Startování krok za krokem
- Zaparkujte vozidla přední částí k sobě. Vypněte všechna zařízení, jako jsou světla, rádio, klimatizace, a poté vypněte zapalování obou vozidel.
- Červený kabel nejdříve připojte na kladný pól (+) vybitého akumulátoru a potom druhý konec na kladný pól nabitého akumulátoru.
- Černý kabel připojte k zápornému pólu (-) nabitého akumulátoru a pak ke kostře vozu s vybitým akumulátorem. Místo bývá označeno nebo je to jakákoliv nenalakovaná část kostry vozu, alternátor, blok motoru nebo jiné uzemnění.
- Ujistěte se, že se auta nedotýkají, že kabely nejsou blízko pohybujících se částí motoru nebo že se svorky nedotýkají jiných kovových částí vozu, než mají.
- Nastartujte vůz s nabitým akumulátorem.
- Nastartujte vůz s vybitým akumulátorem.
- Nenastartujete-li, nechte vozy propojeny a po pár minutách to zkuste znovu.
- Jakmile auto s vybitou baterkou naskočí, vypněte motor nabitého vozu. Když »zdechne« i vybité auto, problém není v baterce, ale v alternátoru nebo elektroinstalaci.
- Odpojte kabely v opačném pořadí, než jak jste je připojili.
Hrozí i výbuch!
Pokud auto dlouho stálo a mohlo by se stát, že je baterka úplně vybitá, buď te opatrní. Úplně vybitý akumulátor totiž mohl zmrznout a při jeho nabíjení hrozí výbuch. V takovém případě je lepší nechat jej rozmrznout v teple a dobít nabíječkou. V současném počasí to ale nehrozí. Nabitá baterie zamrzá okolo –65 ºC, nenabitá kolem –30 ºC a úplně vybitá při –10 stupních.
Na tohle také pozor!
Mráz může zkomplikovat startování i z jiných důvodů, než je problém s baterií...
Problémy s kapalinami
Motorový olej může být v mrazu hustší, což ztěžuje startování, když je baterie slabá. Zejména u nafty mohly vlivem mrazu v palivu vzniknout i krystaly, které dokážou zablokovat palivový systém. V zimě je ale na čerpacích stanicích k dostání zimní nafta, která nezamrzá.
Mechanické potíže
Při nízkých teplotách může zatuhnout i starter, se kterým má pak baterie více práce.
Ztuhlý olej
Jednou z příčin špatného startování může být i ztuhlý olej. Jeho zimní třídu najdete v popisu před písmenem W. Od 0W, který přestává téct při –35 °C, až do 25W, jenž tuhne při –10 stupních.
Jak zapojit startovací kabely? Poradíme! auto.cz