Seriál byl letos obnoven po tříleté pauze. "Snad už žádné pauzy nebudou a budeme fungovat desítky let," řekl Šonka na dnešní tiskové konferenci. Piloti mají od letoška stejné motory a soustředí se hlavně na vylepšení aerodynamiky letadla, taktiky i vlastních schopností. "Rozhoduje naše umění a detaily, pole je vyrovnané," uvedl bývalý armádní pilot.

I proto si před sezonou pořídil nové letadlo a nyní pracuje na dokončení simulátoru, na kterém bude moci zkoušet jednotlivá nastavení letadla či povětrnostní podmínky na různých místech. "Máme při závodu na trati maximálně 15 minut na trénink, takže simulátor pomůže k optimalizaci trati letu. V zimě bychom ho měli dodělat. Ale tím, jak jsme kupovali nové letadlo, je to finančně hodně náročné," prohlásil Šonka.

I kvůli novému letadlu se mu zkraje sezony moc nedařilo. "Celý rok byl o sbírání zkušeností, o zvykání si na letadlo, i když je krásné a letí se s ním dobře. Aby člověk měl výsledek, všechno se to musí sejít," líčil. Výsledkem byly stupně vítězů, ale také smolný předposlední závod v Las Vegas, kde měl Šonka našlápnuto na pódium, ale finále bylo kvůli větru zrušeno a počítaly se výsledky z kvalifikace.

"Celou sezonu jsme zrychlovali, takže nás to v Las Vegas mrzelo, ale ten den se mi narodil syn, takže mi to ani moc nevadilo," vzpomínal s úsměvem Šonka. "Nakonec to klaplo i na bednu, třetí místo pro nás v Rakousko bylo úžasné a je to nakopnutí do příští sezony. Snad příští rok začneme tam, kde jsme letos skončili," dodal Šonka.

V jeho stopách kráčí Petr Kopfstein, který poslední závod ve Spielbergu v nižší sérii Challenger vyhrál. "Snad budu mít někdy v budoucnu šanci dostat se do hlavní kategorie. Teď jsem se učil, jak létat rychle a hlavně bezpečně. Uspěl jsem, ale k hlavní kategorii to je ještě velký rozdíl," uvedl Kopfstein.

Se Šonkou jsou sice rivalové, ale pouze na závodech. "Spolupracujeme, dělíme se o zkušenosti a zážitky a docela nás to posouvá. Je dobře, že je nás tam víc," podotkl Šonka. "Pomáháme si, Martin je zkušenější. Nemáme tolik možností, ale když je příležitost, tak dostávám cenné rady, sledovat Martina mi pomohlo," řekl Kopfstein.

Nový ročník začne v únoru v Abú Zabí, pak se uskuteční závody v japonské Čibě, Soči, Budapešti, Ascotu, Spielbergu, Fort Worthu a nakonec v polovině října v Las Vegas. Oproti letošnímu roku vypadly závody v Malajsii, Polsku a Chorvatsku.

alf ura