Je ozdobou každého setkání nadšenců historických i jinak výjimečných automobilů. I na srazech je často jeho stará Tatra 11 vyrobená v roce 1924 tuzemskou automobilkou nejstarším vozem. Voní benzinem a i pravou kůží, dřevem a mosazí v interiéru.

„Všechno je původní, součástky vyrobené z mosazi, jak tehdy bývalo zvykem, a to včetně světel. Jezdím prakticky bez jakýchkoliv závad. Vyrobili pouze 12 kousků. Zachovaly se jenom dva, druhý ovšem nepojízdný, mají v kopřivnickém muzeu,“ říká Jiří Troják.

Tatrovka jako kabriolet

Nablýskané historické autíčko může lehce přestavět. „Dřevěná nadstavba se z kabiny vozu může i sundat a máte kabriolet. Pozornost budím při vyjížďkách v Česku i v zahraničí, na srazy jezdím do Rakouska, Francie, Polska i Německa,“ chlubí se Troják.

Jeho Tatra 11 patřila původně jako prvnímu majiteli olomoucké arcidiecézi. „Řidič arcibiskupa či ostatní duchovní vozil po obřadech a za jejich ovečkami. Proto nebyla ani nějak víc zchátralá, když se dostala ke mně. Renovuji ji a udržuji sám,“ dodal nadšenec.

Přestože je Tatra 11 již 101 let stará, nemusel ji Jiří Troják dosud chromovat, povrchy jsou z výroby.

Lidový vůz

Tatra 11 je dílo konstruktéra Hanse Ledwinky, který přišel do Kopřivnice roku 1921, kdy tu stavěli nový automobilový závod. Projekt lidového vozu dostal zelenou, jeho Tatra 11 slavila premiéru na pražském autosalonu v dubnu 1923.

Nejprve byla Tatra 11 přijata skepticky pro páteřový rám i vzduchem chlazený dvouválec, a automobilka na kritiku zareagovala nasazením vozu do závodění v motoristickém sportu a dálkových jízdách. Vítěze mezinárodních závodů už pak jen chválili. Tatra nejenže vyhrávala závody, ale získávala první ceny za úspornost se spotřebou 7,6 l/100 km.

VIDEO: Muzeum motorismu a umění Depo Moto Art v Plzni. 

Video
Video se připravuje ...

Muzeum motorismu a umění Depo Moto Art v Plzni. Romana Vébrová

Fotogalerie
11 fotografií