"Špatně se navrhl průchod sesuvným územím. Zhotovitel postupem, který zvolil, situaci ještě zhoršil," uvedla Pošvářová, která dříve byla mimo jiné ředitelkou kontroly kvality na ŘSD a poradkyní exministra dopravy Antonína Prachaře (ANO). Chybně bylo podle ní navrženo odvodnění stavby, voda tak utrhla část svahu, který se v létě roku 2013 zřítil na rozestavěnou dálnici a poškodil železniční spojení mezi Úpořinami a Chotiměří.

"Zmíněná studie ještě není dokončena. Prochází odbornou oponenturou a zpracovatel ji doplňuje," řekl ČTK mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Podle úřadu je podstatné, že nejrizikovější část sesuvu je odstraněna.

Studii pro ministerstvo dopravy vypracoval Ústav struktury mechaniky hornin Akademie věd, dokončená měla být podle Pošvářové začátkem května. Zadržování výsledku může podle ní souviset s blížícím se termínem pro promlčení celého případu. Během června totiž vyprší doba, do kdy může stát chyby v projektu žalovat. Neřold podotkl, že blízké lhůty pro podání žaloby v souvislosti s odpovědností za sesuv si je ministerstvo vědomo.

Dálnice D8 z Prahy na Ústí nad Labem a dále k hranicím s Německem se buduje již přes čtvrt století. První úsek byl otevřen 6. listopadu 1990. Poslední chybějící úsek by měl být uveden do provozu před koncem letošního roku, slibuje dlouhodobě ministerstvo dopravy.

Stínové ŘSD založil při příležitosti zahájení příprav na rekonstrukci dálnice D1 majitel Student Agency Radim Jančura. Kromě upozorňování na problematické stavby se stínové ŘSD nově chce zaměřovat na bezplatnou pomoc obcím, které jsou dotčeny výstavbou komunikací.