DOTAZ: Tomáš Rada: Dobrý den, rád bych se zeptal na rodinné auto. Vybírám mezi VW Touran, VW Passat kombi, Ford Mondeo r.v. 05-07 kombi, BMW3 e46 kombi, Renault Rspace (Grand Espace), Toyota Avensis. Favorité jsou Mondeo a velmi se mi líbí i Espace, ale na toho mi nepřijdou příliš kladné recenze. Budu vděčný za jakoukoliv zkušenost, názor a radu. Předem děkuji.

S pozdravem Rada

ODPOVĚĎ: Musím Vám napsat, že se tu jedná o trošku širší výběr vozidel a hlavně bych chtěl upozornit, že mi zde chybí několik (docela dost) podstatných údajů, které bych potřeboval, abych se mohl pokusit Vám nějak konkrétněji odpovědět. Nevím, zda upřednostňujete benzín nebo naftu, kolik najedete a hlavně, kolik by mělo předmětné auto stát. Cenu vozidla se pokusím odvodit. Pokud uvažujete o Mondeu 2005-07, tedy faceliftu druhé generace, budu vycházet z cenového rozpětí od 100 do 150tis. Stručně Vám napíšu pár postřehů ke každému vozidlu a pokusím se vypíchnout největší plusy a mínusy.

Ford Mondeo kombi
Autor: TipCars

Začněme Mondeem, které je Vaším favoritem. Druhá generace Mondea je lepším autem, než by se mohlo zdát podle cenovek v bazarech a mnohdy scestných pověr kolujících mezi skalními uctívači jiných značek. Za horší pověst mohou hlavně problémy dieselových motorů do roku 2004. Jinak se jedná o prostorné auto s dobrým zpracováním a pro Ford typickými výbornými jízdními vlastnostmi. Dobrá je i dostupnost náhradních dílů a servisu. Nevidím objektivní důvod, proč si nekoupit právě tohle kombi. Za zajímavou cenu se dají pořídit dobré ročníky s pěknou historií a výbavou. Dejte jenom pozor, aby cena nebyla vzhledem k údajným kilometrům a nabízené výbavě zajímavá až moc. Většinou to potom má za následek hořké zklamání. To ale platí pro každé auto a bez výjimky i pro další auta z Vašeho výběru.

VW Passat kombi
Autor: TipCars

VW Passat. V rozpočtu, který jsem si dovolil odhadnout je prostor pouze pro generaci, která končila v roce 2005. Je stejně dobrý jako Mondeo, hodně lidí by dalo ruku do ohně, že i lepší. Jenom za stejné peníze bude starší a v nabídce “benzíňáků“ není zrovna žádný klenot. Myslím, že bych se v tomhle případě klidně koukal po 1.8Turbo, o které není zájem, a které jsou často u nás i s pěknými kilometry neprávem pod cenou. Jinak ovšem motorizacím vládne TDI. Ale ani ty nejsou nezničitelné a většinou již mají odkroucenou pořádnou porci kilometrů. A pozor na první verzi 2.0TDI, tedy 100kW, u které je četnost závad v násobcích vyšší, než u „1.9tek“.

Toyota Avensis kombi
Autor: TipCars

Trojici klasických prostorných kombíků uzavřeme Avensisem. Je to japonské vydání předešlých dvou aut. Nemá cenu opakovat to, co jsem napsal o odstavec či dva dříve. Mně se nelíbí vnitřek, ale auto má jiné klady. Dobře známá spolehlivost značky se stala oprávněným důvodem vyšších cen ojetin. Pokud padnete na pěkné a zachovalé auto v dobrém stavu, je fuk, jestli koupíte Avensis, Passata nebo Mondeo. Odvedou podobnou práci. Jsou to dospělá, velká kombi a není důvod některé zavrhnout, či se k některému upínat. Máte jistě svůj vkus a podle něj si vyberete.
Posledním kombíkem, o kterém uvažujete, je „trojkové bávo“ E46. Klady? Skvělé motory. Skvělé jízdní vlastnosti. Skvělá kvalita. Neduhy? Proti výše probraným kombíkům je velmi malé a zvažte prosím, jak jsou děti a popřípadě i rodičové velcí. No a přední náprava je tak filigránsky zkonstruovaná, že si nerozumí s českými cestami, které jsou naprosto odlišné kvality, než je ona sama. A tak budete možná dříve či později řešit nejen čepy, ale u tohohle auta i ramena (tohle ovšem platí i pro Passata). Pokud byste vzal všechna vybraná auta na okruh (proboha proč byste to dělal?), vynikl by odstup BMW od ostatních. Mají ve sloganu „Radost z jízdy“, ale o stěhování tam nehlásají nic a snad nemusím upozorňovat, že jako jediné auto z výběru má „bavorák“ zadní náhon.

VW Touran
Autor: TipCars

Zbývají dvě MPV. Začneme kompaktnějším Touranem. Zrovna minulý týden jsem s ním absolvoval několik set kilometrů. První ročníky (o kterých se vzhledem k ceně asi bavíme) jsou nejvolkswagenovštější volkswageny, jaké si lze představit. Co tím myslím? Myslím tím takovou funkčnost, strohost a průměrnost, že pro mě osobně je to až nudnost a rezignace na jakoukoliv snahu zaujmout designem nebo nápadem. To ale nemusí být problém, auto je to opravdu kvalitní a nedá se mu moc vytknout. Jenom pozor na 2.0TDI 100kW (viz odstavec o Passatu). Naneštěstí ho nelze pořídit s 1.9TDI 96kW. Naopak naštěstí 1.9TDI 77kW lze pořídit s šestikvaltem. Je to pojízdná bezvadně fungující nuda, naprostý opak BMW 3. Upřímně řečeno, jsou to dost odlišná auta v jednom výběru.

Renault Grand Espace
Autor: TipCars

No a na konec jsem si nechal Espace. Já mám rád novátorská a neotřelá auta a Espace takové auto je. Je s ním velmi pohodlná jízda a fantasticky maskuje rychlost. A když se podívám po interiéru, srdce mi z těch zajímavých řešení zaplesá. Ať se někdo třeba směje, ale já v Espacu jezdím rád. Pokud funguje, je to nadprůměrné auto. Ale s předpokládaným rozpočtem do těch 150tis (nebo i víc) bych se od něj držel dál. To, že můžeme pochválit designéry a konstruktéry za odvahu při navrhování netradičního auta ještě neznamená, že musíme stejně heroickou kuráž projevit nákupem staršího Espace a tím riskovat totální rozklad rodinného rozpočtu. Poruchovost starších kusů a pekelné ceny dílů jsou dostatečným důvodem, proč se raději do smrti nudit v Touranu, který ale pravděpodobně neustále pojede. Těm, kteří jezdí spokojeně v bezporuchových Espacech (a věřím, že se i tací najdou) gratuluji, ale Vám doporučuji na tenhle pojízdný francouzský obývák zapomenout.
Snad jsem Vám alespoň trochu pomohl. Výběr aut byl netradičně široký a napříč třídami, takže to bylo trochu obtížné zadání. Osobně bych u rodinného vozu zůstal a volil jedno ze tří prvních aut. Vždycky říkám, že pořádné kombi je lepší než kompaktní MPV (každý se mnou nemusí souhlasit). Proti BMW a Touranu ale nemám nic, jenom mi tahle auta připadají trochu jiná, než jsou ta ostatní. No a Espace jsme vyřešili.

Přeji šťastnou ruku při výběru.