Glaser za zásadní označil otevření rekonstruované Nové scény a potřebu plnohodnotné zkušebny, která by umožňovala zvýšit výnosy divadla plnějším obsazením scén. Zmínil potřebu úzké spolupráce s ministerstvem kultury a finanční náročnost úkolů, které bude Národní divadlo řešit.

Pro vedení baletního souboru počítá Glaser s jedním ze svých nejbližších spolupracovníků - Máriem Radačovským. Do čela operního souboru přivede Jiřího Heřmana, se kterým na místo šéfdramaturgyně přijde z Brna Patricie Částková. Glaser povede dialog se stávajícími uměleckými šéfy souboru Činohry Lukášem Trpišovským a Martinem Kukučkou a uvažuje o redefinici poslání Laterny magiky.

„Jedním z rysů vyspělé kulturní společnosti je předvídatelnost, nezbytná pro odpovědné a úspěšné řízení velkých a významných kulturních institucí, jakou Národní divadlo bezpochyby je. Ve světě je běžné, že výběrová řízení na podobně prestižní pozice probíhají s velkým časovým předstihem, aby se zajistila účast těch nejlepších a nejkvalifikovanějších kandidátů a kandidátek. A to se v tomto případě podařilo,“ uvedl Baxa.

Kdo je Martin Glaser

Glaser vystudoval činoherní režii a dramaturgii na DAMU, založil generační Divadlo na prahu a už během studia přijal angažmá v Jihočeském divadle, kde od roku 1998 působil jako kmenový režisér a následně také jako umělecký šéf činoherního souboru. Od roku 2013 působí jako ředitel třísouborového Národního divadla Brno, je rovněž ředitelem dvou mezinárodních festivalů Janáček Brno a Divadelní svět Brno.

Za nastudování hry Arabská noc Rolanda Schimmelpfenniga získal cenu Josefa Balvína, hra Očištění od Petra Zelenky byla v jeho režii vyhlášena jako nejlepší uvedená česká hra Cenou Nadace Alfréda Radoka.

„Národní divadlo by pod mým vedením mělo směřovat k moderní veřejné kulturní instituci, která bude účelně organizovaná a důsledně finančně řízená. Budu usilovat o zdroje, které umožní mít adekvátně odměňované kmenové zaměstnance i rozvíjet širokou mezinárodní spolupráci. Národní divadlo musí mít ambici být respektovaným partnerem na evropské kulturní scéně. Jeho provozní a produkční zázemí se musí proměňovat tak, aby dostálo nárokům erbovní kulturní instituce a požadavkům divadla 21. století,“ prohlásil Glaser.

Otevřené výběrové řízení se uskutečnilo jako dvoukolové. V prvním kole se mohl přihlásit zájemce splňující požadavky. Členové komise navíc s nabídkou účasti oslovili několik kandidátů. Ti pak ve druhém kole odevzdávali písemné koncepce a absolvovali pohovor. Předsedou výběrové komise, složené z odborníků a zástupců ministerstva kultury, byl dramaturg, překladatel a pedagog Jan Hančil.

Uchazeč přesvědčil členy výběrové komise o svém hlubokém vhledu do problematiky Národního divadla, jeho nezaměnitelné pozici na divadelní mapě Prahy, České republiky a Evropy. Bylo zřejmé, že mu jeho rozsáhlé zkušenosti s řízením vícesouborového divadla umožňují, aby si akutně uvědomoval možnosti i rizika, která před Národním divadlem v nejbližší době stojí,“ řekl Hančil.

Do srpna 2028 ND povede stávající generální ředitel Burian, před kterým stojí zejména úkol rekonstrukce Nové scény a příprava transformace divadla na novou právní formu - veřejnou kulturní instituci.

Fotogalerie
5 fotografií