Průměrná úroková sazba za všechny banky a všechny čtyři čtvrtletí přitom poklesla o 0,25 procentního na 14,19 procenta. Z toho podle zakladatele portálu Patrika Nachera jasně vyplývá, že meziročně zlevnily úvěry v důsledku rušení poplatků. Test spotřebitelských úvěrů a zveřejnění výsledků přiměl dvě banky změnit svoje procesy při tvoření nabídky pro klienty, dodal.

U čtyř ze 14 testovaných bank byla nabídka úrokové sazby a výše RPSN stejná pro všechny čtyři klientské profily a v průběhu roku se tak neměnila (Air Bank, mBank, GE Money Bank a Poštovní spořitelna). Největší rozdíly mezi jednotlivými čtvrtletími v roce 2014 byly u Expobank (LBBW) a České spořitelny. I v roce 2014 byly banky, které měly inzerovanou sazbu na webu paradoxně vyšší než reálnou nabídku (Česká spořitelna, Raiffeisenbank), podotkl Nacher.

Co se týče srovnávání úvěrů, situace v roce 2014 se zlepšila, ale zcela minimálně. Nabídky podle průzkumu mezi 600 respondenty srovnává 31 procent klientů, před rokem to bylo 30 procent. Lidé, co půjčky srovnávají, si dnes už spíše zažádají o předsmluvní nabídku, než by spoléhali na reklamu. Nejdůležitější je pro lidi cena, když ale půjčku opravdu potřebují, někteří na úkor výhodnosti spěchají.

Cílem testu bylo reálné porovnání neúčelových úvěrů. Hlavním důvodem projektu je podle Nachera to, že orientační sazby na webech bank indikativní nabídky pro klienty neodpovídají skutečné hodnotě. Požadovaný úvěr činil 50.000 Kč, jeho doba trvání byla pět let. Do výběru byly zařazeny všechny banky, které nabízejí neúčelové spotřebitelské úvěry občanům (v průběhu roku vypadla Citibank).