Snímek, natočený roku 1966 podle předlohy Bohumila Hrabala ve stanici Loděnice na trati Praha-Beroun, zachytil každodennost venkovského nádraží mezi roky 1939 a 1945. Partyzánské skupiny podporované českými železničáři, kteří znali logistiku "ostře sledovaných vlaků" - transportů s vojenským materiálem, tehdy připravovali akce pomáhající rozkládat válečné hospodářství nacistické říše.

"Z pohledu historika dopravy zaujme Menzelův film i precizním vytvořením iluze technického vybavení nádraží období protektorátu. O téměř třicet let později, v době, kdy film vznikal, ji nebylo zcela jednoduché navodit," řekl před vernisáži kurátor železniční sbírky NTM Petr Kužel. Jedním z exponátů je drezína Tatra T 15/52 z roku 1951, která se ve filmu objevila. "Ačkoli jde o vozidlo až z počátku 50. let, neodporuje jeho použití dobovým reáliím, neboť jeho podoba je téměř identická s inspekčními drezínami ze série vyráběné od roku 1936," dodal Kužel.

"Nabídka k režii mi jako začátečníkovi spadla z nebe. Dalším štěstím bylo, že jsem byl obklopen lidmi, bez kterých by snímek nemohl mít úspěch. Více než ceny a medaile, které jsem dostal, bylo pro mne celoživotní přátelství s Bohumilem Hrabalem," řekl o filmu již dříve Menzel.

Hrabal do novely promítl vzpomínky na své mládí, kdy za války pracoval na železnici. Inspiroval se skutečnými událostmi a postavami. Například výbuch německého muničního vlaku provedla partyzánská skupina v březnu 1945 nedaleko zastávky Stratov na Nymbursku. Předloni se snímek dočkal digitalizace, premiéru měl na karlovarském festivalu.