Založil iniciativu Maturitní data - odtajněno, která požadovala zveřejnění podrobnějších maturitních dat. Zatím ministerstvo školství prostřednictvím organizátora maturit Cermatu nechalo zveřejnit údaje, jak žáci celkově odpovídali na jednotlivé otázky v maturitních testech.

V matematice se ukázalo, že nejmenší problémy středoškolákům dělaly úlohy založené na drilu. "Kupodivu logaritmická rovnice byla poměrně úspěšná úloha," poznamenal Botlík. Ani bod v této úloze nezískalo 55 procent maturantů. Tento typ úloh ale považuje za "technický balast". Úpravu matematických výrazů v současné době umějí mobilní aplikace, stačí ho vyfotit, upozornil.

Praktické úlohy měly výrazně vyšší neúspěšnost. Pouze necelých 16 procent maturantů z matematiky vyřešilo správně úlohu o tom, jak dlouho bude několika čerpadlům trvat naplnit nádrž. Měli to vyjádřit proměnnými, nikoliv konkrétními čísly. Právě práce s proměnnými, na které je založeno například používání tabulkového editoru Excelu, byla podle Botlíka kamenem úrazu. "Kdyby tam byla čísla, tak by to většině dětí nedělalo problémy," poznamenal.

Ředitel Cermatu Jiří Zíka doplnil, že potíže maturantů také spočívaly v tom, že neuměli rozeznat přímou a nepřímou úměrnost. Tedy usoudit, že při použití více čerpadel bude nádrž naplněna rychleji.

Výsledky analýzy maturitních dat podle Botlíka naznačují, že školní úlohy žákům neukazují použití v reálném životě. "Výuka založená na drilu nevede k úspěchu ani v situacích, které dril vyžadují," poznamenal. Příklady postavené na aplikaci vzorců totiž někdy nezvládla více než polovina letošních maturantů.

Maturita z matematiky bude za pět let povinná. Ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD) v této souvislosti hovořila o plánech na zlepšení výuky tohoto předmětu. V novém systému financování by se na matematiku mohly třídy dělit na skupiny, což by umožnilo individuálnější přístup.