Ekonomická soběstačnost zařízení je pouhých 42 procent, zatímco třeba u Zlína dosahuje až 91 procent. Zatímco v Brně chovají 400 druhů zvířat na 65 hektarech plochy, předloni na Mniší horu zamířilo jen něco přes čtvrt milionu návštěvníků. Naopak zlínská zahrada, menší rozlohou i počtem druhů zvířat, napočítala třikrát více příchozích než Brno.

Cíl ze strategie z roku 2003, aby roční návštěvnost v Brně dosáhla minimálně půl milionu lidí, či aby byla zahrada z 50 procent ekonomicky soběstačná, se splnit nepodařilo.

Areál prý působí neutěšeně

Problémem je chabý rozvoj expozic v posledních letech.  „Za neúspěšným plněním cílů patrně stojí absence malých projektů, které by zaplnily hluchá místa areálu, a hlavně absolutní rezignace na údržbu stávajících expozic, zázemí pro chovaná zvířata a zázemí pro zaměstnance,“ píše se v dokumentu.

Video
Video se připravuje ...

Medvědice Cora si krátí čas zábavou u ledu Zoo Brno

Celý areál tak působí dojmem neupravené a neudržované zoo. Na mnoha místech chybí základní infrastruktura. Dokument zdůrazňuje rovněž „tristní stav pracovních podmínek pro zaměstnance způsobující velkou fluktuaci lidí" a připomíná i chybějící návštěvnický servis včetně parkoviště.

Ikonický lední medvěd v tristním výběhu

Pro brněnskou zoo je ikonický lední medvěd. Jeho stávající výběh se však návštěvníkům podle pocitové mapy příliš nelíbí a podle ředitelky Radany Dungelové nesplňuje standardy pro chov. S podporou města chce plochu současného výběhu zdvojnásobit, a to na úkor kamčatských medvědů, jejichž chov dočasně ukončuje.

Novou strategii zoo má zatraktivnit například  expozice Subtropy s dželadami, která je v plánu na příští rok, dále modernizace losího výběhu a jeho úprava pro jelena milu, na kterou se podařilo získat dotaci. V delším horizontu bude zapotřebí vybudovat nový tropický pavilon, neboť stávající není v uspokojivém technickém stavu.

„Moderní krytý pavilon přitom zásadním způsobem pozvedá návštěvnickou nabídku, protože se v něm dá čas trávit bez ohledu na počasí," upozornil náměstek primátorky Filip Chvátal (KDU-ČSL).

Nutností nový vstup s parkovištěm

Zásadní bude také nový vstup s parkovištěm. Město nyní připravuje zadávací řízení na výběr projektanta. Stavební práce by mohly začít v roce 2027. Předpokládaná cena je zhruba 241 milionů korun, dalších 60 milionů město investuje do související dopravní infrastruktury.

Fotogalerie
18 fotografií