„Je to pro nás ocenění, že jdeme správným směrem. Nesnažíme se naše ponožkoboty nijak vylepšovat, naopak, snažíme se zachovat maximální funkčnost s minimalistickým designem,“ řekl Petr Procházka. Studiu designu se přitom nikdy nevěnoval.

Boty byly neskladné

Nápad na obutí, které v sobě spojuje pružnost a skladnost ponožek s odolností boty, dostal v létě roku 2014 při cestování po Norsku. Zjistil, že ačkoliv spousta outdoorového vybavení existuje v prostorově úsporné verzi, náhradní boty zabírají třetinu sbaleného batohu.

Na začátku roku 2015 začal experimentovat s různými druhy úpletu a hlavně s materiálem, který chodidlo ponožky zpevní natolik, aby se v nich dalo chodit i po ostrých kamenech. Způsob, jakým ponožkoboty Skinners vznikají, jejich vynálezce tají.

„Na výrobě se podílejí čtyři podniky z různých odvětví průmyslu. Při vývoji dalo hodně práce jednotlivé technologie zkombinovat a inovovat tak, aby byl produkt ve výsledku co nejjednodušší a zároveň dostatečně odolný,“ popsal vývoj. Vzhledově se zatím Skinners proměnily jen minimálně.

Z 90 tisíc bylo půl milionu

Rozjet výrobu ve velkém se Procházkovi a jeho přítelkyni podařilo díky kampani na sbírkovém portále Hithit, kde se projekty uchází o přízeň koncových zákazníků. Nabídli své ponožkoboty lidem a plánovali na výrobu maximálně dvou stovek párů vybrat 90 tisíc korun. Lidé si ale objednali 1000 kusů ponožkobot a začínající společnosti poslali přes půl milionu korun.

„To nám ukázalo, že jsme vymysleli životaschopný produkt, o který mají lidé zájem. Vyřízení první tisícovky objednávek do Vánoc 2015 jsme museli zvládnout s přítelkyní sami dva. Hned v roce 2016 jsme začali jednat s prvními obchody a rozhodli jsme se otestovat i zájem v zahraničí,“ uvedl Procházka.

Expandovali do USA

V létě 2016 spustili kampaň na americkém sbírkovém portále Kickstarter. Opět s umírněným cílem - získat 10 až 20 tisíc dolarů, i když optimisticky doufali ve 150 tisíc dolarů (asi 3,4 milionu korun). „Lidé si během jediného měsíce objednali 17 000 párů do 80 zemí světa. Kampaň vynesla 640 tisíc dolarů (cca 14 milionů korun),“ vzpomíná na úspěch Petr Procházka.

Za celý loňský rok firma vyrobila 85 000 párů ponožkobot a ztrojnásobila obrat z roku 2016 na 52 milionů korun. Koupit si je mohou lidé nyní ve 113 zemích světa.

VIDEO: Lahve od kečupu dostanou superkluzký povrch: Už ani kapka nazmar!

Video
délka: 00:30
360p 240p

Lahve od kečupu dostanou superkluzký povrch: Už ani kapka nazmar! YouTube