"Rok (2013) musíme zařadit mezi roky méně úspěšné co se týká jak ekonomiky, tak vlastního provozu MHD," uvedl ředitel firmy Miloslav Kulich. Úbytek cestujících, s kterým se potýkají i jiní městští dopravci v ČR, dříve Kulich přičetl úspornému chování lidí.

Výnosy z provozování městské hromadné dopravy podniku loni klesly o tři procenta na 121,4 milionu korun. Na úbytek cestujících a nižší výnosy podnik loni v červenci zareagoval tím, že s cílem uspořit několik milionů korun změnil provoz na pěti linkách a jednu linku zrušil. Proti tomu se však zvedla vlna odporu obyvatel, proto podnik od září redukci zmírnil a z plánovaných úsporných změn nezůstalo téměř nic.

Zvýšenou ztrátu z provozu MHD firmě vyrovnala radnice, která v průběhu roku podniku zvýšila dotaci o tři miliony na 161,5 milionu korun. Přes milion korun dopravce ušetřil na mzdách, když počet zaměstnanců snížil o čtyři procenta na 395 lidí.

Z dalších činností podniku loni významně klesly výnosy ze zájezdové dopravy, a to o 22 procent na 16 milionů korun. Nižší tržby měl podnik i z provozování autobusového terminálu, oprav motorových vozidel, prodeje pohonných hmot a autoškoly. Naopak vyšší výnos měl z prodeje reklamy.

Letos v únoru podnik zdražil papírové jízdenky. Radnice tento krok zdůvodnila úbytkem cestujících a snahou motivovat lidi k placení městskou kartou či formou SMS zpráv. Jednotlivá papírová základní jízdenka zdražila o tři koruny na 18 korun, tedy o 20 procent. Cena jízdenky koupené u řidiče stoupla o dvě koruny na 20 korun. Ceny ostatních jízdenek se neměnily. Jízda placená čipovou městskou kartou zůstala na 12 korunách.

Dotaci podniku město letos zvýšilo na 163,5 milionu korun.

ry ktp