Pro podnikatele v gastronomickém průmyslu je Lukáš Hejlík známá osobnost a dokáží ho mnohdy rozeznat již při telefonické rezervaci podle hlasu. Podniky se proto vždy snaží pro něj pokrmy a nápoje špičkově připravit a téměř královsky jej obsloužit: „Od vydání první knížky, což bylo v roce 2019 se to hodně změnilo. Proto nehodnotím servis na základě toho, jak se chovali ke mně, ale poslouchám, jak mluví u jiných stolů a jak reagují na otázku, co by mi doporučili,“ líčí drobnosti, kterých si všímá. Navštívený podnik se totiž může dostat do prestižní Gastromapy Lukáše Hejlíka.

V této mapě, která je přístupná na webu i v aplikaci se nachází restaurace, kavárny a bary z celého Česka. Na facebookových stránkách foodblogger sleduje reakce příznivců na svá doporučení a skoro ve všech případech lidé sdílí skvělé zkušenosti. Největší úspěch mají podle Hejlíka něčím nezvyklé podniky. „Lidi mají rádi úlety, takže pokud najdete neapolskou pizzu ve Střítěži u Jihlavy v budově České pošty a Obecního úřadu zároveň v okénku zezadu. Za mě je to jedna z šessti nejlepších neapolských pizz v Česku. Lidi tam budou jezdit,“ uvádí příklad, jaké druhy podniků mají největší úspěch.

Bojí se zvyšování cen

S cyklem scénických čtení LiStOVáNÍ objíždí herec nejrůznější místa v naší republice a o víkendech vyráží na výlety. Má díky tomu přehled, jak se podnikům během koronavirové pandemie dařilo, a jak zvládají nynější dobu vysoké inflace. Hejlík předpokládal, že během koronavirové pandemie zkrachuje více podniků. V jeho Gastromapě ukončilo svůj provoz přibližně 10 procent restaurací a kaváren. Jednu výhodu ale v protikoronavirových omezení vidí. „V té době dokázaly restaurace rapidně zlepšit komunikaci se zákazníkem prostřednictvím sociálních sítí a dokázaly si vytvořit online štamgasty. A to je věc, která tady před tím nebyla,“ prozrazuje Lukáš Hejlík.

I po koronaviru stále platí, že je v Česku podle foobloggera nadměrné množství restaurací. „Jsme zvyklí, že v našich možnostech je v podstatě chodit každý den se naobědvat do hospody, a že je to v našich finančních možnostech. Navíc byla gastronomie dlouhodobě poddimenzovaná,“ naráží na nedostatek zaměstnanců v gastroprůmyslu. Ceny podle herce rostou, ale velmi pomalu: „Podniky se zdražování bojí, včetně těch, kteří své jídlo prodávají dráž a myslí na budoucnost, tak jsou opatrní. Ví, že to nesmí přepálit. Gastro nemůže ceny zvednout o 25 procent. Kdyby to udělali všichni, tak je to řešení, ale to se nestane,“ předpovídá. A které restaurace a kavárny přežijí?

„Myslím si, že nás čeká doba dvou směrů. Těch, kteří se budou soustředit na nízkou cenu, a ti, kteří půjdou po cestě originálního konceptu,“ předvídá Lukáš Hejlík. Restaurace, které připravují tradiční česká jídla, k tomu zvládnou pizzu s burgerem a troufnou si i na quesadillu, to budou mít dle nejslavnějšího českého ochutnávače nesmírně těžké a část z nich pravděpodobně zanikne.

Jak vznikal seriál s jeho pubertální dcerou Klárou, proč je Brno Mekka kvalitní gastronomie a jak vypadá generační obměna v restauracích a kavárnách, prozradil Lukáš Hejlík v Blesk Podcast:

Video
Video se připravuje ...

Blesk Podcast: Restaurace se bojí zdražit, říká Lukáš Hejlík Jiří Marek, Elmer Carvalho

Fotogalerie
37 fotografií