Rekonstrukce mezonetového bytu v pražském Podolí je výjimečná na první pohled. A to byl také záměr majitelů, kteří chtěli bydlet v zajímavém a chytře řešeném bytě, proto si k její realizaci přizvali architektky ze studia SMLXL Kláru Valovou a Evu Mohylovou, které mají zkušenosti s industriálně laděnými interiéry. Ale nešlo jen o estetické úpravy. Byt v pavlačovém domě z počátku 90. let potřeboval změnit dispozici a vyřešit interiér tak, aby z komplikovaného půdorysu – dvě 3 metry široká a 15 metrů dlouhá patra o celkové rozloze 98 m2 – vytěžili jeho majitelé maximum.

Fotogalerie
7 fotografií

„Potěšilo nás, že se klienti nebáli betonových povrchů a od začátku jsme v tomto byli naladěni na stejnou vlnu. Občas slýcháme, že jsou naše interiéry studené a kvůli surovějším povrchům vypadají jako nedodělané, ale to, že se naše práce nelíbí každému, je v pořádku. Každý vnímá barvy a jejich odstíny jinak. My třeba vidíme barevnost a živelnost skrytou v deseti odstínech černé nebo šedé barvy, neméně důležité jsou pak i různé struktury a materiály,“ vysvětluje architektka Klára Valová.

Betonové povrchy jsou opravdu asi to nejnápadnější, co při vstupu do bytu uvidíte. Architektky odhalily železobetonový skelet s panely a betonový strop a sloupy ještě doplnily betonovou stěrkou na podlaze. Vznikl tak monochromatický základ, který slouží jako malířské plátno pro další výrazné prvky. Zejména výrazně modré ocelové schodiště, které propojuje patra mezonetu.

Modrá je hlavní barvou v tomto „nebarevném“ interiéru, opakuje se na čalounění pohovek v obývacím pokoji v patře i v kuchyni v přízemí. Na šedém pozadí ale vynikne též černě mořená dýha nábytku na míru. Architektky totiž zastávají názor, že byt není showroom, a proto rády vytvářejí každému klientovi individuální řešení podle jeho potřeb místo toho, aby jen vybíraly už hotové nábytkové kusy. Ale i pro ty je v interiéru samozřejmě místo. V tomto případě doplnily nábytek na míru, například jde o barové židle z práškově lakované galvanizované oceli dánské designové značky HAY nebo svítidla české značky Lasvit, která rozzářila koupelnu.

Hra s prostorem

Nápad očistit původní konstrukce a nechat vyniknout jejich surový hrubý povrch zásadně ovlivnil výslednou podobu bytu a jeho industriální atmosféru. Ale měnila se též nevyhovující dispozice. Největší změnou v uspořádání je přesunutí kuchyně, která byla původně situována hned u vstupu z pavlače. Nově ji architektky umístily na opačný konec patra, což umožňuje přímý vstup na balkon.

„Původně majitelé tento pokoj vůbec nevyužívali, sloužil jen jako sušárna prádla a v podstatě skladiště. Přitom díky balkonu jde o jeden z nejhezčích pokojů z celého bytu. Spojením s balkonem jsme navíc prodloužily plochu a pocit z celého bytu. Najednou tak získal na velkorysosti,“ zdůrazňuje Klára Valová. Velmi zajímavým prvkem v kuchyni je pak digestoř opláštěná kouřovým sklem, v němž se odráží betonový strop a minimalistická bílá kuchyňská skříň s dvířky bez úchytek doplněná nerezovými spotřebiči.

Modré srdce bytu

Celý prostor bytu se díky rekonstrukci otevřel a projasnil. Úložné prostory na míru, jako jsou knihovna či nápaditý botník až ke stropu, částečně rozdělují jednotlivé funkční zóny bytu, jehož srdcem je zmiňované výrazně modře lakované zavěšené schodiště. V neutrálně laděném interiéru tento barevný prvek doslova září. Spojuje spodní patro, kde se nachází vstupní hala, kuchyň a toaleta, s horním privátnějším patrem, kam architektky umístily ložnici, koupelnu a obývací pokoj s pracovnou. Z řešení interiéru je vidět, že majitelé si s architektkami skvěle rozuměli a díky tomu mohla vzniknout odvážná proměna, která je minimalistická a nepřehlédnutelná zároveň.

Článek připravil časopis Blesk Bydlení. Aktuální číslo koupíte v novinových stáncích nebo si ho můžete v tištěné či elektronické podobě objednat v našem iKiosku ZDE.

Video
Video se připravuje ...

Blesk Bydlení 06/2021 redakce