Příběh pana Flejberka je ukázkovým příkladem toho, před čím už Ombudsman Blesku v minulosti opakovaně varoval. „Na internetu jsem náhodou narazil na reklamu na e-shop Ammango. Zalíbily se mi tam jedny ortopedické boty, tak jsem si je hned objednal,“ vzpomíná na říjen loňského roku.
„Boty jsem měl za tři dny doma. To mě překvapilo, jak rychlé to bylo. Platil jsem kurýrovi na dobírku kartou,“ pokračuje s tím, že po rozbalení zjistil, že mu boty nevyhovují. „Rozhodl jsem se je vrátit na základě obchodních podmínek, které firma Ammango uvádí na svých stránkách. Ale doteď se mi to nepodařilo.“
Bez informací
S firmou si vyměnil několik e-mailů, kde se snažil získat informace, jak postupovat. Pokaždé se jen dozvěděl, že má být trpělivý a že dotaz byl předaný dále: „Děkujeme za Váš dopis, mrzí nás, že Vás naše produkty neuspokojily. Pokud jde o produkt, předal jsem vaši žádost o vrácení našim kolegům v poprodejním oddělení. Po obdržení s tím podle toho naloží, prosím trpělivě vyčkejte.“
A takových podobných zpráv přišlo panu Jiřímu hned několik. „Nejde mi již ani o částku 1340 korun, o kterou jsem s velkou pravděpodobností přišel, ale o způsob, jakým tyto firmy dělají z lidí blázny. Ombudsmana Blesku sleduji již delší dobu a říkal jsem si, že třeba mi s tím dokáže pomoci,“ ukončil vyprávění senior.
Ammango: Omlouváme se za váš hrozný zážitek…
Otázky, proč e-shop nekomunikuje se svým zákazníkem a jak má tedy vrátit nevhodné zboží, jsme zaslali na emailovou adresu service@ammango.com. „Omlouváme se za váš hrozný zážitek z nakupování. Mohli byste nám sdělit číslo zásilky nebo ji vyfotit? Váš e-mail předáme prodejci. V případě dalších dotazů nás neváhejte kontaktovat. S pozdravem,“ napsali a na odpověď už nezareagovali…
Ombudsman Blesku: Šance na úspěch je velmi malá
V případě webových stránek Ammango bohužel není možné zjistit, zda se jedná o klasický e-shop, nebo online tržiště či nákupní galerii. Není tak zřejmé, kdo je provozovatelem webových stránek. A ani to, kdo je prodejcem zakoupených ortopedických bot. Tyto osoby jsou v tuto chvíli zcela anonymní a pan Flejberk si nemůže být jistý, s kým uzavřel kupní smlouvu a vůči komu může nárokovat svá práva. Není jasné ani to, z jaké země obchodník pochází…
„Vzhledem k tomu, že nevíme, s kým smlouvu uzavřel a komu by měl odstoupení od smlouvy či uplatnění reklamace adresovat, je šance na úspěch velmi malá,“ uzavřel Ombudsman Blesku.

Pravděpodobně se jedná o zahraničního prodejce se sídlem mimo Evropskou unii, nejspíše v Číně, panu Flejberkovi tak nepomůže ani Česká obchodní inspekce ani Evropské spotřebitelské centrum. V případě, že se spor nepodaří vyřešit smírnou cestou, je tu dána možnost, a to spíše teoretická, obrátit se na dozorový orgán či soud v zemi sídla prodejce.
Nedůvěřujte a prověřujte!
„Byť si je toho pan Flejberk vědom, přesto bych upozornil, že před využitím jakéhokoliv e-shopu či online tržiště a zaplacením kupní ceny je nezbytné, aby si zákazník zjistil podstatné informace, jako třeba kdo je provozovatelem obchodu, zda je možné věc vrátit, jakým způsobem, na jakou adresu a dokdy by měly být peníze vráceny zpět na účet zákazníka. Nikdy není dobré podcenit prověření prodejce, to lze učinit kupříkladu na recenzních portálech,“ apeluje na čtenáře Blesku Ombudsman Blesku Lukáš Zelený.
POTŘEBUJETE POMOC ČI RADU OMBUDSMANA BLESKU?
NAPIŠTE NÁM SVÉ PŘÍBĚHY
Na adresu redakce: Blesk OMBUDSMAN, náměstí Marie Schmolkové 3493/1, 100 00 Praha 10 – Strašnice nebo na e-mailovou adresu: ombudsman@cncenter.cz. Nezapomeňte připsat také svoje telefonní číslo.
Podmínkou je zveřejnění vašeho příběhu v deníku Blesk a reportáže na Blesk.cz!
Prosíme čtenáře, aby nám nezasílali originály dokumentů – vzhledem k množství je nemůžeme vracet. Upozorňujeme na to, že jednotlivé příběhy redakce sama vybírá dle uvážení.
Jan Čejchan ukazuje, jak nová trouba teče. Reklamaci mu nikdo nechce uznat. Jan Čejchan