Vozy typu 81-71 byly v Mytiščinském strojírenském závodě u Moskvy vyvíjeny od roku 1976 a v Praze začaly být nasazovány do provozu v roce 1978. Nahradily starší soupravy typu Ečs a na rozdíl od původních byly už rozlišovány čelní a vložené vozy. To umožnilo zvýšit přepravní kapacitu vlaků metra i snížit spotřebu energie.

Dohromady jich v Praze jezdilo okolo pěti stovek. „Celkem bylo pro pražské metro dodáno 507 vozů typu 81-71,“ říká Petr Havlíček z jednotky Správy vozidel Metra. Poslední vlaky tohoto typu byly do Prahy dodány v roce 1990 a v původním provedení se využívaly až do roku 2009.

Video
délka: 01:54
1080p 720p 360p

Jízda historickou soupravou metra.  Martina Neckářová

V letech 1996 až 2011 bylo 93 pětivozových souprav modernizováno a dnes jich 52 jezdí na lince B a 41 na lince A. „Po modernizaci už jsou soupravy nedělitelné, každý vagon v nich má konkrétní úkol,“ doplnil Havlíček.

Takto vypadaly vozy před a po modernizaci:

Rozdíl mezi starou a modernizovanou soupravou.
Rozdíl mezi starou a modernizovanou soupravou.
Autor: Martina Neckářová

Jeden čelní vagon v původním provedení byl umístěn do Muzea městské hromadné dopravy v Praze. Kromě toho Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) udržuje v původním stavu jednu historickou soupravu. „Vypravuje se k jízdám u příležitosti výročí metra a také pro účely zážitkové turistiky,“ upřesňuje Havlíček.

V rámci zážitkové turistiky DPP vypravuje vlak každou třetí sobotu v měsíci, kdy je možné koupit na jízdu speciální lístky. Na rozdíl od dneška, kdy byl historický vlak zařazen do běžného provozu, při takových jízdách historická souprava nestaví ve stanicích, ale na zajímavých místech v tunelech, které jsou pro tento účel osvětleny. Jízdy také provází komentář odborníků, kteří účastníkům přibližují zázemí pražského metra. Podle mluvčí DPP Anety Řehkové bývají tyto jízdy pravidelně vyprodány.

Podívejte se na záběry z jízdy:

Fotogalerie
15 fotografií