Začněme klasickou otázkou, kterou asi slyšíte denně: Co je to filtr pevných částic?

Je pravda, že zákazníci často ani nevědí, že vůbec takové zařízení v autě mají a k čemu slouží zjistí až tehdy, když je problémy s ním donutí nás navštívit. Filtr pevných částic (DPF), je zařízení umístěné ve výfukovém systému dieselových automobilů. DPF zachytává jemné saze a další pevné mikročástice, které jsou vysoce karcinogenní. Auto s DPF má až stonásobně menší produkci pevných částic než dieselová auta bez filtru!

Tělo filtru pevných částic.
Autor: Fibo Trading s.r.o.

Dobře, je to tedy zařízení prospěšné. Proč je ale příčinou návštěvy servisu?

Filtr na své keramické stěny zachytává mikročástice. Ty postupem času stěny zanesou a filtr se musí vyčistit. Provádí se to automaticky při jízdě zhruba každých 1000 kilometrů, ani o tom nemusíte vědět. Problém je, že ne vždy dojde ke stoprocentní aktivní regeneraci a část sazí ve filtru zůstane. Na tuto „skvrnu“ se pak usazují další nečistoty, postupně se zanesení zvětšuje, až časem dojde k úplnému ucpání filtru. Potom nastávají známé a obvyklé problémy: auto vynechává, netáhne, zvyšuje se spotřeba. Může dojít i k poškození výfukového systému i v nejhorších případech i poruše motoru.

Za jak dlouho může dojít k ucpání filtru?

Je to individuální. Záleží na stylu jízdy, druhu paliva a typu filtru. Obecně na základě zkušeností máme za to, že průměrná doba životnosti DPF je kolem 3 až 5 let. Při častých jízdách na krátké vzdálenosti se filtr zanáší rychleji, nestíhá se sám regenerovat.

Zanesený filtr. Silný nános sazí znemožňuje průchod spalin výfukovým traktem.
Autor: Fibo Trading s.r.o.

Takže dejme tomu u auta 5 let starého jsou problémy skoro stoprocentní?

Víte, právě nyní se začínají ve velkém projevovat problémy spojené s DPF. Filtry se začaly montovat do vozidel někdy kolem roku 2003 a jejich výroba od roku 2006 prudce stoupala každý rok, až do dneška. S tím, jak se v posledních letech navyšoval počet dieselů s nainstalovaným DPF a s ohledem na průměrnou životnost filtru, jsme nyní v situaci, kdy doslova nevíme, kam dřív skočit. V současnosti je 90 % důvodů návštěvy autoservisu některý z problémů s ucpaným filtrem.

Takže v současné době nemáte o zákazníky nouzi?

To rozhodně nemáme. Dokonce jich stále víc přibývá. Dříve to byl problém, zákazník měl v podstatě pouze dvě možnosti – koupit si filtr nový, nebo si nechat DPF nelegálně odstranit. Mnohem častěji jsme ale o zákazníka přišli. Prostě odjel do Německa nebo Rakouska, kde poskytovali tehdy pro nás neznámou službu – renovaci DPF. Takto jsme přicházeli o mnoho zákazníků...

Renovaci DPF často vyhledávájí majitelé HDI motorů.
Autor: Fibo Trading s.r.o.

Říkáte, že nyní zákazníků stále přibývá. Čím to je, Vy již také poskytujete renovaci DPF? 

Ano, díky nám teď mohou naši zákazníci ušetřit peníze za nový filtr. Proces renovace je ale náročný a zařízení je velice drahé. My na něj nemáme, proto externě spolupracujeme se společností DPF Engineering Czech s.r.o. z Prahy, která nám renovaci filtrů pevných částic poskytuje.

Jak taková spolupráce funguje?

Jednoduše k nám přijde zákazník, který má problémy s filtrem pevných částic. Po zjištění závady filtr demontujeme a zašleme na diagnostiku do firmy DPF Enginering. Tam filtr profesionálně proměří a renovují. Výhodou je, že DPF Engineering poskytuje záruku na renovaci 3 roky a garantuje přitom obnovení funkcí filtru na 98 % původního stavu. My tak zákazníka nemusíme posílat jinam, nemusíme ho nutit ke koupi nového a drahého filtru a zákazník tak zůstane věrný nám, místo aby si nechal DPF renovovat v zahraničí.

Možnosti spolupráce s DPF Engineering jsou otevřené všem autoservisům?

Je to tak. DPF Engineering tuto možnost spolupráce nabízí a poskytuje po celé republice, myslím, že nyní je již dost autoservisů, které s nimi tak, jako my, spolupracují. Naštěstí to nevnímáme jako konkurenci, skutečně zákazníků s ucpaným DPF neustále přibývá a my nestíháme. Pokud je tedy někde autoservis, který by rád poskytoval renovaci DPF na nejvyšší možné úrovni, s klidným srdcem DPF Engineering doporučujeme.

Kolik vlastně stojí nový DPF a kolik stojí renovace?

U filtrů pevných částic se cena renovace i cena nového zařízení liší v závislosti na modelu a typu auta. Průměrně u osobních automobilů stojí nový DPF kolem třiceti až čtyřiceti tisíc korun. U některých modelů šplhá cena mnohem výše. Přitom renovace DPF se zárukou se pohybuje dle modelu mezi šesti a osmi tisíci korunami!

Zákazník tedy ušetří. Jak je to ale s výdrží filtru, dokáže pracovat dobře i po renovaci?

Ano, z pohledu zákazníka je renovace většinou jasná volba. Málokdy se stane, že někdo požaduje nový. Jsou to spíše případy, kdy někomu na penězích tolik nezáleží, ale to se nám stalo zatím jen asi třikrát, od doby, co poskytujeme renovaci.

Co se týče filtru a jeho funkčnosti, ta je díky speciální metodě renovace (technologie SmartClean®, pozn. redakce) srovnatelná s novým filtrem pevných částic. Při renovaci dochází k naprostému vyčištění ucpaného filtru a obnovení jeho funkčnosti. Právě proto může DPF Engineering poskytovat záruku 3 roky nebo 100.000 ujetých kilometrů bez poruchy funkce filtru (za předpokladu správné funkce motoru).

Zatím tedy samé superlativy. Má renovace DPF vůbec nějaké nevýhody?

Nemá. Snad jen, že zákazník si na renovaci musí počkat 2 až 5 pracovních dní. Je to kvůli obrovskému nárůstu ucpaných DPF v poslední době, jak jsem prve říkal. Nicméně, i to máme ošetřené, v případě zájmu našim zákazníkům poskytujeme jedno z našich náhradních vozidel. Navíc, pokud objednáváte nový filtr, pak čekáte mnohdy i déle, ne vždy je má totiž dodavatel skladem.

Když celý rozhovor shrnu, renovace poskytuje jasné výhody pro mne, jako zákazníka i majitele servisu, coby poskytovatele renovace. Mě zajímají hlavně ušetřené peníze, mnohdy to jsou až desetitisíce za nový DPF, potěší záruka 3 roky nebo 100.000 ujetých kilometrů a také rychlé vyřízení. Provozovatelé autoservisů mohou externě a bez investic zařídit renovaci na TOP úrovni i jejich zákazníkům. To také jistě není k zahození.

 

Pro pražské a lidi z okolí se vyplatí zajet asi přímo do inovačního centra firmy DPF Engineering Czech s.r.o.. Pokud bydlíte dále od Prahy, najděte si na webu společnosti, nebo jejich bezplatné lince 800 333 222, nejbližší smluvní autoservis. Je to stejně výhodné, levné a bez starostí.