Hodně práce mají v posledních dnech prodavačky a floristky v Květinách Olšany, které jsou v blízkosti Olšanských hřbitovů v Praze. Lidé přicházejí už od pondělí, ale nejvíce se jich podle vedoucí obchodu Marcely Čábelkové sjíždí 28. října. "To jezdí do Prahy i lidi z Moravy. Na Olšanech má známého skoro každý," řekla ČTK. Nejvíce se prodávají věnečky o průměru 20 až 50 centimetrů, chryzantémy a samozřejmě svíčky. Svíčky lze pořídit malé od čtyř korun po velké za téměř dvě stovky. Chryzantémy zákazníci kupují jak řezané, tak v květináčích, obchodnice jim přezdívají "koule". Nejoblíbenější jsou žluté.

Problémem Olšanských hřbitovů je podle Čábelkové velká kriminalita. "Lidé si vyzdobí hroby a hrobky a někdo jim to pak ukradne. Do obchodu se pak zákazníci vrací 2. listopadu a kupují věci znovu," uvedla. Policie proto každý rok posiluje v době kolem Dušiček dohled v okolí hřbitovů. V Praze bude letos nasazeno zhruba 200 strážníků po deset dnů od 28. října, zvýšená kontrola by měla odradit zloděje, ale i vandaly.

V supermarketech je nyní největší poptávka především po hřbitovních svících. Oblibu si získávají především svíce olejové, které vydrží hořet až tři dny. Na rostoucí zájem o svíčky ukazují i údaje z databáze Českého statistického úřadu. Podle nich byly loni do Česka dovezeny svíčky za 920 milionů korun, přičemž více než polovinu této sumy obstaralo Polsko. Dovoz svíček rok od roku roste, v roce 2014 import představoval rekordní miliardu korun. Každoročně se nejvíce svíček doveze do Česka vždy v říjnu.

Podle průzkumů obchodníků dělá speciální nákup v souvislosti s Dušičkami jen pětina lidí. V posledních letech přibývá Čechů, kteří si dušičkové věnce vyrábějí sami. Podle Pavly Hobíkové z Globusu se zvýšil zájem o zboží pro výrobu vlastní podzimní výzdoby, jako jsou polystyrenové a slaměné korpusy, aranžovací hmoty a umělé voskové květy.

Tradici Dušiček dodržují čtyři z pěti Čechů, ukázal průzkum obchodního řetězce Tesco. Zhruba sedm procent lidí pak slaví anglosaský svátek Halloween, jde zejména o rodiny s dětmi. V souvislosti s tím prodejci hlásí i rostoucí prodeje dýní, které se vydlabávají. "Více než jako svátek ale Češi Halloween pojímají především jako možnost zkrášlit si domov netradiční podzimní výzdobou, uspořádat tematický večírek s maskami nebo zabavit se s dětmi vydlabáváním dýní," uvedla Hobíková.

Poptávka po dýních se například v obchodech Albert zvyšuje v řádu několika desítek procent. "Významný podíl na tomto trendu tvoří právě velká mexická dýně vhodná k vydlabávání," dodala manažerka nákupu ovoce a zeleniny v Albertu Markéta Beránková. Podle průzkumu, který si Albert nechal zpracovat, Halloween stále považuje více než polovina Čechů za zahraniční svátek a vůbec ho neslaví, 40 procent Čechů má sympatie k halloweenským dekoracím.

Tradici Památky zesnulých podle průzkumu nejvíce dodržují lidé na Moravě, zatímco v Praze svátku více než čtvrtina lidí nevěnuje žádnou pozornost. Téměř dvě třetiny Čechů míří na hřbitov zapálit svíčku.