Kraj chce tímto krokem přispět ke zrušení stávkové pohotovosti vyhlášené odboráři před dvěma týdny. Dopravci totiž na zvýšení mezd neměli peníze a neposkytla je ani vláda.

Zastupitelstvo schválilo převod 85 milionů do fondu, 15 milionů je tam z loňského roku. Převod schválilo všech 63 přítomných zastupitelů.

Podle mluvčí kraje Moniky Brindzákové je v kraji 19 autobusových dopravců. Celkové roční náklady na jejich zajištění jsou 1,1 miliardy. Polovinu pokrývá utržené jízdné, polovinu dává kraj z rozpočtu. Náklady na zvýšení platů se ročně odhadují na 100 milionů korun.

Smlouvy s dopravci jsou dlouhodobé a končí až po roce 2020, podpora kraje řeší jen letošek. Kraj totiž nemůže do smluv výrazně zasahovat a dát dopravcům peníze na celkové navýšení mezd. Nemění-li se rozsah práce, nelze totiž změnit rozsah plnění o víc než o deset procent, zároveň však nejvýše o 5,7 milionu korun na jednu smlouvu po dobu jejího trvání. Právě tohoto navýšení kraj pro letošek využije. Navíc nedá peníze na jednu smlouvu s dopravcem, ale na jednu oblast. Dopravci, kteří obsluhují víc oblastí, dostanou tím pádem víc peněz.

O řešení situace v dalších letech se bude jednat. "Problém jsme pouze odsunuli do horizontu jednoho až dvou let. Co se týče dalšího postupu, předložil jsem dnes radě kraje návrh řešení, který má dvě varianty. Seznámíme s nimi dopravce a odboráře a určíme konečné řešení," dodal Hanák, detaily odmítl sdělit. Podle Brindzákové bude kraj dál jednat i o tom, aby se na navýšení mezd spolupodílela vláda, což kabinet zatím odmítl.

Odboráři jsou spokojení, že se situace pohnula. "Konečně se něco děje. Budeme však chtít částku 100 milionů rozklíčovat a je potřeba spočítat, na co bude stačit. Pak můžeme nějak reagovat," řekl Weinstein. Stávková pohotovost tedy trvá.

Řidiči mají od ledna dostávat podle nařízení vlády 98,10 koruny za hodinu jízdy. Loni to bylo 71,60 Kč. Zvýšil se i příplatek za čekání mezi jednotlivými jízdami z 50 korun na 88 korun za hodinu. Průměrná mzda řidičů se loni na jihu Moravy pohybovala mezi 20.000 až 25.000 korun. Průměrné náklady se nařízením vlády zvýšily zhruba o 2,80 koruny na kilometr.