módy, jejichž kreativitu otestovala jako členka poroty Designblok Talent Fashion Card. Chválou na adresu tří oceněných studentek VŠUP Terezy Ujevičové, Karolíny Juříkové a zejména Moniky Krobové Peštová nešetřila. I když sama pojem luxus při úvodní gala večeři vyjádřila přepychovým outfitem od Prady.

Noblesní, ve svém projevu úsporná a mnohými leckdy ledovou královnou nazývaná Daniela Peštová, se každopádně již v úvodním dnu stala výkladní skříní módních tendencí. Ať už se jednalo o kombinézu s trendy vzorem inspirovaným op-artem na aktuální téma fialové, nebo černý, výšivkou a pompézními kameny zdobený komplet šatů s kalhotami nad kotníky.

Herečka a také návrhářka Aňa Geislerová zatím laťky Peštové nedosáhla a prezentaci na Premier Fashion Week poněkud podcenila. Na tiskovou konferenci dorazila až v jejím závěru (cesta z moravského sklípku se Aně zřejmě jemně vymkla a na D1 byla zácpa). A neoslnil ani její styling na téma černá, byť jednotlivé kousky byly fajn. Jakou toaletu by Gesislerová zvolila na gala večeři těžko říci – ona na ni do kostela sv. Šimona a Judy totiž nedorazila.

Třetí výraznou osobností Designblok Premier Fashion Week se stala Liběna Rochová. Nazvat ji návrhářkou nestačí, neboť také vede ateliér oděvu a obuvi na Vysoké škole uměleckoprůmyslové (VŠUP), vychová talenty po celém světě, přednáší v USA. Její prezentace ikonických kabátů, které ona a Denisa Nová udělaly pro pražský Simple Concept Store, je v Clam-Gallasově paláci jedinečná, a právem byla nominovaná na první místo v kategorii Prezentace módního butiku. A stejného uznání se Rochové dostalo i v případě instalace nábytku hvězdné designérky Patricie Urquioly v showroomu Konsepti, jež vytvořila spolu s dcerou Magdalenou (vítězství v kategorii Nejlepší prezentace obchodu).

Fotogalerie
8 fotografií

Jedinečnost versus konzum

Liběna Rochová se promítla i na gala večeři v kostele sv. Šimona a Judy, kterou Designblok slavnostně odstartoval. A místo přehlídky hostům nabídla předkrm v podobě oděvních objektů z bílé plsti formou taneční performance. „Vedle nositelných modelů je pro mě nezbytné také dělat fashion art, podotýká Rochová. A Aňa Geislerová na otázku, co se jí vybaví při vyslovení jména Liběna Rochová, říká: „Umění, vytrvalost, obraznost.“

Tahle charakteristika je přesná a já jen doufám, že obraznost, jedinečnost a tvořivost budou provázet i maratón přehlídek, jenž v podstatě startuje ve čtvrtek a víceméně se odehraje ve zmiňovaném kostele sv. Šimona a Judy.

Prostor dostanou nadějní i zavedení oděvní tvůrci. Návrháře, jež se objevují ve společenských rubrikách v souvislosti s bulvárně populárními modelkami, úspěšnými absolventkami soutěže o titul Miss, zde nenajdete. Ale můžete se těšit na nadčasovost Kláry Nademlýnské, dua Timoure et Group, které si na české scéně drží kredit dvacet let. Těšit se můžete i na minimalismus Hany Zárubové, nostalgii Denisy Nové, kolekci slovenského návrháře Miroslava Saba, jehož módní magazín Elle označil za talent roku. Na programu je i zn. Hugo Boss stejně jako kolekce jednovaječných dvojčat, sester Riet a Trus Spijkers, jež se staly velkým objevem loňského týdne módy v Londýně a v Praze předvedou barvami hýřící kolekci pro jaro 2013 inspirovanou cirkusem. A tím výčet módních show zdaleka nekončí.

P.S.: Design versus hokej

Designbloku se zúčastní i masově populární Škoda Auto, která se spojila se studiem Vitra a na Designbloku představuje design Škody Rapid zrozený v dialogu s židlí Tip Ton. A návštěvníci openstudia ve Šporkovském paláci si mohou navrhnout vlastní škodovku. Design je přece hra, což designéři Škoda Auto museli, jak se v zákulisí tvrdí, marketingu automobilového kolosu složitě vysvětlovat. O svou ideu bojovat. Marketing měl totiž dojem, že propagace Škody na masově populárních hokejových utkáních zájem trhu dostatečně saturuje. Což je jistě pravda, ale takový gigant by měl mít i ambici ovlivňovat vkus. Proto designérskému studiu Škoda Auto patří speciální cena za mimořádný počin. O propojení designu s masou uživatelů přece jde.