Jednání o pokračování výpůjčky exponátů se podle mluvčího NTM Adama Duška vedla od února. "Jednání však nedospěla k akceptovatelnému řešení. Přestože Společnost železniční výtopna Jaroměř deklarovala vůli ke spolupráci s NTM, v naplňování konkrétního postupu tuto spolupráci nerealizovala," uvedl Dušek. Společnost železniční výtopna podle NTM například nebyla schopná zajistit opravu střechy výtopny, instalovat elektronický zabezpečovací systém či doložit svou solventnost pro případ hrazení škod na exponátech.

Podle jednatele jaroměřské společnosti Bohuslava Škody stanovilo Národní technické muzeum podmínky pro pokračování výpůjčky účelově tak, aby je společnost nemohla splnit. "Některé podmínky nešly splnit technicky, jiné odporovaly zákonům," uvedl Škoda. NTM podle něj od jara hledalo cestu, jak nepodepsat nové výpůjční smlouvy a všechny exponáty stáhnout k sobě.

Muzeum přijde například o tendrovou ozubnicovou parní lokomotivu Polaun z roku 1901. Rozloučit se bude muset i s dalšími dvěma parními lokomotivami z let 1894 a 1919. Všechny lokomotivy jsou nefunkční. NTM by si podle Škody mělo odvézt i drezínu Tatra, jeden nákladní vůz či model parního stroje.

Prázdná místa v expozici chce muzeum zaplnit jinými exponáty ze svých sbírek. "Máme předjednané i lokomotivy od spřátelených spolků. Návštěvníky bude v nové sezoně příští rok na jaře čekat překvapení," řekl Škoda. Připustil však, že odvozem tří parních lokomotiv do Chomutova přijde Jaroměř o jedny z největších vystavovaných strojů.

Z majetku NTM zůstane v Jaroměři jen parní lokomotiva Conrad Vorlauf z roku 1873, která je třetí nejstarší lokomotivou v zemi. "Conrad Vorlauf je v opravě a je na něj samostatná nájemní smlouva," uvedl Škoda.