"Jedná se především o poptávku spojenou s návštěvníky veletrhů. Někteří zde přespí, chodí do restaurace a nakupují. V průměru je 20 až 30 procent návštěvníků veletrhů ze zahraničí a z 50 procent žijí jinde než na jižní Moravě," uvedl generální ředitel Jiří Kuliš.

Dalšími sekundárními efekty jsou firmy navázané na činnost veletrhů. Jde především o řemeslníky, kteří staví expozice. "Jsou to zámečníci, tesaři, elektrikáři. Kolem Brna se vytvořila skupina výstavářských firem, kteří jsou aktivní nejen na našich akcích, ale jezdí pracovat i do zahraničí," řekl Kuliš. Dále se jedná o zaměstnance bezpečnostních či úklidových firem. Pro 15 podniků v regionu tvoří tržby z činnosti pro Veletrhy Brno 20 či více procent celkových tržeb.

Velmi významná je činnost výstaviště pro ubytovací zařízení v Brně a blízkém okolí. "Mnohé z nich by musely v případě omezení či ukončení činnosti veletrhů ukončit svoji činnost," píše se v analýze. Pro hotely či penziony jsou veletržní akce významným tvůrcem zisku, protože zvyšují ceny pokojů. Podle grafu to bylo v letošním roce při strojírenském veletrhu nejčastěji mezi 100 až 175 procenty proti běžné ceně, někteří zdražili i o 300 procent.

Na jižní Moravě přitom podle analýzy zůstává 80 procent peněz, které firmy a lidé v souvislosti s činností pro veletrhy a v souvislosti s jejich návštěvou utratí.

Akciová společnost BVV Veletrhy Brno, vlastník areálu Brněnské výstaviště v Brně-Pisárkách, patří Brnu, které koupilo loni většinu akcií od Messe Düsseldorf. Tržby firmy loni přesáhly jednu miliardu korun a zisk 79 milionů. Kromě veletržní činnosti a pořádání kongresů zajišťuje společnost výstavbu expozic pro Messe Düsseldorf. Brněnské výstaviště má čistou výstavní plochu 130.000 metrů čtverečních.

Kromě veletržních akcí jsou pro činnost výstaviště důležité kongresy a akce firem, na které jezdí i 2000 lidí. "Hostíme tu například velké banky, protože se v republice málokam vejdou," řekl Kuliš. Podle analýzy jsou haly a pavilony výstaviště využité v sudých letech ze 76 procent, v lichých letech z 66 procent. "Průměrně se v areálu nic neděje jen 3,5 dne v měsíci," uvádí analýza.

Analýza také naznačuje trend vývoje veletrhů a veletržní činnosti, která vyznívá pro společnost příznivě. "V roce 2016 pokračoval vzestup veletržního průmyslu a letošek by měl tento trend potvrdit. Stále jde o atraktivní formu marketingového nástroje," uvádí analýza. Zároveň roste ve světě výstavní plocha a o jejím zvětšení uvažuje i brněnská společnost.

Analýza také uvádí na základě výpočtu znalce, že hodnota ochranné známky BVV Veletrhy Brno je 340 milionů korun.