1. prosince 1915, tedy před 110 lety, nastoupily v Praze první ženy do tramvajového provozu jako průvodčí. Do práce je povolala první světová válka, která odvedla stovky mužů z tehdejších Elektrických podniků na frontu. Ženy tak poprvé převzaly roli, která byla do té doby výhradně mužská. Jejich působení ale trvalo jen krátce. Po skončení válečného konfliktu musely svá místa opět přenechat mužům. Dnes je situace opačná a ženy tvoří stabilní součást pražské MHD.

Podle Dopravního podniku nelze tento historický krok hodnotit dnešní optikou, ale je nutné ho zasadit do reality roku 1915. „Tento krok nelze hodnotit optikou roku 2025, ale je nutné jej interpretovat v dobových souvislostech první světové války. Všechny profese v dopravním provozu do té doby vykonávali muži. Mobilizace odvedla stovky zaměstnanců a bylo nutné je nahradit,“ uvedl pro Blesk Daniel Šabík, vedoucí odboru komunikace DPP. Připomněl, že tehdejší nedostatek pracovních sil zasáhl i další ryze mužské profese, a to například v dílnách, kominictví či řeznictví.

Ženská éra v pražských tramvajích ale trvala jen zhruba pět let. „Když se muži po skončení války vraceli domů, vraceli se i ke svým povoláním. Řada žen brala tuto práci jako dočasnou výpomoc a neměla zájem na pozicích dál působit. Tehdejší pracovní podmínky byly navíc nesrovnatelné s dneškem,“ doplnil Šabík. Poslední průvodčí tehdy skončily v dubnu 1920.

Ženy se do tramvají vrátily až během druhé světové války, kdy město znovu řešilo nedostatek zaměstnanců. Tehdy už v provozu působily stovky žen, a během roku 1945 jich bylo skoro 1 400.

Dnešní situace je však úplně jiná. Ženy v pražské MHD tvoří významnou součást provozu a jejich zastoupení roste nejen u řidiček autobusů, ale i tramvají. „Podíl žen ve veřejné dopravě je různorodý. U řidičských profesí jich je menšina, ale jejich počet stabilně roste – hlavně u autobusů. Ze zkušeností víme, že jsou ženy často empatičtější k cestujícím a méně agresivní v provozu,“ uvedl pro Blesk Filip Drápal z ROPIDu.

DPP dnes zaměstnává ženy napříč profesemi. „K 31. říjnu 2025 DPP zaměstnával 1498 řidičů tramvají, z nichž 260 byly ženy. Podíl řidiček tak přesáhl 17 procent. Celkově pracuje v DPP téměř 1700 žen,“ doplnil Šabík.

Fotogalerie
9 fotografií